Законопроект, запропонований головним комітетом в остаточній редакції до проекту Закону України |
Законопроект, запропонований головним комітетом в остаточній редакції до проекту Закону України | Реєстраційний№ 4197-д | |
про ринок деревиниАвтор(и): | Голова Комітету Верховної Ради України Наталуха Д. А.; Народні депутати України Підласа Р. А., Приходько Б. В., Рущишин Я. І., Магомедов М. С., Шевченко Є. В., Мовчан О. В., Марчук І. П., Лічман Г. В., Буймістер Л. А., Кицак Б. В. | (Друге читання – повторний розгляд комітетом) |
Автори остаточної редакції: | Народні депутати України – Комітет Верховної Ради України з питань економічного розвитку | |
Дата розгляду в комітеті: | 05.03.2023 | |
ПРОЕКТ |
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про ринок деревини
Цей Закон визначає правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку деревини та регулює відносини, пов’язані з продажем лісоматеріалів необроблених, деревини паливної на ринку деревини з метою забезпечення потреб учасників ринку деревини на принципах вільної і добросовісної конкуренції та сталого використання лісових ресурсів.
Розділ І
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення термінів
1. У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
1) авторизований інформаційний агент – організатор біржових торгів на ринку деревини або клірингова установа, з якою організатор біржових торгів уклав договір про здійснення клірингу, який (яка) здійснює обмін інформацією з системою електронного обліку деревини щодо укладення та виконання біржових договорів/контрактів, укладених за результатами біржових торгів, що були організовані таким авторизованим інформаційним агентом або іншим організатором біржових торгів на ринку деревини, з яким такий авторизований інформаційний агент уклав договір про організацію доступу до системи електронного обліку деревини;
2) декларація про деревообробну діяльність – офіційна заява, що подається суб’єктом господарювання, який провадить діяльність з переробки лісоматеріалів необроблених і деревини паливної, про здійснення ним переробки лісоматеріалів як основного виду господарської діяльності і виробництва продукції, що класифікується за кодами 4402, 4404, 4405, 4406, 4407, 4408, 4409, 4410, 4411, 4412, 4413, 4414, 4415, 4416, 4417, 4418, 2 4419, 4420, 4421 групи 44 розділу IX, 7308 30 00 00 групи 73 Розділу XV, 9401 31 00 00, 9401 41 00 00, 9402, 9403 30, 9403 40, 9403 60, 9406 10 00 00 групи 94 розділу ХХ згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності;
3) деревина паливна – деревина паливна у вигляді колод, полін, хмизу, гілок, сучків або в аналогічних формах; деревна тріска або стружка; тирса, тріска, стружка, уламки та відходи деревини та скрап, агломератні або неагломератні, у вигляді колод, полін, брикетів, гранул або в аналогічних формах, що класифікуються за кодом 4401 групи 44 розділу IX згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності;
4) інший суб’єкт господарювання, що здійснює операції з деревиною, – юридична особа або фізична особа – підприємець, яка зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, є резидентом України, але не включена до Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини;
5) лот – партія або кілька партій біржового товару на ринку деревини, що пропонується до продажу або заявлена до купівлі на біржових торгах, із зазначенням якісних та кількісних характеристик відповідно до національних стандартів та/або технічних умов;
6) оператор ринку деревини – власник лісу (державної або комунальної власності), постійний або тимчасовий лісокористувач, який здійснює заготівлю та продаж (відчуження) лісоматеріалів необроблених, деревини паливної на ринку деревини;
7) організатор біржових торгів на ринку деревини – товарна біржа, яка отримала ліцензію на провадження діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, що видається Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, та відповідає вимогам, встановленим цим Законом;
8) ринок деревини – сукупність відноcин, що виникають між учасниками ринку деревини під час здійснення ними операцій з купівлі-продажу (відчуження) товарів на ринку деревини;
9) система електронного обліку деревини – автоматизована інформаційно – комунікаційна система, що забезпечує збирання, внесення, обробку, зберігання, захист та надання доступу до інформації та даних щодо заготівлі, виготовлення, обігу (руху), купівлі-продажу, експорту, імпорту та інших господарських операцій з лісоматеріалами необробленими, деревиною паливною;
10) суб’єкт господарювання, який провадить діяльність з переробки деревини, – юридична особа або фізична особа – підприємець, яка зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, є резидентом України, має відповідне виробниче обладнання, виробничі площі та здійснює механічну і хіміко-механічну обробку, переробку лісоматеріалів необроблених, деревини паливної, необхідну для виробництва товарів, що 3 класифікуються за кодами 4402, 4404, 4405, 4406, 4407, 4408, 4409, 4410, 4411, 4412, 4413, 4414, 4415, 4416, 4417, 4418, 4419, 4420, 4421 групи 44 розділу IX, 7308 30 00 00 групи 73 Розділу XV, 9401 31 00 00, 9401 41 00 00, 9402, 9403 30, 9403 40, 9403 60, 9406 10 00 00 групи 94 розділу ХХ згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності, та включена до Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини;
11) товар на ринку деревини – лісоматеріали необроблені, деревина паливна, а також деривативні контракти, що укладаються на товарних біржах, базовим активом яких є лісоматеріали необроблені, деревина паливна;
12) товаросупровідні документи – документи, що прямують разом з товаром на ринку деревини і містять визначені законодавством відомості про лісоматеріали необроблені, деревину паливну, які переміщуються учасниками ринку деревини за допомогою транспортних засобів, та сформовані засобами системи електронного обліку деревини або містять обов’язкові реквізити, сформовані системою електронного обліку деревини;
13) Уповноважений державний орган – центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства;
14) учасники ринку деревини – оператори ринку деревини, суб’єкти господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, організатори біржових торгів на ринку деревини та інші суб’єкти господарювання, що здійснюють операції з деревиною відповідно до цього Закону.
2. Інші терміни вживаються в цьому Законі у таких значеннях: терміни «товарна біржа», «біржові торги», «біржова угода», «біржовий договір», «електронна торгова система», «організація торгівлі продукцією на товарних біржах», «організація укладання деривативних контрактів на товарних біржах» – у значеннях, наведених у Законі України «Про товарні біржі»; терміни «деривативні контракти», «клірингова установа» – у значеннях, наведених у Законі України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки»; терміни «лісоматеріали», «лісоматеріали необроблені» – у значеннях, наведених у Законі України «Про особливості державного регулювання діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, пов’язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів»; інші терміни – у значеннях, наведених у Лісовому кодексі України, Цивільному кодексі України, Законі України «Про захист економічної конкуренції».
Стаття 2. Законодавство у сфері регулювання ринку деревини
1. Законодавство у сфері регулювання ринку деревини складається з Конституції України, Лісового кодексу України, Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Закону України «Про товарні біржі», Закону України «Про 4 ринки капіталу та організовані товарні ринки», Закону України «Про особливості державного регулювання діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, пов’язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів», цього Закону та інших актів законодавства і прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, що регулюють відносини на ринку деревини.
Стаття 3. Принципи функціонування ринку деревини
1. Функціонування ринку деревини грунтується на таких принципах:
1) законності; 2) змагальності та добросовісної конкуренції; 3) захисту навколишнього природного середовища та раціонального використання лісових ресурсів; 4) запобігання знелісненню, недопущення знищення лісів та заподіяння їм шкоди; 5) відповідальності всіх учасників ринку деревини за порушення правил діяльності на ринку деревини та договірних зобов’язань; 6) відкритості та прозорості відносин з державними органами згідно із законодавством, у тому числі щодо своєчасного взаємного обміну необхідною інформацією.
2. Оператори ринку деревини здійснюють продаж або відчуження лісоматеріалів необроблених, деревини паливної виключно відповідно до вимог та правил, визначених цим Законом і прийнятими відповідно до нього нормативно-правовими актами.
3. На ринку деревини забороняються будь-які операції щодо лісоматеріалів необроблених, деревини паливної, якщо їх заготівля спричинила знеліснення, або була проведена з порушенням порядку, встановленого законодавством.
4. Вимоги щодо надання, захисту, розкриття та оприлюднення інформації на ринку деревини визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, що регулюють відносини на ринку деревини. 5. Учасники ринку деревини зобов’язані подавати інформацію до системи електронного обліку деревини в порядку та обсязі, визначених Уповноваженим державним органом.
Розділ ІІ.
ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ РИНКУ ДЕРЕВИНИ
Стаття 4. Органи державної влади, які здійснюють державне регулювання ринку деревини
- Державне регулювання ринку деревини здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері лісового господарства, Уповноважений державний орган та інші органи державної влади в межах своїх повноважень, визначених законом.
- Органи державної влади, які здійснюють державне регулювання ринку деревини, при виконанні покладених на них завдань взаємодіють між собою, а також з іншими органами державної влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування.
Стаття 5. Повноваження Кабінету Міністрів України щодо державного регулювання ринку деревини
- До повноважень Кабінету Міністрів України щодо державного регулювання ринку деревини належить:
- спрямування та координація діяльності центральних та місцевих органів виконавчої влади щодо державного регулювання ринку деревини;
- затвердження порядку здійснення моніторингу на ринку деревини;
- затвердження порядку проведення Уповноваженим державним органом перевірки достовірності інформації та поданих суб’єктом господарювання документів, порядку включення, виключення та тимчасового виключення суб’єктів господарювання з Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини;
- затвердження порядку утворення та функціонування, кількісного складу, формування персонального складу Комісії з розгляду скарг на ринку деревини, порядку проведення верифікаційних виїзних перевірок;
- вирішення інших питань у сфері державного регулювання ринку деревини відповідно до закону.
Стаття 6. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері лісового господарства щодо державного регулювання ринку деревини
1. До повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері лісового господарства щодо державного регулювання ринку деревини належить:
- визначення стратегічних напрямів розвитку ринку деревини;
- затвердження порядку та граничних обсягів роздрібного продажу лісоматеріалів необроблених та деревини паливної фізичним особам для задоволення соціально- побутових потреб, форми типового договору купівлі-продажу лісоматеріалів необроблених та деревини паливної для задоволення соціально-побутових потреб;
4) участь у здійсненні заходів щодо адаптації законодавства України у сфері державного регулювання ринку деревини до законодавства Європейського Союзу;
5) вирішення інших питань у сфері державного регулювання ринку деревини відповідно до закону.
Стаття 7. Повноваження Уповноваженого державного органу щодо державного регулювання ринку деревини
1. До повноважень Уповноваженого державного органу щодо державного регулювання ринку деревини належить:
- затвердження порядку подання та форми звітів оператора ринку деревини про виконання плану заготівлі лісоматеріалів необроблених та деревини паливної, про реалізацію лісоматеріалів необроблених та деревини паливної на ринку деревини;
- погодження внутрішніх документів організатора біржових торгів на ринку деревини в частині, що визначає порядок організації та проведення біржових торгів на ринку деревини, порядок та правила укладення, документального оформлення, стандартних (типових) умов договорів/контрактів, що укладаються за результатами біржових торгів на ринку деревини, та вимог щодо їх виконання;
- затвердження порядку формування конкурсної комісії, оприлюднення інформації про проведення конкурсу, вирішення інших питаннь організації конкурсного відбору організаторів біржових торгів на ринку деревини, а також позбавлення статусу організатора біржових торгів у разі порушення вимог законодавства у сфері регулювання ринку деревини;
- затвердження порядку визначення та інформування учасників ринку деревини про дати проведення основних та додаткових біржових торгів на ринку деревини;
- оприлюднення на своєму офіційному веб-порталі плану-графіка проведення основних та додаткових біржових торгів на ринку деревини;
- визначення дат проведення основних та додаткових біржових торгів на ринку деревини та інформування учасників ринку про них;
- забезпечення функціонування та визначення адміністратора системи електронного обліку товарів на ринку деревини;
- затвердження порядку формування ціни лісоматеріалів необроблених та деревини паливної для задоволення соціально-побутових потреб;
- встановлення за погодженням з Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку вимог до організаторів біржових торгів на ринку деревини щодо кількісних показників активності біржових торгів;
- встановлення вимог до організаторів біржових торгів на ринку деревини щодо формування лотів;
- формування, ведення та оприлюднення на своєму офіційному веб-порталі Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини;
- формування, ведення та оприлюднення на своєму офіційному веб-порталі Переліку авторизованих інформаційних агентів;
- проведення перевірки достовірності інформації та поданих суб’єктом господарювання документів, включення, виключення та тимчасового виключення суб’єктів господарювання з Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини;
- проведення перевірки достовірності інформації та поданих авторизованим інформаційним агентом документів, включення та виключення авторизованих інформаційних агентів з Переліку авторизованих інформаційних агентів;
- інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, або його міжрегіональних територіальних органів про здійснення моніторингу процедур публічних закупівель, якщо ціна договору про закупівлю лісоматеріалів необроблених, деревини паливної, укладеного згідно із законодавством про публічні закупівлі, істотно відрізняється від поточних цінових показників на організованому товарному ринку;
- здійснення моніторингу на ринку деревини;
- утворення та забезпечення функціонування Комісії з розгляду скарг на ринку деревини;
- здійснення контролю за додержанням учасниками ринку деревини вимог, встановлених цим Законом;
- здійснення інших повноважень, визначених цим Законом.
Стаття 8. Повноваження Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо державного регулювання ринку деревини
1. До повноважень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо державного регулювання ринку деревини належить:
- погодження вимог до організаторів біржових торгів на ринку деревини щодо кількісних показників активності біржових торгів;
- сприяння ефективному функціонуванню біржового ринку деревини на основі збалансування інтересів усіх учасників ринку деревини;
Розділ ІІІ
УЧАСНИКИ РИНКУ ДЕРЕВИНИ
Стаття 9. Учасники ринку деревини
- До учасників ринку деревини належать оператори ринку деревини, суб’єкти господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, інші суб’єкти господарювання, що здійснюють операції з деревиною, а також організатори біржових торгів на ринку деревини.
- Учасники ринку деревини зобов’язані дотримуватись вимог цього Закону під час здійснення операцій купівлі-продажу товарів на ринку деревини.
Стаття 10. Оператор ринку деревини
1. Оператор ринку деревини здійснює продаж лісоматеріалів необроблених, деревини паливної виключно відповідно до вимог цього Закону.
- Оператор ринку деревини зобов’язаний:
1) щороку, не пізніше 1 лютого, подавати до Уповноваженого державного органу звіт про виконання плану заготівлі лісоматеріалів необроблених та деревини паливної, звіт про реалізацію лісоматеріалів необроблених та деревини паливної на ринку деревини за попередній календарний рік;
2) щороку, не пізніше 1 жовтня, подавати до Уповноваженого державного органу план заготівлі лісоматеріалів необроблених та деревини паливної на наступний календарний рік;
- подавати інформацію до системи електронного обліку деревини в порядку та в обсязі, визначених Уповноваженим державним органом.
Порядок та форма подання звітів, передбачених пунктами 1 і 2 цієї частини, встановлюються Уповноваженим державним органом.
- Оператор ринку деревини має право використовувати заготовлені ним лісоматеріали необроблені, деревину паливну для власних потреб. Використання лісоматеріалів необроблених, деревини паливної для власних потреб може здійснюватися у співпраці із іншими суб’єктами господарювання на підставі будь-яких правочинів, та не може передбачати отримання прибутку. Оператор ринку деревини зобов’язаний надавати Уповноваженому державному органу інформацію про використання лісоматеріалів необроблених, деревини паливної для власних потреб з метою забезпечення електронного обліку деревини відповідно до законодавства.
Стаття 11. Суб’єкти господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини
2. Суб’єкти господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, зобов’язані вести облік належного їм обсягу лісоматеріалів необроблених, деревини паливної у спосіб, що забезпечує можливість передачі інформації до системи електронного обліку деревини відповідно до законодавства.
- Суб’єкти господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, мають право здійснювати господарські операції з лісоматеріалами необробленими та/або деревиною паливною виключно за умови, що такі лісоматеріали необроблені та/або деревина паливна придбані відповідно до вимог цього Закону або отримані в інший законний спосіб та відповідна інформація про такі дії подана до системи електронного обліку деревини в порядку та обсязі, визначених Уповноваженим державним органом.
- Суб’єкти господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, забезпечують взаємодію з Уповноваженим державним органом, Комісією з розгляду скарг на ринку деревини щодо перевірки достовірності інформації та поданих документів, відповідності статусу суб’єкта господарювання, який провадить діяльність з переробки деревини, встановлених цим Законом.
- Суб’єкти господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, мають право продажу (відчуження) лісоматеріалів необроблених, деревини паливної, що придбані на основних або додаткових біржових торгах на ринку деревини, виключно суб’єктам господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини. Такий продаж (відчуження) здійснюється за умови подання відповідної інформації до системи електронного обліку деревини в порядку та обсязі, визначених Уповноваженим державним органом.
Стаття 12. Інші суб’єкти господарювання, що здійснюють операції з деревиною
1. Інші суб’єкти господарювання, що здійснюють операції з деревиною, мають право придбавати лісоматеріали необроблені, деревину паливну відповідно до вимог цього Закону.
2. Інші суб’єкти господарювання, що здійснюють операції з деревиною, мають право здійснювати продаж (відчуження) лісоматеріалів необроблених, деревини паливної поза організатором біржових торгів на ринку деревини у випадках, передбачених цим Законом, за умови подання відповідної інформації до системи електронного обліку деревини в порядку та обсязі, визначених Уповноваженим державним органом.
Стаття 13. Організатор біржових торгів на ринку деревини
1. Організатором біржових торгів на ринку деревини є товарна біржа, яка отримала ліцензію на провадження діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах та/або ліцензію на провадження діяльності з організації укладання деривативних
2. Набуття товарною біржею статусу організатора біржових торгів на ринку деревини здійснюється за результатами конкурсу, який проводить конкурсна комісія. Порядок формування конкурсної комісії, забезпечення її роботи, оприлюднення інформації про проведення конкурсу, проведення конкурсу та інші питання організації конкурсного відбору визначаються Уповноваженим державним органом.
- Організатори біржових торгів на ринку деревини забезпечують проведення біржових торгів лісоматеріалами необробленими, деревиною паливною і створюють умови для належної конкуренції учасників біржових торгів.
- Біржові торги лісоматеріалами необробленими, деревиною паливною проводяться за допомогою електронної торгової системи, яка повинна забезпечувати можливість укладення договорів за результатами біржових торгів на ринку деревини в електронній формі з дотриманням вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг. Організатор біржових торгів забезпечує функціонування програмно- технічного комплексу та захищених каналів зв’язку відповідно до вимог, встановлених Уповноваженим державним органом.
- Організатор біржових торгів на ринку деревини або клірингова установа, з якою організатор біржових торгів уклав договір про здійснення клірингу, зобов’язані запровадити належну систему управління ризиками учасників біржових торгів для мінімізації випадків невиконання або неналежного виконання договорів, укладених за результатами біржових торгів на ринку деревини. З цією метою організатор біржових торгів на ринку деревини або клірингова установа, з якою організатор біржових торгів уклав договір про здійснення клірингу, запроваджує інструменти забезпечення зобов’язань та організації розрахунків.
- Організатор біржових торгів на ринку деревини під час проведення основних та додаткових біржових торгів на ринку деревини зобов’язаний перевірити наявність учасника торгів у Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, та відповідність учасника біржових торгів вимогам, що встановленим цим Законом.
- Учасник ринку деревини не допускається до участі у біржових торгах, якщо щодо нього (його клієнта) та організатора біржових торгів на ринку деревини одна й та сама особа прямо чи опосередковано здійснює контроль та/або має значний вплив на їхнє управління або їхню діяльність та/або володіє їхнім майном.
- Організатори біржових торгів на ринку деревини зобов’язані розраховувати індекси, що характеризують цінові показники на ринку деревини, за основними породами деревини та подавати таку інформацію до Уповноваженого державного органу у визначені ним порядку та терміни.
Розділ IV
КУПІВЛЯ-ПРОДАЖ ЛІСОМАТЕРІАЛІВ НЕОБРОБЛЕНИХ, ДЕРЕВИНИ
ПАЛИВНОЇ
Стаття 14. Купівля-продаж та інші види відчуження лісоматеріалів необроблених, деревини паливної на ринку деревини
- Оператори ринку деревини здійснюють продаж лісоматеріалів необроблених, деревини паливної виключно на біржових торгах, які проводять організатори біржових торгів на ринку деревини, крім відчуження (продажу):
1) для задоволення потреб національної безпеки та оборони, подолання наслідків надзвичайних ситуацій, стихійних лих;
2) для замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі»;
- у роздріб та фізичним особам для задоволення соціально-побутових потреб відповідно до статті 15 цього Закону.
- Дія положень цього Закону не поширюється на відносини купівлі-продажу (відчуження) лісоматеріалів необроблених, деревини паливної, які ввозяться на митну територію України в митному режимі імпорту.
- Біржові торги з продажу операторами ринку деревини лісоматеріалів необроблених, деревини паливної відбуваються із застосуванням технології одностороннього аукціону та проводяться організаторами біржових торгів на ринку деревини в чотири етапи (основні, повторні основні, додаткові та повторні додаткові торги), а також у формі позапланових торгів, що можуть проводитися відповідно до потреби. Застосування інших технологій біржових торгів організаторами біржових торгів на ринку деревини можливо за погодженням з Уповноваженим державним органом.
Дата проведення основних біржових торгів визначається Уповноваженим державним органом у встановленому ним порядку.
- Уповноважений державний орган з метою інформування учасників ринку деревини про біржові торги на ринку деревини:
1) щороку, не менш як за 45 календарних днів до початку наступного календарного року, розробляє та оприлюднює на своєму офіційному веб-порталі план-графік проведення основних біржових торгів на наступний календарний рік із зазначенням строку постачання (рік, півріччя, квартал) та обсягу лісоматеріалів необроблених, деревини паливної, які плануються до продажу;
2) щокварталу (за потреби) уточнює план-графік проведення основних біржових торгів і не менш як за 30 календарних днів до їх проведення оприлюднює на своєму офіційному веб-порталі уточнений план-графік проведення основних біржових торгів на ринку деревини із зазначенням строку постачання (рік, півріччя, квартал) та обсягу лісоматеріалів необроблених, деревини паливної, які плануються до продажу.
- Оператори ринку деревини зобов’язані ініціювати проведення основних біржових торгів для продажу лісоматеріалів необроблених, деревини паливної з метою планової заготівлі майбутніх періодів постачання (рік, півріччя, квартал, місяць) в обсязі 100 відсотків планової заготівлі у відповідному періоді, за виключенням обсягу відчужених лісоматеріалів необроблених, деревини паливної відповідно до пунктів 1-3 частини першої цієї статті. Для цілей цього Закону товар на ринку деревини є біржовим товаром.
За результатами біржових торгів на ринку деревини укладаються договори/контракти з постачанням протягом наступного місяця, кварталу, півріччя, року та/або у поточному періоді (місяці, кварталі).
На основних та додаткових біржових торгах пропонується для продажу товар на ринку деревини з постачанням у наступних періодах (місяць, квартал, півріччя, рік).
Основні та додаткові біржові торги на ринку деревини проводяться в чотири етапи.
Перший етап – основні торги, які проводяться із застосуванням технології біржових торгів, що передбачають покрокове підвищення стартової ціни лота. Участь в основних торгах беруть виключно суб’єкти господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини. Організатор біржових торгів не допускає до участі в основних торгах суб’єктів господарювання, не включених до Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, станом на дату проведення біржових торгів.
Другий етап. Якщо на момент завершення основних торгів на підвищення стартової ціни було реалізовано менше 70 відсотків виставленого обсягу деревини, нереалізовані лоти протягом п’яти робочих днів пропонуються до продажу на повторних основних торгах, які проводяться за технологією біржових торгів, що передбачає покрокове зниження стартової ціни лота.
Якщо на момент завершення основних торгів на підвищення стартової ціни було реалізовано більше 70 відсотків виставленого обсягу деревини, нереалізовані лоти протягом п’яти робочих днів пропонуються до продажу на додаткових торгах, які проводяться за технологією біржових торгів, що передбачає підвищення стартової ціни лота. Участь у додаткових торгах беруть виключно суб’єкти господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини. Організатор біржових торгів не допускає до участі в повторних основних торгах суб’єктів господарювання, не включених до Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, станом на дату проведення біржових торгів.
Третій етап. Якщо лот не продано на повторних основних торгах, протягом п’яти робочих днів проводяться додаткові торги за технологією біржових торгів, що передбачає підвищення стартової ціни лота. Участь у додаткових торгах беруть суб’єкти господарювання, що провадять діяльність з переробки деревини, та інші суб’єкти господарювання, що здійснюють операції з деревиною.
Четвертий етап. Якщо лот не продано на додаткових торгах, він пропонується до продажу на повторних додаткових торгах за технологією біржових торгів, що передбачає покрокове зниження стартової ціни лота. Участь у повторних додаткових торгах беруть суб’єкти господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, та інші суб’єкти господарювання, які здійснюють операції з деревиною.
Додаткові та повторні додаткові торги можуть бути суміщені шляхом застосування технології біржових торгів, яка забезпечує можливість послідовного підвищення та зниження стартової ціни лота.
Ініціювання основних торгів оператором ринку деревини одночасно є пропозицією до продажу сформованих лотів також на повторних основних, додаткових та повторних додаткових торгах (у разі їх проведення), без можливості зміни якісних та кількісних характеристик сформованих лотів.
- Крім основних та додаткових торгів, на ринку деревини за потреби проводяться позапланові біржові торги. На позапланових біржових торгах пропонується до продажу товар на ринку деревини з постачанням у поточному місяці, поточному або наступному кварталі. Позапланові торги проводяться у разі потреби.
Оператор ринку деревини зобов’язаний ініціювати проведення позапланових торгів з метою продажу всього наявного обсягу лісоматеріалів необроблених, деревини паливної, що заготовлені понад планові обсяги заготівлі лісоматеріалів необроблених, деревини паливної та не продані відповідно до частини п’ятої цієї статті (за виключенням обсягу відчужених лісоматеріалів необроблених, деревини паливної відповідно до абзаців другого-четвертого частини першої цієї статті), а також всього обсягу лісоматеріалів необроблених, деревини паливної, щодо якого суб’єкт господарювання, який провадить діяльність з переробки деревини, або інший суб’єкт господарювання, що здійснює операції з деревиною, відмовився від укладення договору/контракту за результатами завершених біржових торгів, або якщо суб’єктом господарювання, який провадить діяльність з переробки деревини, або іншим суб’єктом господарювання, що здійснює операції з деревиною, допущено істотне порушення умов договору/контракту, укладеного за результатами біржових торгів на ринку деревини.
Позапланові торги проводяться у порядку, передбаченому частиною п’ятою цієї статті для основних та додаткових торгів.
- Ціноутворення в біржових торгах на ринку деревини ґрунтується на принципах вільного ринку та ринкової конкуренції.
Стартова ціна на основних та додаткових торгах, а також мінімальна ціна на повторних основних торгах, які проводяться за технологією біржових торгів, що передбачає покрокове зниження стартової ціни лота, та повторних додаткових торгах, які проводяться за технологією біржових торгів, що передбачає покрокове зниження стартової ціни лота, визначається відповідно до порядку, затвердженого Уповноваженим державним органом.
Стартова ціна лота на повторних основних торгах дорівнює стартовій ціні на основних торгах, на яких лот не був проданий.
Стартова ціна лота на додаткових торгах дорівнює стартовій ціні на повторних основних торгах, на яких лот не був проданий.
Стартова ціна лота на додаткових повторних торгах дорівнює стартовій ціні на додаткових торгах, на яких лот не був проданий.
- Вимоги щодо формування оператором ринку деревини лотів для продажу на біржових торгах на ринку деревини затверджуються Уповноваженим державним органом.
- З метою управління ризиками щодо укладення та виконання договорів / контрактів організатор біржових торгів на ринку деревини або клірингова установа, з якою організатор біржових торгів уклав договір про здійснення клірингу, застосовує вимогу щодо надання гарантійного забезпечення. Така вимога застосовується до зобов’язань і покупця, і продавця.
Розмір гарантійного забезпечення визначається організатором біржових торгів на ринку деревини або кліринговою установою, з якою організатор біржових торгів уклав договір про здійснення клірингу, на підставі ґрунтовного аналізу ринкових та кредитних ризиків.
Будь-які інші види гарантійного забезпечення до учасників ринку деревини не застосовуються.
- Посадові особи оператора ринку деревини за порушення умов та правил продажу лісоматеріалів необроблених, деревини паливної, встановлених цим Законом, несуть відповідальність згідно із законом.
- Порядок та правила укладення, документального оформлення, стандартні (типові) умови договорів/контрактів, що укладаються за результатами біржових торгів на ринку деревини, та вимоги щодо їх виконання визначаються з дотриманням цього Закону, законодавства про організовані товарні ринки, правил та/або інших внутрішніх
Типовий договір/контракт, що укладається за результатами біржових торгів, обов’язково має включати:
- якісні та кількісні характеристики біржового товару на ринку деревини, вид контракту, вимоги щодо якості та обміру біржового товару на ринку деревини, умови поставки, ціну, умови оплати та порядок розрахунків, умови приймання-передачі біржового товару на ринку деревини, права та обов’язки сторін, відповідальність сторін, вирішення спорів, строк дії договору/контракту;
- інші умови, встановлені Уповноваженим державним органом.
Стаття 15. Продаж лісоматеріалів необроблених та деревини паливної у роздріб та фізичним особам для задоволення соціально-побутових потреб
- Оператор ринку деревини може здійснювати роздрібний продаж лісоматеріалів необроблених, деревини паливної, а також продаж лісоматеріалів необроблених, деревини паливної фізичним особам для задоволення соціально-побутових потреб, у тому числі потреб індивідуального будівництва, побутового ремонту будівель та опалення.
- Подальший продаж лісоматеріалів необроблених, деревини паливної, придбаних фізичними особами для задоволення соціально-побутових потреб, забороняється.
- Порядок формування ціни та граничний обсяг продажу лісоматеріалів необроблених, деревини паливної фізичним особам для задоволення соціально- побутових потреб, форма типового договору купівлі-продажу лісоматеріалів необроблених, деревини паливної для задоволення соціально-побутових потреб затверджуються Уповноваженим державним органом.
- Порядок роздрібного продажу лісоматеріалів необроблених та деревини паливної затверджується Уповноваженим державним органом.
- Оператори ринку деревини зобов’язані надавати інформацію про кожний укладений згідно з цією статтею договір купівлі-продажу до системи електронного обліку деревини в порядку та обсязі, визначених Уповноваженим державним органом.
Стаття 16. Купівля-продаж та інші види відчуження лісоматеріалів необроблених, деревини паливної поза організатором біржових торгів на ринку деревини
1. Продаж та інші види відчуження лісоматеріалів необроблених, деревини паливної оператором ринку деревини поза організатором біржових торгів може здійснюватися виключно у випадках, визначених частиною першою статті 14 цього Закону.
- Порядок та правила оформлення продажу лісоматеріалів необроблених, деревини паливної оператором ринку деревини поза організатором біржових торгів на ринку
- Договір купівлі-продажу лісоматеріалів необроблених, деревини паливної, що укладається поза організатором біржових торгів на ринку деревини, має передбачати якісні та кількісні характеристики предмета продажу, вимоги щодо якості та обміру товару, термін та умови поставки, ціну, умови оплати та порядок розрахунків, умови приймання-передачі товару, права та обов’язки сторін, відповідальність сторін та порядок вирішення спорів, строк дії договору та інші умови, визначені Уповноваженим державним органом.
- Оператори ринку деревини зобов’язані надавати інформацію про кожний укладений договір та будь-яке відчуження лісоматеріалів необроблених, деревини паливної поза організатором біржових торгів на ринку деревини до системи електронного обліку деревини в порядку та обсязі, визначених Уповноваженим державним органом.
- Якщо ціна договору про закупівлю лісоматеріалів необроблених, деревини паливної, укладеного згідно із законодавством про публічні закупівлі, істотно відрізняється від поточних цінових показників на організованому товарному ринку, Уповноважений державний орган інформує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, або його міжрегіональний територіальний орган для вжиття заходів здійснення моніторингу процедур відповідних публічних закупівель.
Стаття 17. Облікові та товаросупровідні документи на ринку деревини
1. У системі електронного обліку деревини формуються облікові документи щодо заготівлі та переміщення деревини, внесення змін до системи електронного обліку деревини, документи про походження деревини, товаросупровідні документи для транспортування лісоматеріалів необроблених, деревини паливної, звіти, відомості, специфікації, видаткові накладні, акти та інші документи, перелік та зміст яких визначає Уповноважений державний орган.
2. Транспортування лісоматеріалів необроблених, деревини паливної учасниками ринку деревини здійснюється за наявності товаросупровідних документів у паперовій або електронній формі, сформованих системою електронного обліку деревини, форму та зміст яких встановлює Уповноважений державний орган.”
Розділ V
ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РИНКУ ДЕРЕВИНИ
Стаття 18. Перелік суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини
1. Суб’єкт господарювання, який має намір набути статусу суб’єкта господарювання, який провадить діяльність з переробки деревини, подає до Уповноваженого державного органу заяву про включення до Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, а також документи та інформацію, що підтверджують його відповідність вимогам до суб’єкта господарювання, який провадить діяльність з переробки деревини, встановленим цим Законом.
2. Уповноважений державний орган забезпечує формування, ведення та оприлюднення на своєму офіційному веб-порталі Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини. Інформація, наведена в Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, є відкритою та загальнодоступною, крім випадків, визначених законодавством. Перелік відомостей, що вносяться до Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, порядок його ведення та оприлюднення інформації з нього визначаються Кабінетом Міністрів України.
- Порядок включення, виключення та тимчасового виключення суб’єктів господарювання з Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, затверджується Кабінетом Міністрів України з урахуванням особливостей, визначених цією статтею.
Відносини щодо включення, виключення та тимчасового виключення суб’єктів господарювання з Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, здійснюються з дотриманням вимог Закону України «Про адміністративну процедуру» з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
- Заява про включення суб’єкта господарювання до Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, повинна містити інформацію про:
- найменування суб’єкта господарювання;
- код Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань;
- коди видів економічної діяльності;
- систему оподаткування;
- адреси розташування виробничих приміщень та майданчиків, з зазначенням географічних координат та кадастрових номерів земельних ділянок, на яких вони розташовані;
- кількість працівників;
- обсяг придбаних лісоматеріалів необроблених та деревини паливної за повних 12 календарних місяців, що передують даті подання заяви;
- обсяг перероблених лісоматеріалів необроблених, деревини паливної, обсяг виробленої продукції, що класифікується за кодами 4402, 4404, 4405, 4406, 4407, 4408, 4409, 4410, 4411, 4412, 4413, 4414, 4415, 4416, 4417, 4418, 4419, 4420, 4421 групи 44 розділу IX, 7308 30 00 00 групи 73 Розділу XV, 9401 31 00 00, 9401 41 00 00, 9402, 9403 30, 9403 40, 9403 60, 9406 10 00 00 групи 94 розділу ХХ згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності, за повних 12 календарних місяців, що передують даті подання заяви;
- здійснені технологічні операції з механічної і хіміко-механічної обробки, переробки лісоматеріалів необроблених, паливної деревини, необхідні для виробництва товарів, що класифікуються за кодами 4402, 4404, 4405, 4406, 4407, 4408, 4409, 4410, 4411, 4412, 4413, 4414, 4415, 4416, 4417, 4418, 4419, 4420, 4421 групи 44 розділу IX, 7308 30 00 00 групи 73 Розділу XV, 9401 31 00 00, 9401 41 00 00, 9402, 9403 30, 9403 40, 9403 60, 9406 10 00 00 групи 94 розділу ХХ згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності;
- наявність виробничого обладнання, що застосовується для здійснення технологічних операцій з механічної і хіміко-механічної обробки, переробки лісоматеріалів необроблених, паливної деревини, необхідних для виробництва товарів, що класифікуються за кодами 4402, 4404, 4405, 4406, 4407, 4408, 4409, 4410, 4411, 4412, 4413, 4414, 4415, 4416, 4417, 4418, 4419, 4420, 4421 групи 44 розділу IX, 7308 30 00 00 групи 73 Розділу XV, 9401 31 00 00, 9401 41 00 00, 9402, 9403 30, 9403 40, 9403 60, 9406 10 00 00 групи 94 розділу ХХ згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності. До заяви додаються підтвердні документи про право власності або право користування (у тому числі оренда, лізинг) на таке виробниче обладнання.
Заява разом доданими документами подається суб’єктом господарювання в електронній формі шляхом заповнення електронних форм з окремими полями на веб- порталі Уповноваженого державного органу з накладенням кваліфікованого електронного підпису керівника суб’єкта господарювання або уповноваженої ним особи. За подання заяви плата не справляється.
Подані документи не повинні містити недостовірні відомості, а також повинні відповідати вимогам законодавства. Суб’єкт господарювання несе відповідальність за зміст, достовірність, актуальність, повноту та коректність поданої ним інформації.
Суб’єкт господарювання включається до Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, за умови, що до всіх електронних полів, визначених як обов’язкові до заповнення, інформація внесена у повному обсязі, подання заяви зафіксовано накладенням кваліфікованого електронного підпису керівника суб’єкта господарювання або уповноваженої ним особи.
Після включення до Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, суб’єкт господарювання отримує статус суб’єкта господарювання, який провадить діяльність з переробки деревини.
Перелік суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, оновлюється щомісяця за результатами перевірки достовірності інформації та поданих
Уповноважений державний орган направляє всім організаторам біржових торгів на ринку деревини актуальний Перелік суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, у формі електронного документа, засвідченого кваліфікованим електронним підписом уповноваженої особи, протягом двох робочих днів з дати його формування/оновлення. Організатори біржових торгів для цілей допуску учасників торгів до основних та повторних основних торгів керуються актуальним Переліком, отриманим від Уповноваженого державного органу.
- Суб’єкт господарювання, який провадить діяльність з переробки деревини, щороку подає декларацію про деревообробну діяльність, до якої включається інформація, передбачена пунктами 1-10 частини третьої цієї статті.
Декларація про деревообробну діяльність подається у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті для подання заяви про включення суб’єкта господарювання до Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини.
- Перевірка достовірності відомостей та документів, поданих суб’єктом господарювання відповідно до частин четвертої та п’ятої цієї статті, проводиться Уповноваженим державним органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Перевірка достовірності відомостей та документів, поданих суб’єктом господарювання, може проводитися Уповноваженим державним органом у формі верифікаційної виїзної перевірки суб’єктів господарювання у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
- Уповноважений державний орган за результатами перевірки достовірності відомостей та документів, поданих суб’єктом господарювання, ухвалює рішення про виключення суб’єкта господарювання з Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, за наявності хоча б однієї з таких підстав:
- встановлено факт порушення вимог щодо набуття статусу суб’єкта господарювання, який провадить діяльність з переробки деревини;
- суб’єкт господарювання не здійснив жодної технологічної операції щодо механічної і хіміко-механічної обробки, переробки лісоматеріалів необроблених, паливної деревини, необхідної для виробництва товарів, що класифікуються за кодами 4402, 4404, 4405, 4406, 4407, 4408, 4409, 4410, 4411, 4412, 4413, 4414, 4415, 4416, 4417, 4418, 4419, 4420, 4421 групи 44 розділу IX, 7308 30 00 00 групи 73 Розділу XV, 9401 31 00 00, 9401 41 00 00, 9402, 9403 30, 9403 40, 9403 60, 9406 10 00 00 групи 94 розділу ХХ згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності, протягом останніх повних 12 календарних місяців, що передують даті проведення перевірки, крім випадку непроведення біржових торгів у період між включенням такого
- у суб’єкта господарювання відсутнє виробниче обладнання, що застосовується для здійснення технологічних операцій з механічної і хіміко-механічної обробки, переробки лісоматеріалів необроблених, паливної деревини, необхідних для виробництва товарів, що класифікуються за кодами 4402, 4404, 4405, 4406, 4407, 4408, 4409, 4410, 4411, 4412, 4413, 4414, 4415, 4416, 4417, 4418, 4419, 4420, 4421 групи 44 розділу IX, 7308 30 00 00 групи 73 Розділу XV, 9401 31 00 00, 9401 41 00 00, 9402, 9403 30, 9403 40, 9403 60, 9406 10 00 00 групи 94 розділу ХХ згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності;
- суб’єкт господарювання, який провадить діяльність з переробки деревини, не подав щорічну декларацію про деревообробну діяльність у спосіб та терміни встановлені Уповноваженим державним органом, або інформація, зазначена у такій декларації, містить недостовірні відомості.
Крім визначених цією частиною підстав, Уповноважений державний орган ухвалює рішення про виключення суб’єкта господарювання з Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини:
за заявою суб’єкта господарювання;
за рішенням Комісії з розгляду скарг на ринку деревини – з підстав, визначених пунктами 1-4 цієї частини.
Виключення суб’єкта господарювання з Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, здійснюється протягом двох робочих днів з дня ухвалення відповідного рішення Уповноваженого держаного органу або надходження відповідної заяви суб’єкта господарювання, або надходження рішення Комісії з розгляду скарг на ринку деревини.
Суб’єкт господарювання, виключений з Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, може бути включений до зазначеного переліку повторно у порядку, визначеному частиною третьою цієї статті, не менше ніж через 365 днів з дня виключення. Для суб’єктів господарювання, виключених з Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, за власною заявою, 365-денний строк, визначений цим абзацом, не застосовується.
У разі надходження рішення Комісії з розгляду скарг на ринку деревини про перегляд рішення Уповноваженого державного органу щодо виключення суб’єкта господарювання з Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, Уповноважений державний орган протягом двох робочих днів приймає відповідне рішення та поновлює суб’єкта господарювання в Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини.
- Уповноважений державний орган за результатами перевірки достовірності відомостей та документів, поданих суб’єктом господарювання, ухвалює рішення про
- суб’єкт господарювання протягом повних 12 календарних місяців, що передують даті проведення перевірки, без поважної причини здійснив переробку менше 50 відсотків придбаних лісоматеріалів необроблених, паливної деревини;
- суб’єкт господарювання протягом календарного року без поважної причини не виконав більше 20 відсотків загального обсягу зобов’язань за договорами/контрактами, термін виконання яких настав протягом останніх повних 12 календарних місяців.
Крім визначених цією частиною підстав, Уповноважений державний орган ухвалює рішення про тимчасове виключення суб’єкта господарювання з Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, за рішенням Комісії з розгляду скарг на ринку деревини про тимчасове виключення суб’єкта господарювання з Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, – з підстав визначених пунктами 1 і 2 цієї частини.
Тимчасове виключення суб’єкта господарювання з Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, здійснюється протягом двох робочих днів з дня ухвалення відповідного рішення Уповноваженого державного органу або надходження відповідного рішення Комісії з розгляду скарг на ринку деревини.
Строк тимчасового виключення суб’єкта господарювання з Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, становить 180 днів. Повторне включення суб’єкта господарювання до Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, здійснюється в порядку, визначеному частиною третьою цієї статті.
У разі надходження рішення Комісії з розгляду скарг на ринку деревини про перегляд рішення Уповноваженого державного органу щодо тимчасового виключення суб’єкта господарювання з Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, Уповноважений державний орган протягом двох робочих днів приймає відповідне рішення та поновлює суб’єкта господарювання в Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини.
- З метою розгляду скарг щодо виключення (тимчасового виключення) суб’єкта господарювання з Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, дій або бездіяльності Уповноваженого державного органу, інших питань, пов’язаних з функціонуванням зазначеного переліку, а також скарг щодо неправомірного перебування суб’єкта господарювання у Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, Уповноважений державний орган утворює Комісію з розгляду скарг на ринку деревини.
Комісія з розгляду скарг на ринку деревини може здійснювати свої повноваження у формі верифікаційних виїзних перевірок з метою перевірки відповідності суб’єкта
Порядок утворення та функціонування, кількісний склад, порядок формування персонального складу Комісії з розгляду скарг на ринку деревини, порядок проведення верифікаційних виїзних перевірок визначаються Кабінетом Міністрів України.
Персональний склад Комісії з розгляду скарг на ринку деревини затверджується Уповноваженим державним органом. До персонального складу Комісії з розгляду скарг на ринку деревини в обов’язковому порядку включаються народний депутат України – член комітету Верховної Ради України, до предмета відання якого належать питання промислової політики та розвитку окремих галузей виробництва, визначений відповідно до рішення комітету, та представники громадських об’єднань, які провадять діяльність у сфері лісового господарства, ринку деревини, захисту довкілля та природних ресурсів, протидії корупції. До складу Комісії з розгляду скарг на ринку деревини може бути включено не більше одного представника від комітету Верховної Ради України, до предмета відання якого належать питання промислової політики та розвитку окремих галузей виробництва та не більше, ніж одного представника від громадського об’єднання.
- Суб’єкти господарювання та Уповноважений державний орган за подання та/або включення недостовірної інформації до Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, несуть відповідальність згідно з законом.
Стаття 19. Електронний облік на ринку деревини
- Система електронного обліку деревини має забезпечувати:
- прозорість та документальне підтвердження обігу (руху) товару на ринку деревини;
- підтвердження походження, заготівлі та реалізації товару на ринку деревини, запобігання його нелегальному обігу;
- систематизацію та узагальнення інформації про походження, заготівлю та реалізацію лісоматеріалів операторами ринку деревини.
- Держателем системи електронного обліку деревини є Уповноважений державний орган.
- Електронний облік деревини ведеться відповідно до нормативно-правових актів, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері лісового господарства.
- Учасники ринку деревини (крім авторизованих інформаційних агентів) подають до системи електронного обліку деревини та отримують з неї інформацію та документи щодо власних господарських операцій в обсязі та порядку, визначених Уповноваженим державним органом.
- Інформацію щодо правочинів про відчуження деревини, подає до системи електронного обліку деревини виключно організатор біржових торгів на ринку деревини, за результатами яких укладено відповідний договір/контракт, самостійно або через авторизованого інформаційного агента.
Організатор біржових торгів на ринку деревини має право самостійно або через авторизованого інформаційного агента отримувати інформацію про виконання договорів/контрактів, укладених за результатами організованих ним біржових торгів, на підставі договору про організацію доступу до системи електронного обліку деревини, а також іншу інформацію в обсязі та порядку, визначеному Уповноваженим державним органом.
- Адміністратор системи електронного обліку деревини забезпечує функціонування системи обліку, зберігання та захисту інформації у системі електронного обліку деревини, надання доступу до системи електронного обліку деревини та здійснення інших заходів, пов’язаних з функціонуванням системи електронного обліку деревини. Адміністратором системи електронного обліку деревини може бути юридична особа державної форми власності, визначена Уповноваженим державним органом, яка не є учасником ринку деревини.
Адміністратор системи електронного обліку деревини укладає з учасниками ринку деревини договори про організацію доступу до системи електронного обліку деревини у порядку, визначеному Уповноваженим державним органом відповідно до вимог цього Закону.
Стаття 20. Авторизовані інформаційні агенти
- Авторизованими інформаційними агентами, за умови відповідності вимогам цього Закону, можуть бути організатори біржових торгів на ринку деревини або клірингова установа, яка уклала договір про здійснення клірингу з організатором біржових торгів на ринку деревини.
Авторизований інформаційний агент, який є організатором біржових торгів на ринку деревини, здійснює обмін інформацією з системою електронного обліку деревини щодо укладення та виконання біржових договорів/контрактів, укладених за результатами організованих ним біржових торгів або біржових торгів, організованих іншим організатором біржових торгів на ринку деревини.
Авторизований інформаційний агент, який є кліринговою установою, здійснює обмін інформацією з системою електронного обліку деревини щодо укладення та виконання біржових договорів/контрактів, укладених за результатами біржових торгів організованих організатором біржових торгів деревиною, з яким така клірингова установа уклала договір про здійснення клірингу.
Організатор біржових торгів на ринку деревини, що не є авторизованим інформаційним агентом, з метою забезпечення інформаційного обміну з системою електронного обліку деревини може укласти договір лише з одним авторизованим інформаційним агентом, який на підставі договору забезпечуватиме обмін інформацією з системою електронного обліку деревини щодо укладення та виконання всіх біржових договорів/контрактів, укладених на організованих ним біржових торгах. Відповідальність за своєчасність, достовірність та повноту інформації, що подається до системи електронного обліку деревини у такий спосіб, несе відповідний організатор біржових торгів на ринку деревини.
Кожний авторизований інформаційний агент повинен здійснювати обмін інформацією з усіма авторизованими інформаційними агентами з метою протидії маніпулюванню на ринку деревини та забезпечення контролю виконання вимог цієї частини.
- Організатор біржових торгів на ринку деревини може отримати статус авторизованого інформаційного агента за умови відповідності всім таким вимогам:
- здійснює організацію біржових торгів на ринку деревини на підставі ліцензії на провадження діяльності з організації торгівлі продукцією на товарній біржі протягом щонайменше шести календарних місяців;
- учасниками організованих ним біржових торгів є не менше 50 відсотків загальної кількості учасників ринку деревини за останніх шість календарних місяців до дати подання заяви в середньому, за даними електронної системи обліку деревини;
- застосовує електронну систему, що забезпечує виконання біржових договорів/деривативних контрактів на рівні не менше загального показника виконання укладених на організованому товарному ринку договорів/контрактів, предметом яких є лісоматеріали необроблені, деревина паливна, за останніх шість календарних місяців до дати подання заяви за даними електронної системи обліку деревини;
- забезпечує наявність та підтримку програмно-технічного комплексу та захищених каналів зв’язку відповідно до вимог, встановлених Уповноваженим державним органом;
- іншим вимогам, встановленим Уповноваженим державним органом.
Організатор біржових торгів на ринку деревини зобов’язаний дотримуватися вимог, визначених цією частиною, протягом усього періоду наявності у нього статусу авторизованого інформаційного агента.
- Клірингова установа, яка уклала договір про здійснення клірингу з організатором біржових торгів на ринку деревини, може отримати статус авторизованого інформаційного агента, за умови відповідності всім таким вимогам:
- організатор біржових торгів на ринку деревини, з яким укладено договір про здійснення клірингу, здійснює організацію біржових торгів на ринку деревини на підставі ліцензії на провадження діяльності з організації торгівлі продукцією на товарній біржі протягом щонайменше шести календарних місяців до дати подання заяви;
- учасниками торгів, організованих організаторами біржових торгів на ринку деревини, з якими укладено договір про здійснення клірингу, сукупно є не менше 50 відсотків загальної кількості всіх учасників ринку деревини за останніх шість календарних місяців до дати подання заяви в середньому за даними електронної системи обліку деревини;
- застосовує систему, що забезпечує виконання біржових договорів/деривативних контрактів, зобов’язання за якими допущені до клірингу, на рівні не менше загального показника виконання укладених на організованому товарному ринку договорів/контрактів, предметом яких є лісоматеріали необроблені, деревина паливна, за останніх шість календарних місяців до дати подання заяви, за даними електронної системи обліку деревини;
- забезпечує наявність та підтримку програмно-технічного комплексу та захищених каналів зв’язку відповідно до вимог, встановлених Уповноваженим державним органом;
- іншим вимогам, встановленим Уповноваженим державним органом.
Клірингова установа зобов’язана дотримуватися вимог, визначених цією частиною, протягом усього періоду наявності у неї статусу авторизованого інформаційного агента.
- Уповноважений державний орган здійснює у встановленому ним порядку авторизацію інформаційних агентів шляхом включення організаторів біржових торгів на ринку деревини, які відповідають вимогам частини першої цієї статті, до Переліку авторизованих інформаційних агентів.
- Порядок ведення Переліку авторизованих інформаційних агентів встановлюється Уповноваженим державним органом з дотриманням вимог цього Закону.
- Суб’єкт, який має намір набути статусу авторизованого інформаційного агента, подає до Уповноваженого державного органу заяву про включення до Переліку авторизованих інформаційних агентів разом з документами, що підтверджують виконання таким організатором біржових торгів вимог цього Закону щодо набуття статусу авторизованого інформаційного агента. Перелік, форма таких документів, спосіб їх подання та порядок розгляду встановлюються Уповноваженим державним органом.
Документи, подані для авторизації, не повинні містити недостовірні відомості або такі, що можуть ввести в оману, та мають відповідати вимогам законодавства.
- Підставою для прийняття рішення про відмову у включенні організатора біржових торгів на ринку деревини або клірингової установи, яка уклала договір про здійснення клірингу з організатором біржових торгів на ринку деревини, до Переліку авторизованих інформаційних агентів є:
1) невідповідність суб’єкта, який має намір набути статусу авторизованого інформаційного агента, вимогам цього Закону;
- наявність у заяві та/або документах неповної та/або взаємовиключних, та/або неузгоджених, та/або недостовірних відомостей;
- невідповідність засобів, що забезпечують обмін інформацією з електронною системою обліку деревини, вимогам законодавства.
- Авторизований інформаційний агент повинен укласти з усіма іншими авторизованими інформаційними агентами договір про обмін інформацією, в якому визначається протокол взаємодії щодо обміну інформацією. Мінімальний склад інформації, що підлягає обміну між авторизованими інформаційними агентами, визначається Уповноваженим державним органом.
- Уповноважений державний орган може прийняти рішення про виключення з Переліку авторизованих інформаційних агентів організатора біржових торгів на ринку деревини або клірингової установи, яка уклала договір про здійснення клірингу з організатором біржових торгів на ринку деревини, за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) подання авторизованим інформаційним агентом заяви про виключення з Переліку авторизованих інформаційних агентів;
2) авторизований інформаційний агент не здійснював жодного інформаційного обміну з системою електронного обліку деревини протягом трьох календарних місяців поспіль;
- встановлення факту невідповідності авторизованого інформаційного агента вимогам цього Закону.
Стаття 21. Моніторинг ринку та оприлюднення інформації про ринок деревини
- Моніторинг ринку деревини здійснюється Уповноваженим державним органом у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.
- Уповноважений державний орган щокварталу готує звіт про результати моніторингу ринку деревини та оприлюднює його на своєму офіційному веб-порталі.
Розділ VI
ПОРЯДОК ВРЕГУЛЮВАННЯ СПОРІВ ТА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ РЕГУЛЮВАННЯ РИНКУ ДЕРЕВИНИ
Стаття 22. Порядок врегулювання спорів на ринку деревини
- Спори між учасниками ринку деревини, які виникають у зв’язку з участю у біржових торгах, укладенням і виконанням договорів / контрактів за результатами біржових торгів, врегульовуються у досудовому порядку організатором біржових торгів на ринку деревини відповідно до вимог законодавства про організовані товарні ринки.
Стаття 23. Відповідальність за порушення законодавства про ринок деревини
1. Учасники ринку деревини, які порушили законодавство про ринок деревини, несуть відповідальність згідно із законом.
2. Уповноважений держаний орган наділений повноваженнями щодо застосування заходів впливу до учасників ринку деревини, які порушили вимоги цього Закону та законодавства про ринок деревини.
- У разі виявлення недостовірних відомостей у заяві про включення до Переліку суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, або у документах, поданих разом з заявою, Уповноважений державний орган накладає на такого суб’єкта господарювання штраф у розмірі п’ятнадцяти розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої станом на 1 січня календарного року, в якому накладено штраф. Порядок накладення штрафу на суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини, визначається Кабінетом Міністрів України.
- Рішення про застосування Уповноваженим державним органом заходів впливу можуть бути оскаржені у судовому порядку.
- У разі якщо Уповноваженим державним органом при виконанні своїх повноважень встановлено ознаки порушення законодавства, притягнення до відповідальності за яке віднесено до повноважень іншого державного органу, Уповноважений державний орган невідкладно направляє отриману інформацію та/або документи до такого державного органу.”
Розділ VII
ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ
- Цей Закон набирає чинності через дев’ять місяців з дня його опублікування, крім підпункту 2 пункту 2 та пункту 4 цього розділу, які набирають чинності з дня, наступного за днем опублікування цього Закону.
- Внести зміни до таких законодавчих актів України:
1) статтю 69 Лісового Кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2006 р., № 21, ст. 170) викласти у такій редакції:
«Стаття 69. Спеціальний дозвіл на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубний квиток, лісовий квиток)
Спеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубний квиток, лісовий квиток), що видається безоплатно протягом 10 робочих днів з дня надходження заяви та документів, необхідних для видачі дозволу.
Спеціальний дозвіл на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубний квиток) на заготівлю деревини, в тому числі в порядку рубок головного користування, видається в електронній формі органом виконавчої влади з питань лісового господарства
Спеціальний дозвіл на спеціальне використання лісових ресурсів (лісовий квиток) на інші види спеціального використання лісових ресурсів, видається в електронній формі органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства.
На виділених лісових ділянках можуть використовуватися лише ті лісові ресурси і лише для цілей, що передбачені виданим спеціальним дозволом.
Спеціальний дозвіл на спеціальне використання лісових ресурсів діє протягом календарного року, в якому він виданий.
Строк дії спеціального дозволу на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубний квиток) може бути продовжений до п’яти місяців у разі якщо лісова ділянка, на якій здійснюється заготівля деревини знаходиться у зоні надзвичайної ситуації.
Форми спеціальних дозволів, порядок їх видачі, перелік документів, необхідних для видачі і продовження строку дії спеціальних дозволів затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Лісорубний квиток може бути виданий протягом місяця від початку заготівлі деревини у разі:
вирубування дерев, що загрожують падінням на лінії зв’язку, електромережі, інші інженерні споруди або під час ліквідації аварій на таких об’єктах;
вирубування дерев під час облаштування візирів для проведення вишукувальних робіт і наукових досліджень, відведення лісосік, лісовпорядкування, лісопатологічних обстежень, гасіння лісових пожеж, очищення і ремонту лісоосушувальних систем, проведення аварійно-рятувальних робіт, розчищення судноплавних шляхів.
Орган виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, перед видачею спеціального дозволу на використання лісових ресурсів може здійснювати огляд на місці виділеної лісової ділянки з метою встановлення відповідності даних щодо площі, кількісних та якісних показників лісової ділянки відомостям, зазначеним у документах, поданих для отримання спеціального дозволу на використання лісових ресурсів.
Рішення про відмову у видачі спеціального дозволу на використання лісових ресурсів приймається, за умови забезпечення у необхідних випадках права особи на участь в адміністративному провадженні відповідно до Закону України “Про адміністративну процедуру”.
Підставами для прийняття рішення про відмову у видачі спеціального дозволу є:
припинення діяльності лісокористувача;
невстановлення лімітів використання лісових ресурсів або їх перевищення;
недотримання встановленого порядку видачі спеціального дозволу на використання лісових ресурсів;
результати оцінки впливу на довкілля;
невстановлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду або їх перевищення;
встановлення за результатами огляду на місці невідповідності площі, кількісних та якісних показників виділеної лісової ділянки відомостям, зазначеним у документах, поданих для отримання спеціального дозволу на використання лісових ресурсів.
Спеціальний дозвіл на використання лісових ресурсів припиняє дію у разі:
припинення права користування лісами з підстав, передбачених статтею 22 цього Кодексу;
припинення права використання лісових ресурсів з підстав, передбачених статтею 78 цього Кодексу.»
2) У Законі України «Про особливості державного регулювання діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, пов’язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів» (Відомості Верховної Ради України, 2006 р., № 2-3, ст. 34; 2015 р., № 31, ст. 291):
1) статтю 21 викласти у такій редакції:
«Стаття 21. Тимчасова заборона експорту лісоматеріалів у необробленому вигляді на період дії воєнного стану
Відповідно до пункту “b” (iii) статті XXI “Винятки з міркувань безпеки” Генеральної угоди з тарифів і торгівлі (ГАТТ 1947), тимчасово, на період дії воєнного стану, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та протягом п’яти років після його припинення або скасування, забороняється вивезення за межі митної території України в митному режимі експорту деревини паливної (код 4401 11 УКТЗЕД) та лісоматеріалів необроблених (код 4403 УКТЗЕД).».
2) абзац третій статті 3 викласти в такій редакції:
- Установити, що:
1) договори про відчуження лісоматеріалів необроблених, деревини паливної, що були укладені до введення в дію цього Закону за результатами біржових торгів або в інший спосіб, діють в межах істотних умов договору до моменту їх виконання (сплати ціни договору та передачі товару покупцю), але не довше ніж 180 календарних днів. Істотні умови таких договорів не можуть змінюватися;
2) товарні біржі, які станом на дату набрання чинності цим Законом, здійснюють організацію біржових торгів на ринку деревини, вважаються такими, що мають статус організатора біржових торгів на ринку деревини відповідно до вимог цього Закону.
- Кабінету Міністрів України:
1) у тримісячний строк з дня, наступного за днем опублікування цього Закону:
внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України щодо функціонування системи електронного обліку деревини, що передбачатиме імплементацію Регламенту (ЄС) 2023/1115 Європейського Парламенту та Ради від 31 травня 2023 року про розміщення на ринку Європейського Союзу та експорт з Європейського Союзу певної сировини та товарів, пов’язаних із знелісненням та погіршенням стану лісів, а також про скасування Регламенту (ЄС) №995/2010;
за погодженням із комітетом Верховної Ради України, до предмета відання якого належать питання промислової політики та розвитку окремих галузей виробництва, встановити термін, до якого:
оператори ринку деревини мають право ініціювати проведення основних біржових торгів для продажу планової заготівлі лісоматеріалів необроблених, деревини паливної з постачанням виключно протягом наступного та/або поточного кварталу;
за результатами основних біржових торгів на ринку деревини укладаються договори/контракти з постачанням виключно протягом наступного та/або поточного кварталу;
2) у дев’ятимісячний строк з дня, наступного за днем опублікування цього Закону:
привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
забезпечити розроблення та затвердження нормативно-правових актів, що випливають із цього Закону;
забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.