Голові Верховної Ради України п. Руслану Стефанчуку.
Асоціація деревообробних підприємств Прикарпаття глибоко стурбована перспективою прийняття Закону ” Про ринок деревини” в редакції законопроекту N 4197 Д.
Обговорення даного законопроекту було зінсценовано за участю, в основному, ДАЛРУ та наближених до нього структур. Позиції регіональних асоціацій. які об’єднають більше 90% підприємств галузі, демонстративно не почуто і не враховано.
Представлений законопроект не відповідає правовим засадам діяльності державних органів, що визначені Законом України «Про центральні органи виконавчої влади», принципам державної регуляторної політики, які передбачені Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», державної політики у сфері обмеження монополізму, що визначені Законом України «Про захист економічної конкуренції» тощо.
Зокрема, передбачається покладення на «Уповноважений державний орган», який у 4.1 ст.1 Законопроекту визначається як центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства». У відповідності до Лісового кодексу України (ст.28-1) та Закону України «Про мисливське господарство та полювання» таким органом є Державне агентство лісових ресурсів України. Його повноваження наведені у ст. 7 Законопроекту, та частково викладаються у статті 6 цього ж проекту.
Так, у представленій редакції Законопроекту, Держлісагентство, будучи державним органом, до сфери управління якого належить найбільший постійний лісокористувач/продавець деревини в Україні (ДП «Ліси України»), а також чинний адміністратор системи електронного обліку деревини – ДП «ЛІАЦ». До цього всього
Законопроект ще надає Держлісагентству необмежені повноваження – по суті він стає єдиним і повноправним регулятором ринку деревини, де підпорядковане йому підприємство має
монопольне становище. Так, вказаний державний орган визначатиме біржу, яка наділятиметься статусом організатора торгів, формуватиме Перелік субʼєктів переробки деревини, перевірятиме достовірність внесених в цей перелік даних, визначатиме дати проведення торгів та інформування учасників, затверджуватиме порядок формування стартових цін на основних торгах, встановлюватиме вимоги до формування лотів продавцями (в т.ч. – ДП
«Ліси України). Держлісагентство наділяється прямими контрольними повноваженнями щодо субʼєктів деревообробки із правом проведення виїзних перевірок, та у разі виявлення порушень матиме беззастережне право, без встановленої процедури виключати (на 1 рік, або на півроку) із Переліку субʼєктів переробки деревини окремих деревообробників, які допускають порушення. Також проект надає Агентству повноваження судової інстанції в частині накладення господарських штрафів у розмірі 120 тис. грн. за виявлені недоліки при подачі заяви на внесення до вказаного Переліку. Виключення із Переліку, згідно поданого Законопроекту, тягне блокування доступу підприємств до біржових торгів, що по суті означає повну зупинку господарської діяльності таких підприємств. Пропоноване регулювання, крім прямого конфлікту інтересів, прямо порушує повноваження Державних агентств, що визначені в Законі України «Про центральні органи виконавчої влади», створює прямі системні корупційні ризики, не надаючи по суті жодного захисту покупцям від потенційного свавілля регулятора!
На додачу до цих каральних норм, Законопроект наказує створити Держлісагентству вищестоящий колегіальний орган із дискримінаційними повноваженнями – Комісію їз розгляду скарг на
рішення того ж Держлісагентства. Комісія також наділятиметься правом виїзних перевірок субʼєктів деревообробного бізнесу.
Наведена каральна модель контролю над
деревообробним бізнесом прямо суперечить низці положень Конституцій України та засадам державної регуляторної політики, не має жодних аналогів у вітчизняній та світовій правовій системах господарювання і тим більше не відповідає засадами добросовісності, розумності та адекватності.
У представленому законопроекті наявні інші
юридичні прогалини, що залишились неврегульованими, але також турбують
деревообробний бізнес. Зокрема, авторами документу не визначені положення про технічні регламенти, котрі визнають якісні та кількісні показники деревини, як товару.
Не передбачена норма щодо
участі профільних асоціацій, громадських організацій, галузевих бізнесоб’єднань на ринку деревини, як і можливість ініціювати змін до Правил торгівлі даним видом ресурсу.
На підставі вище викладеного просимо не виносити на голосування даний законопрект, а питання продовження мораторію на експорт необробленої деревини вирішити шляхом внесення змін до відповідного Закону.
Голова Асоціації деревообробних підприємств Прикарпаття
Ігор Соболевський.