Законопроект “Про ринок деревини” версії 2021 р. був розроблений на користь деревообробників і передбачав можливість оферти, під якою розумілося гарантоване постачання деревообробникам деревини за середньозваженими цінами обсягом 50% сировини, переробленого ними попереднього року. Недостатній обсяг закуповувався на аукціонах на загальних засадах. Така комбінована форма торгівлі круглими лісоматеріалами забезпечувала конкурентоспроможність української продукції на світовому ринку.
Законопроект «Про ринок деревини» народних депутатів Наталухи – Кіцака версії 2024 р. передбачає єдино можливою та обов’язковою біржову торгівлю для всіх учасників ринку деревини (продавець, організатор торгів та покупці). Круглі лісоматеріали вважаються біржовим товаром, що дозволяє торгувати деривативами (контрактами), базовими активами яких є необроблена деревина та інша лісопродукція, виготовлена з неї.
Оскільки круглі лісоматеріали не є біржовим товаром, то біржова торгівля таким товаром надає продавцю та організатору торгів можливість маніпуляції обсягом пропозиції та якістю реалізованої та відвантажуваної деревини з метою значного підвищення ціни (у 1,5-2 рази), що робить торгівлю шахрайською, а деревину для більшості деревообробників недоступною.
Відсутність оферти у Законопроекті ще більше загострює питання ціноутворення на деревину, що реалізується на біржових торгах.
У ході доопрацювання Законопроекту «Про ринок деревини» відбулася істотна заміна Законопроектів: на зміну Законопроекту про ринок деревини з’явився Закон про ринок біржової торгівлі лісоматеріалами.
Саме про ці проблемні питання йдеться у Презентації Голови Львівської асоціації деревообробників та лісозаготівельників Миколи Когута “Про Законопроект Про ринок деревини 2024 р.», зроблену на засіданні Громадської ради при ГАЛРУ 17 грудня 2024 р.
Редакція сайту “Відкритий ліс”