Український лісовий ринок: деривативи замість деревини

Останнім часом відновилися дискусії щодо реінкарнації Проекту Закону України “Про ринок деревини” (реєстр. № 4197-д) зразка 2021 р., підписаний тодішнім головою Верховної Ради Дмитром Разумковим. Саме цей варіант Законопроекту є досі на сайті Комітету економічного розвитку ВР

У його основі лежать аукціонні торги, як у збільшення, так і зниження ціни, що проводяться на електронному торговому майданчику. Передбачена можливість оферти під якою передбачається гарантоване постачання деревообробникам за середньозваженими цінами 50% сировини від переробленого ними минулого року обсягу. Основними постачальниками виступали державні лісові підприємства, число яких вимірювалося сотнями та які самостійно визначали стартові ціни.

На сьогодні ситуація над ринком деревини докорінно змінилося, що спричинило перегляд бачення регулювання ринку. У ході лісової реформи на базі укрупнених 150 з гаком лісгоспів з’явилося одне гігантське Державне підприємство «Ліси України» (ДПЛУ), яке автоматично стало спадкоємцем усіх активів скасованих держлісгоспів, а також згідно зі статтею Х ЛК України власником заготовленої деревини.

Якщо лісова галузь із 150 підприємств через свою децентралізацію дозволяла враховувати інтереси регіонів та вирішувати багато господарських питань на місцях, то зі створенням ДПЛУ та централізацією управління встановлюється мікроменеджмент, що виключає самостійність прийняття рішення на місцях. При цьому значно зростає ймовірність фатальних наслідків для лісової галузі та суміжних галузей у разі ухвалення помилкових управлінських рішень керівництвом ДПЛУ.

ДПЛУ організував реалізацію заготовленої деревини через організований ринок, регулятором якого виступила Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР), яка визначила реалізацію деревини виключно через ліцензійні біржі на основі встановленого конкурсу та виданої НКЦПФР ліцензії на право здійснення торгівлі необробленими. Таким чином, відсутність ліцензії позбавляла права займатися торгівлею деревиною іншим товарним біржам, що дозволило сконцентрувати, монополізувати та жорстко контролювати ринок деревини. А як ми розглянемо нижче та маніпулювати ринком деревини.

З 2007 р. торгівля необробленою деревиною на українському лісовому ринку здійснювалася через аукціони відповідно до «Положення з організації та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини», запровадженого наказом ДКЛГУ № 42 від 19.02.2007. Біржі по суті виступали у ролі ліцетатора аукціонів. Ні про яку біржову торгівлю та мови не було.

На українському організованому ринку реалізації необробленої деревини згідно з РЕГЛАМЕНТАМИ ліцензійних бірж з 1.07.2021 р. здійснюється біржова торгівля з купівлі-продажу необробленої деревини у формі електронних аукціонів, визначених як технологія біржової торгівлі. Аукціони можуть проводитись як із підвищенням ціни, так і зі зниженням ціни (голландський аукціон).

Ось тут якраз і відбувається підміна понять. Можна бути у формі генерала, але при цьому бути липовим генералом. Теж саме і з “біржовими аукціонами” – за формою аукціони, а за змістом – біржові торги.

На біржових торгах реалізуються стандартні та взаємозамінні товари, наявність та попередній огляд яких не потрібно (нафтопродукти, зерно, пиломатеріали та інші; круглі лісоматеріали до них не належать). Тому торгівля здійснюється не самими товарами, а деривативами або фінансовими інструментами, наприклад ф’ючерсними контрактами (ф’ючерсами) щодо базового активу (БА), під яким розуміється конкретний товар, щодо якого фіксуються деякі параметри. Наприклад, ціна, обсяг.

Аукціони передбачають наявність товару та попередній огляд покупцями, оскільки на них реалізуються товари з індивідуальними властивостями, до яких належать і круглі лісоматеріали. Тому РЕГЛАМЕНТ ліцензійних бірж і визначив їм форму торгівлі як аукціону, що цілком правильно.

Правильно формою, але не за змістом. Реалізований аукціонний товар ще належить заготувати, на момент торгу його просто немає, хоча за торговими звичаями проведення аукціону він має бути попередньо оглянутий покупцями.

То що тоді купують покупці на проведених аукціонах? Деривативи у вигляді ф’ючерсів щодо базового активу у вигляді необробленої деревини, яку ще належить заготовити, з невідомими характеристиками, які ви зможете оцінити тільки при прийманні у себе на складі. Тобто це все ж таки біржова торгівля за назвою, але сумнівна за змістом, що не відповідає принципу проголошеної найчеснішій і добропорядній торгівлі. Докладніше про це можна прочитати тут.

У результаті ми маємо «біржовий аукціон» чи потенційний клондайк у вигляді маніпуляцій з якістю деревини, що поставляється, і ціною, що дозволяє отримувати додатковий заробіток не цілком законним шляхом. А можливість ручного управління обсягами реалізації деревини продавцем та організатором торгівлі ще більше посилює цей процес.

 На цьому ж напрямі знаходиться найкоротший шлях до отримання максимально можливого прибутку продавцем, який ДПЛУ спочатку гаряче оголосив як свою головну та єдину мету на своєму офіційному сайті, але потім з метою оперативного маскування прибрав, замінивши більш милозвучними цілями. Але як побачимо нижче, практично вона залишилася.

У продавця та розпорядників організованого ринку досить хитке становище щодо нормативно-правової бази торгівлі круглими лісоматеріалами як біржового товару.

З цією метою з ініціативи реформаторів було терміново відновлено роботу щодо Законопроекту Про ринок деревини зразка 2024 р., який докорінно відрізняється від попередньої версії: на зміну аукціонам з реалізації необробленої деревини приходять біржові торги з реалізації необробленої деревини виключно через ліцензійні біржі.

Необроблена деревина стане біржовим товаром, якщо Законопроект буде прийнятий.

«Біржовий товар на ринку деревини – лісоматеріали необроблені, деревина паливна, окремі вироби з деревини, а також деривативні контракти, що укладаються на товарних біржах, базовим активом яких є лісоматеріали необроблені, деревина паливна, окремі вироби з деревини».

Ось вона – «птах щастя завтрашнього дня». Але не для всіх, а лише для продавця та організаторів торгів.

Складається враження, що нинішній варіант документа розробляли юристи ліцензійних бірж, які є головними стейкхолдерами зазначеного Законопроекту, оскільки він визначає єдиним можливим організатором торгівлі необробленою деревиною виключно ліцензійні біржі. Інтересами та вимогами ліцензійних бірж буквально повністю просочено Законопроект.

Незважаючи на те, що у засіданнях робочої групи з доопрацювання Законопроекту брали участь окремі деревообробники, які сподівалися, що до Законопроекту буде включено положення про оферту, цього не сталося. Як завжди, деревообробники відіграли роль масовки та «голос народу», який нібито забезпечив всенародне схвалення та підтримку з публікацією фото на сайті Верховної Ради.

Розділ IV ст. 13 Законопроекту 2024 р. визначає:

«Купівля – продаж лісоматеріалів необроблених, паливної деревини здійснюється власниками лісів та/або постійними лісокористувачами виключно за допомогою біржових торгів на ринку деревини».

Кабміну Законопроект визначає регулювання лише роздрібної торгівлі лісоматеріалами.

Розділ І, ст. 1 Законопроекту 2024 р. визначає:

«Біржовий товар на ринку деревини – лісоматеріали необроблені, деревина паливна, окремі вироби з деревини, а також деривативні контракти, що укладаються на товарних біржах, базовим активом яких є лісоматеріали необроблені, деревина паливна, окремі вироби з деревини».

Є у Законопроекті і багато інших дивовижних положень, які забезпечують виняткову роль ліцензійних бірж на ринку деревини. Якщо Законопроект буде прийнято, то для деревообробників настане епоха біржового рабства, оскільки вона діятиме на цілком законних підставах.

Контури цього майбутнього вже проглядаються сьогодні.

Ось так виглядає торговельна практика ДПЛУ та організаторів торгів за результатами біржових торгів щодо реалізації соснових круглих лісоматеріалів на І квартал 2025 р.

Практика показує, що зі значним зростанням цін зростає і відсоток невиконання договорів купівлі-продажу, оскільки правильне рішення завжди надходить пізніше.

Також стрімко зростали ціни і на твердолистяні породи Львівщини. Так, ціна продажу дуба класу якості А зі стартової ціни 45-50 тис. грн/м3 піднялася до 100 тис. грн/м3 або на 45-50%

Приблизно в таких самих пропорціях виглядають ціни продажу необробленої деревини та в інших регіонах України. Деревообробники в шоці.

За інформацією однієї з асоціацій деревообробників, палетна заготівля в ЄС коштує 150 EUR/м3, а 1 м3 деревини сосни в Україні сьогодні коштує 105 EUR/м3, тобто українська лісопродукція на європейському ринку не є конкурентоспроможною через спекулятивні ціни в Україні. І це далеко не перший випадок.

Може здатися, що лісовий ринок 2021 року повертається. Насправді все набагато прозаїчніше. У монопольного продавця ДПЛУ є чарівна паличка регулювання пропозиції щодо обсягів реалізації заготовленої деревини. Паличка вниз – ціни нагору. Втім, у неї іншого становища і немає, три роки як її заклинило. Саме з початком лісової реформи та відповідно до головної мети ДПЛУ – отримання злощасного максимально можливого прибутку.

Якщо у 2019 р. в Україні заготовлялося близько 21 млн. м3 деревини, то у 2024 р. лише 12,5 млн м3. У аналогічних пропорціях картина спостерігається й у регіонах. Заготівля лісопродукції практично впала вдвічі. При цьому за рахунок підвищення цін на реалізовану продукцію фінансовий план навіть перевиконується, що спричиняє премії, нагороди та зростання рейтингу «ефективних менеджерів». Завдяки створеній моделі торгівлі виникає парадокс: працювати можна гірше, а отримувати більше. Те, що при цьому знищується залежна від лісової галузі вітчизняна деревопереробка, то це її проблеми.

Обтяжливою вину обставиною є те, що штучно створений дефіцит сировини, а відповідно падіння і навіть зупинка виробництва відбувається у воєнний час через відсутність державного підходу у чиновників лісової галузі вищої та середньої ланки до розвитку та забезпечення стабільності виробництва деревообробної галузі. Вони діють як приватні бізнесмени, експлуатуючи при цьому державні активи у своїх вузькокорпоративних та особистих цілях, завдаючи шкоди державі у вигляді недоотриманого державою прибутку від деревообробки.

З одного боку, ворог завдає ракетних ударів по енергетичній структурі, скорочуючи споживання енергії, а відповідно й обсяги виробництва. Одночасно скорочується і робоча сила через мобілізацію.

З іншого боку, лісові чиновники своєю шкідницькою діяльністю та нерозпорядністю скорочують обсяги заготівлі деревини, чим створюють її дефіцит, а відповідно і значне зростання цін на неї. Це ті самі «українські гниди», про які говорив ще Семен Петлюра.

Один із принципів функціонування українського ринку деревини говорить:

«Впровадження кращих міжнародних практик з метою постійного вдосконалення ринку деревини».

Чудово! Про це реформатори давно й постійно говорять, але де його втілення?

У Державних лісах Польщі, улюбленому прикладі зразка для наслідування українських лісників 70% річної потреби деревообробників у круглих лісоматеріалах забезпечується пропозицією оферти за середньозваженими цінами, недостатній обсяг потрібної деревини купується на аукціонах на загальних підставах, що забезпечує стабільність виробництва.

Аналогічно деревообробники забезпечуються сировиною та інших східноєвропейських країнах з урахуванням своїх національних особливостей. І лише Україна як країна-ізгой опинилася у біржовому рабстві лише тому, що комусь дуже хочеться мати максимально можливий прибуток за рахунок масових збитків більшості та ще й у воєнний час.

Понад те, лісові реформатори свою сумнівну комерційну діяльність хочуть ще й узаконити. «Dura lex, sed lex»

Таким чином, приймати розглянутий Законопроект «Про ринок деревини» не лише недоцільно, а й згубно для української економіки, і він фактично працюватиме на ворога.

Ліцензійні біржі цілком самостійні у коригуванні, доповненні та зміні своїх РЕГЛАМЕНТІВ щодо проведення біржових торгів з купівлі-продажу необробленої деревини та пиломатеріалів. Досі вони враховували інтереси лише продавця, а чому б їм спільно з продавцем (ДПЛУ), враховуючи важке військове та економічне становище країни та на основі справжнього патріотизму та єдності не врахувати інтереси покупців, своїх співгромадян та створити їм сприятливі умови для стабільного виробництва. Та хоч ту саму оферту встановити, що напрошується за умовчанням. Продавець та організатори торгів при цьому запрацюють навіть більше, а відсоток невиконання біржових договорів упаде до мінімуму.

Та й саму торгівлю деревиною можна вдосконалити у процесі торгівлі, оскільки досконалості немає межі. Наприклад, всі перекоси з пересортицею в поставках деревини можна вирішити зміною порядку оплати: остаточний взаєморозрахунок між покупцями та продавцем за біржовими договорами проводити на основі акта приймання-передачі поставленого товару. Напевно, це робитимуть не всі, зате торгівля стає реально чесною і закривається питання щодо пересортиці. Якщо не хочеш пересортиці, то приймай поставлений товар за якістю та обсягом відповідно до встановлених вимог.

Та й загалом притримати ціни в розумних межах теж не становить особливих труднощів і вирішується це простим коригуванням правил торгівлі, Верховна Рада для цього абсолютно не потрібна. Потрібна лише взаємодія продавця з покупцями щодо вирішення проблемних питань торгівлі деревиною.

Якщо реформатори розглядали прямі договори як маркер корупції, то неприйняття оферти є таким самим маркером корупції для керівництва ДПЛУ. Держава загалом від запровадження оферти лише виграє. Як кажуть, м’яч на вашій половині поля. Дійте, панове!

Альтернативою може бути падіння та зупинка виробництва, безробіття, агресія та ненависть між партнерами. Подумайте, панове топ-чиновники ДПЛУ та ліцензійних бірж на цю тему. Гроші не найголовніше у нашому житті. За добрими справами, прощаються погані.

Слава Україні!

7 коментарів

  • Прекрасний нік! 🙂 Іншого від Вас і не очікувала. Ваші асоціації взагалі нікого не цікавлять як і Ваші істерики. Бачу, Вас зачепили мої аргументи. Значить, я права! Лісівники і біржі не торгують деревиною. Запам’ятайте це, якщо не здатні зрозуміти.

  • Valeriy Podkorytov

    Якщо бути точним, деревина – лігноцелюлозна речовина між серцевиною та корою дерева чи чагарника. У торговій практиці під деревиною маються на увазі колоди та інші лісоматеріали. Але кожна колода має певні розмірно-якісні характеристики, на підставі яких формується стартова ціна в аукціонних бюлетенях. Чинний електронний облік деревини (ЕУД) часто не гарантує ні заявлену якість, ні обсяг, оскільки визначення обсягу колод та якості проводиться вручну, часто в штабелі, а потім вручну вводиться в електронну базу ЕУД. Що введеш, те й отримаєш в електронній базі. Сучасних сортувальних машин з автоматизованим та сертифікованим обладнанням для визначення обсягу та якості у ДПЛУ немає. Тому не рідкість, коли колода з биркою, що визначає якості А, на практиці виявляється якістю С. Наприклад, наявність неврахованого тютюнового сучка. Помилки допускаються і щодо обсягу колоди по верхньому діаметру з наступним перерахунком на серединний діаметр. Таким чином, на етапі заготівлі деревини формується так звана пересортиця – невідповідність деревини заявленій якості та обсягу. Цей може бути результатом недосконалості технології ручного виміру обсягу та окомірного визначення якості деревини лише з обмежено видимої частини колод (у штабелі), так і навмисним з метою отримання більшого прибутку продавцем. Як то кажуть, довіряй, але перевіряй. Тому аукціони повинні проводитися з попереднім оглядом виставленої на реалізацію деревини.

    Законопроект, що лобіюється ліцензійними біржами Про ринок деревини перенасичений біржовою термінологією (деривативи, кліринг, базові активи, фінансові інструменти тощо), яка ще більше додає туману торговим операціям з деревиною, характеристики якої стають як у ртуті плинними і невизначеними та організатору торгів досягати поправочного коефіцієнта 1,5-2 і більше до стартової ціни реалізації необробленої деревини.

    Оферта – це аналог прямих договорів у публічній формі, що дозволяє деревообробникам придбати деревину за фіксованою середньозваженою ціною. Для деревообробників це шанс останньої надії. Вона може бути зрівняльною в одних і тих же відсотках для всіх або вибірковою залежно від встановленого рейтингу підприємств за певними критеріями, відповідно до яких оферта може бути індивідуальною, наприклад, від 10 до 100%, що тільки сприяло б розвитку глибокої переробки. Але жага до наживи «реформаторів» навряд чи це допустить.

    Закон про ринок став на порядку денному не через прагнення покращити становище на ринку деревини та забезпечити стабільний розвиток деревообробки, а для приватизації цього ринку. Коли на кону стоять сотні мільйонів гривень на рік, бажаючих допомогти цьому проекту завжди знайдуться. Приватизація права розпоряджатися заготовленою деревиною вже відбулася на наших очах. Якби було інакше, у нас давно б уже були правила торгівлі деревиною, які включали б і оферту відповідно до «найкращих світових практик», як це заявлено в Законопроекті, швидше як знущання, ніж реального робочого принципу.

    • Валерію Івановичу, дякую за уточнення про те, який насправді конкретний матеріальний об’єкт криється під словом «деревина». Ніхто не буде сперечатися, навіть прихильники оксфордських словників, що «лігноцелюлозна речовина між корою дерева і його серцевиною» – це винятково продукт природи. Лісівники його не виробляють. З якої радості вони ним торгують взагалі і на біржах зокрема, ще й виставляють несусвітні ціни за те, що створила тільки сама природа!?
      І при цьому Ви особисто вимагаєте, щоб лісівники і біржі виставляли лігноцелюлозну речовину за якимось її індивідуальними характеристиками, яких просто не існує!
      Ще можна погодитися, що лісівники деревину заготовляють, і у відповідності до ст.19 Лісового кодексу, коли «лісокористувачі мають виключне право на заготівлю деревини», деревина їм слугує природним ресурсом у виробничому ланцюгу.
      Але виготовлена при лісозаготівлі продукція, яка прямує на біржі, — це вже зовсім не лігноцелюлозна речовина. Як продукт виробництва, а не природи, це вже товар, і він має іншу назву, конкретний виробничий термін, який усуває будь-які двоякі трактування. А головне – він якраз і має індивідуальні характеристики.
      Знаю з перших вуст, що біржовикам не подобається термін «лісоматеріали». Назвіть інакше. Але ж це точно не деревина, тим більше ще й необроблена!
      Кажете, це ви (представники лісового сектору, лісозаготівельного і деревопереробного) просто так домовилися називати між собою продукцію лісозаготівель і навіть окрему продукцію деревопереробки терміном «деревина». Такий собі договорнячок на тему «акакаяразницца». Лобістам пресловутого закону про ДЕРЕВИНУ різниці аніякої. Тільки почитайте, що вони розуміють під цим терміном!
      Митники взагалі просто у захваті від термінологічного ідіотизму, який дозволяє їм заганяти на штрафмайданчики фури з пиломатеріалами і навіть деревопереробною продукцією — усе ж деревина, заборонена на вивіз закордон!
      Ще від радості підскакує Смаль, який одразу збагнув бізнесовий багатомільйонний зиск з «деревини» і тепер заганяє у ІТ-звітність про залишки продукції усіх виробничників, які мають справу з «деревиною», включно з деревопереробниками, до яких він взагалі ніяким боком не причетний.
      Словом, плаче вся Канатчикова дача!
      Звичайно, на тлі того беззаконня, яке процвітає зараз в лісовому господарстві, ці термінологічні претензії виглядають сущою дурницею. Але ж хоч тут можна навести порядок?!

  • Валерію Івановичу, я абсолютно не розумію Вашу основну думку в цих статтях, яка полягає в тому, що лісівники не можуть продавати свій товар через біржі, а тільки через аукціони, бо цей товар, за Вашими словами, не стандартний і має індивідуальні властивості, а тому покупцю, мовляв, спочатку потрібно переконатися в тому, а за що він, власне, сплачує немалі гроші.
    Вибачте, але які можуть бути індивідуальні властивості у деревини? Тим більше у необробленої деревини, якою торгують біржі Шевчука з подачі Болоховця (саме так вони офіційно заявляють)? Деревина – вона і є деревина. Хоч в дубі, хоч в березі, хоч в класі А, хоч в класі Д, хоч у Вікіпедії, хоч в законопроекті Кіцака вона залишається “деревним матеріалом рослинного походження, який складає більшу частину самого дерева і забезпечує його життєдіяльність”. Усе інше – від лукавого.
    І потім, де мають відбуватися оці оглядини деревини з боку покупців? Раніше у лісгоспів були для цього нижні склади і лісопункти. Але там деревопереробники вибирали собі зовсім не деревину. Я розумію, що Кіцаку і Дюгу пофіг, як цей товар насправді називається, їх мозок фіксує тільки те, що здатен – деревину. Але ж у Ваші аукціони товару з індивідуальними характеристиками вона, погодьтеся, ніяк не вписується.
    Так от, нижні склади і лісопункти Болоховець ліквідував в рамках декомунізації лісової галузі. Ви чули хоч одного деревопереробника, який був би проти? Їм нормально вантажитися на верхніх складах, подалі від сторонніх очей, де ніяке сортування, а тим більше розкряжування просто неможливе. Майстри філій ледь встигають набити бирки, й то, як знаємо, не завжди. А треба ще й сфотографувати для Смаля машину з деревиною в чотирьох проекціях, заміряти тиск в шинах.
    У деревопереробників є одне болюче питання – оферта з визначенням її відсотка. Все решта їх цілковито влаштовує. Лісівників тим більше – схеми їх гендлювання Ви прекрасно розписали. То кому потрібні Ваші професійні статті? Перед ким Ви розсипаєте деревинні перли?

    • Деревина – вона і є деревина.
      Журналістське профанство не вибачається на сайті професіоналів. Деревина має біометричьні характеристики (Щільність, ширина річного кільця-річного радіальног приросту, вміст піздньої деревини , колір) . Ці характеристики властиві окремим деревним породам, впливають на подальше використання заготовлених сортиментів та їх категорії якості. Але це вже інший рівень знань.

      • Шановний ГІП! Це справді сайт професіоналів. Але що тоді тут робите Ви зі своїм рівнем знань, нижчим за профанство, про деревину і вироби з неї, які для Вас теж деревина? От я і кажу Валерію Івановичу, навіщо перед такими, як Ви, розкидати перли?

        • Ваш nik “ДЕРЕВИНА”, так Ви більш асоціаціюєтесь🤦‍♀️

Comments are closed.

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.