Лісовий «Кіндер-сюрприз»

Думка

Державне підприємство «Ліси України» (ДПЛУ) повністю спростовує приказку «Як корабель назвеш, так і попливе». Назва начебто відображає державний статус, але якщо у функціонуванні ДПЛУ що й є державного, то це активи: лісові ресурси та інфраструктура лісової галузі, які дозволяють формувати грошові потоки. Сама ж державність виявилася лише шкаралупою, вилупившись з якої ДПЛУ вирушило в комерційне плавання з метою отримання максимально можливого прибутку. Тільки Бізнес та нічого більше.

Спочатку про це було заявлено буквально на офіційному сайті ДПЛУ, але це було рівносильно підняти прапор “Веселий Роджер”. А саме так ця мета сприймалася. Адже ще класик попереджав: «Немає жодного злочину, який не вчинив би капітал заради тридцяти процентного прибутку». Та й у всіх бандитів світу така сама мета. Тож ця доріжка досить слизька. У демократичної держави головна мета розвитку полягає у досягненні благополуччя для всього народу, а не лише для окремих його представників.

Тому реформатори, керуючись маркетингом і взявши за основу рекламного проекту модель айсберга, зробили видимими лише добрі наміри, прибравши сутність і приховані наміри в невидиму частину проекту. Роль міфологічних сирен дісталася соціальним мережам та процес пішов. Одобрям-с і лайки сипляться рясним потоком як зворотної реакції на заходи, що проводяться. Нехай більшість із них мотивовані вірнопідданими почуттями підлеглих і облагодійлених, але вони теж працюють на маркетинг проекту. Крім того, опція «Подобається» та «Коментарі» – це тест на лояльність підлеглих, хто не відзначиться потрапляє до списку неблагонадійних. Але, судячи з захоплених коментарів, всі суцільно благонадійні, принаймні зовні. Функція соціального підлабузництва завдяки новим технологіям діє успішно.

Відсутність бізнес-стратегії також сприяє розвитку обраної моделі проекту. Якщо не задано напрям руху, то можна вважати, що будь-який обраний напрямок є правильним, а в соціальних мережах періодично бадьоро сповіщати: «Вірним курсом йдемо, панове!»

Але реальні факти діяльності ДПЛУ вже є демаскуючими ознаками, що компроментують його державний статус.

Організація реалізації заготовленої деревини одна із головних таких ознак. Узурпація, монополізація, спекуляція, шахрайство – основні ознаки створеної торгової системи за принципом: не обдуриш, не заробиш. Це ті самі вуха максимально можливого прибутку. За два роки існування ДПЛУ створено рукотворну кризу у деревообробній галузі. Багато підприємств простоюють через відсутність сировини через штучно завищені на неї ціни. У той самий час склади продавців затоварені нереалізованою деревиною лише оскільки продавець підвищення ціни вважає ринковим механізмом, а зниження ціни не ринковим механізмом. Себе ж він вважає справжнім ринковим, тобто ринковим є те, що він робить. Все інше від лукавого.

Для порівняння на лісових ринках ЄС аналогічна необроблена деревина продається за прейскурантними цінами, що змінюються як показання термометра залежно від зовнішньої температури. В окремих випадках деревина продається через аукціони, але вони не є монопольними, лише додатковими формами торгівлі деревиною.

Але найбільш наочно недосконалість системи торгівлі деревиною зазначалося під час реалізації деревини для фортифікаційного устаткування за участю деяких філій ДПЛУ у початкових ланцюжках поставок, коли ціна на підтоварник завищувалася вдвічі проти середньою ціною реалізації. І лише після низки скандалів, що спалахнули з деревиною за спекулятивними цінами і через прокладки, коли запахло кримінальною відповідальністю керівництво ДПЛУ почало демонстративно наводити порядок і рапортувати, що вони успішно виграють тендери на постачання деревини за зниженими цінами.

Хоча не зрозуміло, які можуть бути тендери та аукціони у воєнний час. Деревина – це державний ресурс, який подібно до інших ресурсів у воєнний час підлягає мобілізації та відвантажується відповідно до приписів у найкоротші терміни та за прейскурантною ціною. Жодних прокладок та посередників не повинно бути. За невиконання припису автоматично слідує кримінальна відповідальність. Як би там не було, але тест на державність із забезпечення фортифікаційного обладнання ДПЛУ з перших спроб не пройшов, комерційний інтерес знову опинився на першому місці.

Одним із досягнень лісової реформи її організатори вважають поділ адміністративної та господарської діяльності. Дурне рішення і уявне досягнення. Господарський Кодекс України вже давно все поділив та визначив суб’єктність підприємства. Будь-якого, у тому числі й ДПЛУ. І навіть, якщо він стане корпорацією.

Тим не менш, розділ провели за принципом вершків та корінців. Вершки – проведення державної лісової політики дісталося Державному агентству з лісових ресурсів (ГАЛРУ), а коріння – господарська (прибуткова) діяльність дісталася ДПЛУ.

Реальною причиною розділу може бути приховування комерційного документообігу та грошового потоку від необізнаних осіб. Іншого сенсу немає.

Хто став головним у лісовій галузі після реформи? За статусом найвищим щаблем лісової ієрархії вважається ГАЛРУ, а ДПЛУ лише одне з підлеглих йому підприємств, нехай і найбільше. Але головний завжди той, хто контролює ресурси та розпоряджається фінансами. А це, звісно, ​​ДПЛУ. ГАЛРУ ж перебуває у статусі бідного родича та візіонера, реальної влади він не має. Більше того, воно не має права втручатися у господарську діяльність підприємства згідно із законодавством України та Лісової реформи. Цікавий феномен. Нинішній керівник ДПЛУ, будучи головою ГАЛРУ, завжди втручався у господарську діяльність підлеглих підприємств, а тепер вирішив підстрахуватися і вивести комерційну діяльність з-під контролю керівництва галузі, створивши паралельну управлінську вертикаль. У політиці разом, фінансово нарізно.

Щодо корупції, то згідно зробленим заявам із цією справою ДПЛУ покінчило давно, заборонивши реалізацію деревини за прямими договорами і публічно заявивши про її ліквідацію, вважаючи, що контакт держпідприємства з приватним бізнесом завжди веде до корупції, але при цьому анітрохи не сумніваючись, саме уклало прямі договори на реалізацію деревини з приватними комерційними біржами. «Що дозволено Юпітеру, то не дозволено бику?».

Чого гріха таїти, в історичній ретроспективі за доби прямих договорів у лісовій торгівлі корупція була, але не тотальною. Все залежало від людського чинника. Бувало за право укладання прямих договорів доводилося платити 1 USD/м3, але не завжди не всім і не скрізь і за фактом. На коло в середньому виходило близько 0,5 USD/м3.

У реформаторській епосі біржової торгівлі за те ж право укладення вже біржових договорів платити доводиться значно більше. При цьому платити доводиться завжди, скрізь та за передоплатою. Ліс можеш і не одержати, але комісійні вперед.

Тільки комісійний збір в 1% становить уже від 1 USD/м3 і більше плюс сума торгу, плюс інші витрати і верхній стелі закупівельної ціни немає меж. У період ажіотажного попиту три роки тому деревина продавалася з 2-х – 3-х кратним перевищенням стартової ціни. У той період було вигідніше займатися торгівлею деревиною, ніж її переробкою. Очевидно цей факт послужив чимось на кшталт постродової травми для того, що тоді зароджувалося ДПЛУ, оскільки з’явившись на світ Божий воно відмовилося від деревопереробки і зосередило всі зусилля на реалізації заготовленої деревини.

Але треба віддати належне, що у боротьбі з корупцією ДПЛУ безперечно досягло успіхів. Колишня корупційна рента у багаторазово збільшеному розмірі і тепер уже на цілком законних підставах та на засадах добровільного аукціонного змагання під девізом: «хто більше дасть» тепер перейшла до нових продавців. Щоправда, з деякими витратами. Покупців вже настільки обібрали, що незабаром продавцю доведеться давати хабарі покупцям у вигляді бонусів, щоб вони хоч щось купували. Або знайти нових покупців, але вже за кордоном.

Воістину, щоби перемогти корупцію, треба її очолити. Проте корупційні скандали періодично стрясають новонароджену структуру. «Живий курилка», сказали б за старих часів. «Куди ж без неї», кажуть зараз.

Попереду черговий цикл трансформації ГПЛУ – корпоратизація. Керівництво компанії вже перебуває у знемозі в очікуванні цього моменту.

Що вона дасть ДПЛУ? Адже багато аналогічних підприємств на східному фланзі ЄС працюють у статусі державних підприємств і міняти його не збираються.

Керівництво компанії розраховує на потік інвестицій та його контроль та розподіл. Є така професія – контролювати потоки та освоювати бюджет, якій держчиновники готові присвятити себе повністю та веслувати обома руками без зупинки, щоб бути завжди наплавом. А як воно вміє розпоряджатися подібними потоками, ми можемо бачити і на прикладі вже описаного лісового сировинного потоку. Хто чим керує, той із того й має. Якщо співвідношення у зарплаті лісничого та топ-чиновника Лісу Панстову становить 1:2, то у структурі ДПЛУ поки що 1:25. Після корпоратизації воно може збільшитись ще більше. Вже зараз наголошується, що у наглядовій раді майбутнього акціонерного товариства будуть незалежні від уряду члени, які будуть повністю самостійними у прийнятті управлінських рішень. Практика показує, що присутність як члени наглядової ради представників держустанов погоди не робить. Держчиновники недорого коштують. Висока зарплата за мінімуму обов’язків робить їх абсолютно безвільними для «правильного» управлінського менеджменту.

Лісові ресурси вже узурповані та знаходяться у приватному розпорядженні для реалізації за спекулятивними цінами. Відбувся поділ не лише адміністративної та господарської діяльності, а й між лісовласником та комерційними біржами. Перший є відправником вантажу заготовленої продукції, не впливаючи на цінову політику, другі реальними продавцями, які обмежені лише власними правилами торгівлі, які вони завжди можуть змінити на свій розсуд.

У групі ризику продовжують залишатися малий та середній бізнес, проти якого вже розпочався бізнес-геноцид. Інструментами впливу є: дискримінаційна форма торгівлі, цінова політика, митне блокування експорту готової продукції, всілякі раптові перевірки та загальний пофігізм рідного уряду. Ті, хто має захищати бізнес, часто за вказівкою зверху самі беруть участь у наїздах на нього. Сьогодні все вирішує мікроменеджмент, що виходить із ОПУ, під чиїм чуйним керівництвом лісова реформа стала можливою, усунувши всі можливі бар’єри. Менеджери там справді ефективні. Якби ще їх ефективність спрямувати у потрібне русло, їм би ціни не було. А так маємо, що маємо.

ДПЛУ в даний час розробляє власну бізнес-стратегію, одним із положень якої передбачено максимально сприяти глибокій переробці деревини, яке буде додатковим аргументом обґрунтування високих цін. А у соціальних мережах вже два року постійно повторюєтьсяі особливо улюблена мантра: “Дешевої деревини більше не буде! Сировина лише для заможних виробників!” На ринку ЄС вона може бути, а в особливій економічній зоні ДПЛУ це виключено, тому що вона суперечить генеральній ціновій лінії, яка веде до неба. Спекулянту визначати напрямок розвитку виробництва, це все одно, що браконьєру визначатиме заходи захисту тварин. Склади продавця переповнені нереалізованою продукцією, на яку він не має попиту, а він розмірковує про те, що виробляти необрізну дошку недоцільно, не розуміючи, що це проблема не розвитку, а виживання. Очевидно, коріння блокування експорту необрізної дошки звідси й зростає.

Довгий час Бізнес «домовлявся» та самостійно вирішував свої питання. Зараз «домовлятися» може лише великий бізнес. Всім решті потрібно домовлятися між собою. Настає ситуація, коли всім виробникам потрібно діяти подібно до побратимів на фронті, тому що вони дійсно опинилися на фронті власного виживання виробництва.

Те, що ГПЛУ є основою благополуччя, одночасно є і його ахіллесовою п’ятою – право на власність заготовленої деревини, що заготовляється на аутсорсингу за заниженими цінами, які не забезпечують покриття реальних витрат конкретних лісозаготівельників. Тим він теж радить обзаводиться харвестерами, але без гарантій забезпечення їхньої окупності.

Право власності на заготовлений ліс ДПЛУ дісталося з юридичного непорозуміння. Так було встановлено в Радянському Союзі, коли «все довкола колгоспне, все довкола моє». Україна відмовилася від усього радянського, чому цей рудимент громадської власності має переходити до новоявлених баригів під державним лейблом, які мають на меті отримання максимального прибутку. ДПЛУ пишається, що він за 2023 рік отримав прибуток на 2,8 млрд. грн., натякаючи, що з цим прибутком він відкрив список прибуткових підприємств України. 

Насправді результат досить скромний. У ГАЛРУ за 2021 р. показник гордості був вищим на 8 млрд грн., а у ТОП-100 прибуткових підприємств України за 2022 р. середній показник прибутку становив 31,9 млрд грн.

Головна ж стратегічна помилка ДПЛУ за два роки – це стратегія самотнього вовка, тобто прагнення досягти успіху поодинці, забуваючи, що в нього є два природні союзники: Деревообробна і Будівельна галузі, у союзі та взаємодії з якими він може вийти набагато вищий економічний рівень. ДПЛУ обрав комерційні біржі. Коментарі зайві. “Скажи, хто твій друг, і я скажу, хто ти”.

Очевидно, не випадкове було відрядження керівництва ДПЛУ в США. Типу подорожі ліліпутів в країну гуліверів. Там, звичайно, є чому повчитися. Найближчим часом ми побачимо як вплинув американський досвід на керівництво ДПЛУ.

Якби ДПЛУ забезпечував деревообробку деревиною за прийнятними цінами, він міг би заробити значно більше. А деревообробка за рахунок доданої вартості ще б значно додала. Але жадібність до максимального прибутку завдає шкоди не лише ДПЛУ, а й державі у вигляді недоотриманого прибутку та цілої деревообробної галузі.

У зв’язку з вищевикладеним деревообробниками через свої асоціації доцільно звернутися до Верховної Ради з відповідним зверненням про внесення змін до Лісового кодексу та право власності на заготовлений ліс залишити за ГАЛРУ. ГАЛРУ має досить багатий практичний досвід у реалізації необробленої деревини та здатне повернути її у лоно державних інтересів. Спроститься й адміністративна вертикаль, регіональні офіси виявляться зайвими ланками. З огляду на їхні посадові оклади економія буде чималою. Тоді все стане на свої місця. Господарська діяльність ДПЛУ підпадає під реальний державний контроль, а для деревообробки настане нова епоха Ренесансу.

В іншому випадку на нас чекає продовження перебування в королівстві кривих дзеркал і ще більш несподіваних сюрпризів від «лісового кіндер-сюрпризу». 

 

8 коментарів

  • Isachenko

    Якщо лісоматеріали переходять у власність держави в особі ДАЛРУ, то значить підприємство-лісокористувач звільняється від попенного податку, взагалі від усіх податків, оскільки позбавлене підприємницького джерела надходжень грошей за свою роботу, і має від держави отримати гроші на ведення лісового господарства – від посадки, догляду і охорони лісу до оплати усіх видів лісосічних робіт.Тобто цілковито перейти на бюджетне утримання. Певно, запровадити таку бухгалтерію не важко. Але це означає, що центральний орган виконавчої влади стає не тільки розпорядником великих сум бюджетних коштів, але й суб’єктом господарювання, тому що товар він отримує з господарської діяльності, яку за його кошт веде користувач, у якого нема ні копійки. Це взагалі можливо, Валерію Івановичу?

    • Орловський Віктор

      Попенна плата існувала завжди, питання розміру плати за користування природним ресурсом, яка повинна корелювати з собівартістю (витратами на ведення лісового господарства), що також є питанням дискусійним. Існували поняття: бюджетне фінансування( яке ніколи не було у повному обсязі), дерзамовлення на поставку деревини по галузям, власна переробка і підсобне господарство, відчуття міри і контролю у керівників.
      У період реформ Л.Кучми і появленням приватної власності (1995 …), розквіт бартеру, зменшення бюджетних асигнувань, загальнодержавної атмосфери підприємництва, переведення контролю у ручне управління – розпочинається незаконна торгівля лісом “відомчий егоїзм у суспільних інтересах” , яка згодом і переросла у зловживання у власних інтересах керівників. Пропоную тодішнім керівникам, нинішнім пенсіонерам відкрити рубриу “Анатомія лісової корупції в Україні”

      • Isachenko

        Сплачуючи державі попенну плату за куб деревини на пні (на корені на лісосіці), постійний користувач (а це завжди спеціалізоване підприємство, яке працює заради прибутку) викуповує у держави, як власника ресурсу, подальше право володіти і розпоряджатися виробленими ним, користувачем, лісоматеріалами з цього куба на корені. Якщо держава, як пропонує Валерій Іванович, забирає у нього це право володіти колодами, то навіщо користувачу сплачувати попенний податок? На моє переконання, пан Підкоритов, вже не вперше пропонуючи позбавити постійного лісокористувача права власності на лісоматеріали, “дает нереальные планы. Это, как его… валюнтаризм!” Зараз користувач самий забезпечує фінанси на ведення лісового господарства зі своєї підприємницької діяльності, саме з продажу лісоматеріалів і він їх може продавати саме тому, що є їх власником (у тому числі після виплати державі попенного податку).
        Питання просте: що конкретно є підставою вважати, що при іншій монополії – продажу лісоматеріалів силами ДАЛРУ або іншим органом держвлади – зникнуть зловживання з цим товаром, а головне – з мільярдами, які агентству доведеться потім розподіляти на всі етапи виконання лісогосподарських завдань?

        • popkov

          Для Светланы В развитие нашего старого спора…

          Сначала вопрос всем кто читает этот комментарий.
          Назовите хоть одну европейскую страну в которой государственная структура, ведущая лесное хозяйство имеет статус “постоянного пользователя” и право собственности на заготовленные лесоматериалы? /Только не путайте право собственности с правом “доверительного управления”/.

          Я такой страны не знаю, но продолжу поиск. Так или иначе в правовом поле стран ЕС произошли большие перемены и надо актуализировать уже устаревшую информацию прошлых лет.

          ЮБ уже всем продемонстрировал то, что “постоянство” пользования это фикция. Из около 300 “постоянных пользователей” остался один и это многое меняет, в частности восприятие “постоянства”.

          Я уже много раз объяснял, что ошибочно отождествлять продажу древесины (леса, лесоматериалов) на корню со специальным пользованием лесными ресурсами, которая по сути является налогом или пошлиной и в Украине ничего общего (кроме названия) с рентой и по пенной платой не имеет.

          Не знаю, ни одной страны, где государственные структуры покупали бы у государства лес (древесину, лесоматериалы) на корню, хотя почти все они платят те иные специализированные налоги и (или) дивиденды государству, как собственнику леса.

          Очень многие государственные лесные структуры от имени государства, продают государственный лес (древесину, лесоматериалы) на корню, а некоторые покупают у частных лиц. Вот тогда, при определении цены используют рентную оценку древесины и делают это точно также, как и до революции 2017 года, исходя из рыночных цен на лесоматериала и реальных затрат на лесозаготовку и доставку. Я когда-то подробно писал об этом.

          Даже на лексико-семантическом уровне очевидно что у “постоянного пользователя леса и одновременно собственника заготовленной древесины” иные интересы, чем у государства в целом. Это порождает конфликт, который с объединением “постоянных пользователей” только обострился. Именно “конфликт интересов” породил исключительную биржевую торговлю, идея которой заимствована украинскими лесными демиургами у РФ и РБ прямо перед войной. Решение конфликтной ситуации, на мой взгляд, лежит не в принятии каких-то законов о торговле, а в правильном распределении прав государственной собственности на леса. То решение, в части распредления прав собственности на лес которое выбрали украинские законотворцы, почти поголовно ученики школы марксизма-ленинизам, аналогов в Европе не имеет.

          Так что, на мой взгляд, Валерий Иванович думает в правильном направлении, но глубоко в этом вопросе не разбирался. Иначе он не предлагал бы “право власності на заготовлений ліс (древесину, лесоматериалы) залишити за ГАЛРУ”, просто потому, что “не можна залишити те, чого не маєш”…

          Светлана же очень тверда в тех убеждениях что у неё сложились, хотя на мой взгляд не все они верны. Я пытался, что-от объяснять, но видимо из меня вышел бы очень плохой учитель… Сейчас я предлагаю Светлане и всем заинтересованным задуматься над следующими вопросами, в контексте ситуации, которая уже прошла, но которую многие помнят.

          Представьте новорожденную Украину, которая может строить свою государственность с чистого листа: строить так , как это лучше для её Народа. Надо только выбрать правильные модели государственного строительства…

          Что же реально взяла за основу Украина решая проблемы государственного управления лесами? Вы согласны с тем, что сделан лучший выбор? Почему же тогда у нас всё так СИСТЕМНО ПЛОХО?

          Мы “намылились” в ЕС и стоим перед своим правовым гардеробом в глубоком раздумье. Что же лучше? Заявиться в драном “тришкином кафтане” пошитом мастерами всю жизнь жившими под диктат Московии или заказать себе современный костюм европейского покроя? Вам решать… Я возможно смогу ещё изложить собственное виденье ситуации в лесном секторе и возможных направлений его развития, но на большое меня точно не хватит…

          Возможно, коренным образом пересматривать лесное законодательство это действительно “валюнаризм”? Однако, все постсоветские страны это сделали… Первые их лесные законы были похожи на советские, но затем последовали их новые версии, уже кардинально иные… Украина со всей своей многочисленной, но слегка заторможенной, “лесной элитой” пока демонстрирует полную неспособность к системным и принципиальным преобразованием. Как Вы думаете, после войны что-либо измениться или поменяют Болоховца на Сахнюка, а курс корабля оставят прежним?

          • Isachenko

            Постійний користувач (а це, наголошую, підприємство. Хоч монопольне, як зараз, хоч тисячу окремих підприємств) є власником лісоматеріалів (власником деревини якраз є держава в особі ОВА, але не до всіх доходить ця різниця в термінах) не тому що так записано в Лісовому кодексі. А тому що ПК (постійний користувач) виробляє цю продукцію за свій власний рахунок, своїм коштом (він не виробляє деревину, бо деревина є природним ресурсом).
            ЛК просто зафіксував цей об’єктивний виробничий момент. Позбавити ПК право власності на вироблену ним продукцію (лісоматеріали або колоди) неможливо лише змінами в ЛК! Треба змінювати всю систему фінансування лісового господарства. Бо просто призначити, за пропозицією Валерія Івановича, власником колод ДАЛРУ чи інший орган влади – це і є валюнтаризм. Причому дикий.
            При нинішній системі фінансування, щоб стати власником лісоматеріалів і їх продавати, ДАЛРУ чи будь-хто інший має або викупити колоди у ПК, або самому вести підприємницьку діяльність з їх вироблення, або цілковито фінансувати з бюджету всі лісогосподарські заходи як при плановій радянській економіці.
            І Валерій Іванович повинен сказати нам, яку систему він пропонує при зміні власника лісоматеріалів. А не просто кидати якісь пропозиції.
            Таких “кидалов” довкола галузі багато. Чого варта лише Платформа економічного розвитку «Wood industry UA», ще якась там “економічнолісова” структура або BRDO та інші грантоїди, які вихваляли Болоховця з його реформою і далі готові його вилизувати.
            Он почитайте щойно озвучені пропозиції нардепа Богдана Кицака. Це ж жах.
            Не треба епістолярщини, дорогий МЮ. Давайте говорити по суті виробничими термінами, спираючись на виробничі закони і елементарний здоровий глузд.

            • repair les

              На мою думку, МЮ самий сміливий ветеран галузі, який висловлює думку про відмову постійного користувача від права власності на заготовлену деревину. І як на мене це хибна позиція.
              Навіть в радянські часи, коли лісогосподарські підприємства фінансувались по суті державою, реалізуючи державний ресурс ( заготівля від РГК і діяльності промислового виробництва державного підприємства) та частково за рахунок мобілізації власних коштів ( РД, побічне користування), право постійного користувача на заготовлену деревину було непорушне.
              Інша річ, що реалізація деревини в своєму переважному обсязі відбувалась виключно за напрямками і цінами ( в цілому прибутковими) визначеними тією ж державою. І тоді деревина була дійсно ресурсом для розвитку багатьох галузей економіки.
              До речі сама це питання ще чотири рокі тому часто задавали деревообробники: “Що таке деревина- ресурс для розвитку чи товар, який слід з першого кроку продати найдорожче?”
              Влада країни віддала перевагу “товару”.
              Ознайомившись з публікацією у мене залишилось відчуття, що Підкоритов В.І. надрукувавши дуже гарний матеріал слідом хотів задати теж саме питання про “ресурс” та “товар”.
              До речі вважаю, що всі побачили на прикладі обороноздатності, яка відповідь для держави вигідніша. Звісно для цього слід думати даржавницькою категорією і на декілька кроків вперед, а не бажанням запровадження схем особистого збагачення і фейсбучним прибутком.

  • Орловський Віктор

    Професійна публікація з аналізом та висновками. Ключове “внесення змін до Лісового кодексу України та право власності на заготовлений ліс залишити за ДАЛРУ”, а далі негай продовжують свою торгівельну діяльність і ринок покаже хто в якому статусі опиниться.

  • popkov

    Браво Валерий Иванович! Очень емкая получилась статья… С удовольствием прочитал и буду неоднократно перечитывать… Потом отпишусь по проблеме в целом… На мой взгляд, её нельзя понять находясь “здесь и сейчас”: нужен экскурс в прошлое, где родилось то, что я называю “отягощенным анамнезом” украинского лесоуправления. В принципе это исходно акушерский термин (аборт в восьмом классе – типичный пример), который давно распространился на всю медицину и вышел далеко за её пределы. Он обозначает нечто негативное – унаследованное из прошлого, влияющее на сегодняшнюю жизнь… Алкоголизм родителей, изнасилование отчимом, издевательства сверстников в школьном возрасте, не долеченная травма, пробелы или ошибки в образовании и воспитании и т .д. На мой взгляд украинское лесное право образца 2006 года – это то отягощение, не сбросив которое отрасль не сможет нормально развиваться… Доказать это легко, но только после того, как отойдут в лучший мир все причастные к этому “анамнезу”… а это элитарная элита лесного элитарного сообщества… Её представители себя любят и за здоровьем следят: мне их не пережить….

Comments are closed.

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.