Недаремно кажуть, сила (влада) є розуму не треба. Це повною мірою стосується дій української Державної митної служби (ДМС) щодо блокування експорту необрізних пиломатеріалів і навіть з елементами маски-шоу, яка останнім часом поставила на вуха весь експорт необрізних пиломатеріалів на підставі невідповідності УКТЗЕД зазначеного у декларації митного коду (4407) , представлених для митного оформлення необрізних пиломатеріалів. Митниця протягом десятиліть незалежності України визнавала цей код і раптом у розпал війни, у важких економічних умовах, коли митниця оголосила експортерам «війну кодів», інтерпретував код 4407 як код 4403. А це, як кажуть в Одесі, дві великі різниці. Експорт товарів з кодом 4403 заборонено з усіма наслідками.
Експортний товар, представлений для митного оформлення (один із багатьох подібних)
Цей товар широко затребуваний світовому ринку. Для виробника необрізних пиломатеріалів коефіцієнт виходу готової продукції становить 0,85, тобто в ході переробки деревини вона втрачає лише 15% деревини. За шкалою доданої вартості дана продукція займає нижчу сходинку, але саме високий коефіцієнт виходу кінцевої продукції та порівняно невелика вартість входу до цього бізнесу робить його привабливим для малого бізнесу. Для порівняння коефіцієнт виходу готової продукції для обрізних пиломатеріалів становить близько 0,6. Необрізні пиломатеріали особливо потрібні в столярному та меблевому виробництві. Західні партнери шоковані тим, що відбувається на українській митниці, особливо ті, хто зробив передоплату за непоставлений товар.
Технологія маніпуляції з кодами необрізних пиломатеріалів
Як завжди, в основу маніпуляції закладено 20-30% достовірної інформації та 70-80% хибної інформації. Таким чином, на основі переважно хибної інформації робляться хибні висновки. Тому немає нічого дивного в тому, що дошка інтерпретується як колода.
Нижче наведено всі вихідні дані для випробування себе в ролі експерта за кодом 4403.

Висновок митниці суперечить технічному опису УКТЗЕД коду 4403, але… відповідає 69-й статті МКУ, що надає право на будь-який висновок.
Наведений вище список внутрішніх документів митниці для експортера ні про що не говорять. Для нього є орієнтир – УКТЗЕД, відповідно до якого він і здійснює експорт своєї продукції. Те, що ДМС веде УКТЗЕД і може вносити для розгляду свої пропозиції щодо інтерпретації митних кодів згідно з Постановою КМУ № 428 від 2012 р., так їй хочеться побажати лише успіхів та ефективності у цій справі. Будь-який громадянин України згідно з Конституцією також наділений таким правом. Станом на сьогоднішній день жодних суттєвих змін ДМС для УКЗТ не пропонувала і жодних змін до інтерпретації коду 4403 не вносилося, про що свідчить наведений нижче лист ГТС. Зокрема в ньому йдеться, що до коду 4403 крім круглих лісоматеріалів, відноситься також начорно брусована деревина або брус двокантний товщиною 150 мм і більше для подальшого розпилювання на лісопильному заводі.

Джерело: офіційний сайт ДМСУ
Але митниці експортери представляють не брус, а дошку і якщо вони її сприймають як брус, це викликає великі сумніви в компетенції митниці з урахуванням того, що незалежні експерти для них не є авторитетами. А постійне посилання на 69 статтю МКУ схоже замінює їй довідку з «дурниці», яка дає приблизно таке ж право винятковості її власнику за аналогією.


Наведений лист цікавий також деякими зустрічними та несподіваними пропозиціями митниці для експортерів подавати заявки на проведення експертизи на відповідність експортних товарів заявленим кодам за наданими зразками. Експертиза, зрозуміло, платна. Чи не тут приховується справжній сенс блокування експортних поставок з метою монетизації штучно нав’язаних послуг? Спочатку створюється проблема, потім пропонується її рішення щодо встановленого прейскуранту. Незрозуміло, навіщо тоді потрібна була ця шокова терапія, коли можна було б це відкрито організувати. Тепер же треба думати, а хто відшкодує завдані експортерам чималі збитки, які як і раніше продовжують зростати.
11 квітня відбулася чергова ZOOM-конференція «Актуальні проблеми галузі», на якій було підбито проміжні підсумки роботи з деблокування експортних поставок необрізних пиломатеріалів та визначено завдання для наступного етапу.
Так, голова Асоціації деревообробників та лісозаготівельників Львівської області Микола Когут поінформував, що звернення Асоціації щодо розблокування експортних поставок розіслано на адресу Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів, ДМС, Офісу президента України, Держлісагентства. Крім того, до цієї роботи підключилася Громадська рада Держлісагентства, яка також надіслала листи до центральних органів влади щодо нормалізації роботи органів ДМС.
Одночасно ведеться робота з організації взаємодії з партнерами з ЄС щодо гармонізації митних кодів та вимог законодавства ЄС щодо експорту та імпорту лісопродукції в межах ЄС, отримання консультацій та рекомендацій із зазначених питань.
У зв’язку з цим усім експортерам потрібно довести ситуацію на митниці до своїх закордонних партнерів і попросити їх через свої посольства зробити запит на адресу МЗС України щодо роз’яснення дій української митниці, яка завдає їм збитків і суперечить міжнародній торговій практиці. Ці дії можуть ефективно врегулювати роботу митниці з розблокування експорту необрізних пиломатеріалів. Микола Когут не в змозі самостійно вирішити всі проблеми бізнесу, але всі бізнес-суб’єкти разом і організовано можуть вирішити їх легко та швидко. Головне розпочати, а там розберемося.
1 коментар
Орловський Віктор
Два ключові моменти у листі Державної митної служби України:
1.Не бачать різниці між брусом необрізним товщиною 15см та більше і дошкою необрізною товщиною 25-50мм
2 . Вводиться поняття Процедури розгляду звернень і ПРОПОЗИЦІЙ експортерів
Чи підтримують митники вислів Президента “..у військовий час треба забезпечувати попит суспільства на справедливість”
Comments are closed.