8 жовтня 2023 року набрав чинності Закон України «Про Національний реєстр викидів та перенесення забруднювачів». Екологічна спільнота двадцять років боролася за створення такого реєстру в Україні, а ЕПЛ довелося аж ініціювати справу на міжнародному рівні. Сьогодні ми маємо затверджені правові рамки і згідно даних Міндовкілля вже стартувала реєстрація установок у національному РВПЗ (триватиме наступні 6 місяців). Але тут же виникає ряд запитань:
- Реєстрація установок в РВПЗ, це первинне наповнення реєстру. Нехай ще не інформацією про викиди, але вже інформацією про установки та операторів, які вже наступного року звітуватимуться про свої викиди за 2023 рік – інформацією, що в Україні становить значний суспільний інтерес.
- В такому разі, чому ж тоді Міністерство не відкриває доступ до цієї інформації громадськості? Чому, якщо реєстр нарешті функціонує, доступ до нього мають лише функціонери та бізнес (в частині внесення інформації про свої установки)?
- Невже прикриваючись військовим станом, Міндовкілля сховає від громадськості і цю інформацію, за відкриття якої ми боролися стільки часу?
МБО «Екологія-Право-Людина» наполегливо закликає уряд зняти дискримінаційні обмеження на доступ до інформації, що міститься у реєстрі з РВПЗ, і забезпечити безоплатний необмежений у часі та неавторизований доступ громадськості до даних, що містяться в Реєстрі, як того вимагає стаття 12 закону про РВПЗ.
Нагадуємо також Міндовкіллю, що згідно українського закону, який дублює міжнародний стандарт,
- РВПЗ створюється з метою забезпечення доступу громадськості до повних, узгоджених і достовірних даних про викиди та перенесення забруднювачів і відходів, а також про те, що
- громадськість має право на участь у формуванні РВПЗ, право на сприяння відкритості, прозорості, ефективному функціонуванню та постійному вдосконаленню Реєстру, а також розвитку відносин у сфері РВПЗ.
Не встигла Україна надати ці права громадськості, як Міндовкілля тут же їх грубо порушило.