Основною функцією держави є регулювання та узгодження суспільних інтересів. Якщо у сім’ї взаємовідносини між двома і більше особами регулюються на довірі, хоча все частіше застосовується шлюбний контракт з виписаними обов’язками, то у державі взаємовідносини між мільйонами громадян врегульовується правилами, тобто, законами. Як відомо, закони – це не механізм, який надрукували і він діє. Для того, щоб запускати закони, суспільство обирає владу, якій надано право їх встановлювати (законодавча гілка), виконувати (виконавча гілка), контролювати (судова – гілка). Крім цього, існує ще низка спеціальних органів влади з спеціальним статусом для контролю за цими ж гілками – СБУ, Прокуратура, НАБУ тощо. То ж повністю можна погодитись з прислів’ям «Влада може все». Тому як показує практика суспільних відносин у світі, найбільш жадане місце роботи – це влада, яка дає можливість та право застосовувати законодавство і звісно часом на свою користь, тобто, корупцію. Однією з форм «боротьби» із зловживаннями – це імітація бурхливої діяльності з метою покращення репутації влади як на внутрішньому, так і на міжнародному просторі.
Окрему увагу хочу приділити пропаганді запуску «Єдиного порталу повідомлень викривачів». Плани щодо запуску «Єдиного порталу…» стали інформаційним приводом для проведення напередодні прес-конференції на якій керівник Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) Олександр Новіков заявив: “Я підписав наказ про запуск з 6 вересня Єдиного порталу викривачів корупції, який забезпечує анонімне або неанонімне повідомлення про корупцію в тій чи іншій організації”. Але, як виявилось, що ця заява Олександра Новікова, м’яко кажучи, неправдиво, так як на даний час 8 вересня 2023 року до порталу Олександр Новіков підключив лише НАЗК і твердження про підключення «на сьогодні десять органів державної влади вже підключені до порталу», що не відповідає дійсності.
Дивують терміни впровадження роботи єдиного портал повідомлень викривачів. Президент України лобіював прийняття змін до Закону України «Про запобігання корупції» як невідкладне. Передбачалось широке застосування викривачів для подолання корупції. А через рік, 4 лютого 2021 року, Верховна Рада схвалила законопроєкт “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо упорядкування окремих питань захисту викривачів”, згідно з яким створюється “Єдиний портал повідомлення“. Два роки після ухвалення на законодавчому рівні рішення Верховної Ради України про роботу порталу НАЗК готувало наказ Про затвердження Порядку ведення Єдиного порталу повідомлень викривачів, який вийшов 03.01.2023 року. Але й після цього наказу «Портал» не запрацював, а потрібно було чекати ще 9 місяців. І нарешті наступає 6 вересня 2023 року, але портал у неробочому стані. Виявляється, що в технічних умовах розробників «Порталу» не було завдання щодо підключення організацій до цього порталу. Виявляється, що НАЗК склало графік на 180 днів, протягом якого буде підключено 92 тисячі організації. Більшість українців мають досвід підключення до порталу «ДІЯ». Без досвіду ідентифікації свого обличчя мені на початках було необхідно десять сесій, поступово навчився ідентифікуватись за першим разом. Невже НАЗК вигадала ще прискіпливішу процедуру для реєстрації на «Порталі» 92 тисяч організацій. Українці в сотні разів скоріше реєструвались з ідентифікацією особистості на «Дії». На моє переконання ми чітко бачимо, що влада не бажає боротися з корупцією. З помпезністю Закон про викривачів в пропагандистських цілях отримав статус «невідкладного» а після трьох з половиною років навіть не можна вирішити просте технічне питання діяльності «Порталу». В ЗМІ не повідомляють скільки коштує таке чудо техніки як «Єдиний портал повідомлень викривачів», але про важливість економії коштів на запровадженні «Порталу» вказував ще в червні 2021 року Голова НАЗК Олександр Новіков : Портал викривачів – це мільярдна економія державних коштів. Портал викривачі запущений відповідно до вимог Європейського Союзу і є частиною вимог для початку перемовин про вступ України до Євросоюзу. Хоча й користуватись на даний час з цього порталу неможливо, але галочку про виконання антикорупційних заходів поставили.
Заслуговує на увагу маніпулювання НАЗК як центральним органом зі спеціальним статусом, яке відповідальне за формування антикорупційної політики та запобігання корупції щодо надання статусу «Викривача». Так, листом від 12.01.2021 року 23-04/1873/21 НАЗК повідомило, що я є викривачем від 02.08.2019 р. Але щоб прикрити корупційні правопорушення на центральному рівні влади в частині порушення Закону «Про запобігання корупції» головним спеціалістом з питань запобігання корупції Державного агентства лісових ресурсів України, НАЗК змінює мій попередній статус «Викривача». Листом від 21.08.2023 року № 25-11/19077-23 вказує, що вже «.. зробити висновок про набуття Вами статусу викривача та поширення на Вас прав та гарантій захисту викривача на даний час не вбачається за можливе». Закон України «Про запобігання корупції» не визначає вимог щодо втрати статусу «Викривача». Більше того, такі дії НАЗК є порушенням статті 58 Конституції України «закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі…». Тому я маю всі підстави стверджувати, що НАЗК порушує вимоги Конституції та законодавства для того, щоб продовжувати системну політичну корупцію, яка завдає збитки суспільним інтересам в особливо великих розмірах та сприяє уникненню відповідальності за корупційні дії головного спеціаліста з питань запобігання корупції Державного агентства лісових ресурсів України. Статус «Викривача» можливо зняти (за моральними законами) за неправдиву інформацію, надану органам влади, та на розгляд антикорупційної інфраструктури. Ігнорування політичною інституцією – Міндовкілля, виконання вимог законодавства в частині виконання вимог чинного законодавства щодо плати за користування мисливськими угіддями, на яке відповідно до статті 1 ПОЛОЖЕННЯ про Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 червня 2020 р. № 614 на Міндовкілля, покладено функції щодо забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері мисливського господарства, свідчить про політичну корупцію. З метою уникнення виконання вимог чинного законодавства у відповідях Міндовкілля надумало щонайменше 5 причин, які не дозволяють виконувати вимоги чинного законодавства. Даний висновок я зробив на основі відповідей Міндовкілля, які містяться на 77 аркушах. Нагадаю, що заступник Міністра відповідно до ЗУ «Про державну службу», відноситься до політичної фігури. Відповідно до Закону України «Про державну службу», доброчесність визначається як спрямованість дій на захист публічних інтересів та відмова державного службовця від превалювання приватного інтересу під час здійснення наданих йому повноважень. На жаль, доброчесність та присяга державного службовця щодо служби народу України в сучасних умовах не мають жодного значення.
На даний час претензій щодо неправдивості, або тенденційності поданої інформації до мене не поступало, хоча мною на «Фіртці» опубліковано низку статей. Всі вони були направлені у «компетентні органи»: Корупційні дії посадових осіб Івано-Франківської обласної ради завдали збитки суспільним інтересам громади області на 1,6 млн. грн, Старі корупційні схеми у галузі лісового та мисливського господарства діють з дозволу Президента України!?, Системні мільйонні корупційні оборудки на Прикарпатті з переслідуванням викривача, Системна корупція у наданні адміністративних послуг у галузі мисливства продовжується, Корупційні маніпуляції влади на Прикарпатті, Системна корупція при наданні адміністративних послуг у галузі лісового та мисливського господарства, Керований хаос публічного управління на Прикарпатті, Недолуге публічне управління тваринним світом Прикарпаття, Як викривач корупції завдав державі збитків на 227 тисяч гривень, Корупція від Держлісагентства чи спецоперація ФСБ?
Влада в подальшому ігнорує виконання вимог чинного законодавства в частині плати за користування мисливськими угіддями. На жаль, навіть агресор росія, на відміну від України, використовує мисливські угіддя для зміцнення економіки. Так, в окупованому Українському Криму через механізм аукціону, який відбувся 2 липня 2019 року, за понад 16 млн російських рублів продали 4, 1 тис га мисливських угідь, тобто, один гектар українських мисливських угідь вартує біля 30 доларів США. Можна спрогнозувати, якщо на даний час в Україні обліковується біля 40 млн. га, то через бездіяльність службових осіб Україна не отримала до різних бюджетів понад 1 млрд. доларів США.
На жаль, державне управління в частині використання тваринного світу не лише не приносить дивідендів власникам/користувачам земельних ділянок, як це й визначає законодавство, але й негативно позначається на полюванні, якого можна сказати взагалі не існує. Так, один український мисливець добуває в середньому 0,04 голови копитних, тобто, лише один з двадцяти п’яти мисливців має можливість пригостити друга дичиною. У Польщі один мисливець в середньому добуває 5,2 гол., Угорщині – 4,9 гол., Словаччині – 2,5 гол. Легко порівняти рівень добування копитних видів дичини Польським союзом мисливців та Українським товариством мисливців УТМР, так як площа мисливських угідь, на якій ведуть діяльність ці громадські організації, практично однакова. Отож при однаковій площі мисливці у Польщі добувають в 236 разів більше кабана, 627 разів більше козулі та увага! оленя ̶ у 11125 разів більше. Відсутність дієвого державного управління у галузі мисливського господарства, корупція несе за собою бідність та негативно впливає на взаємовідносини між країнами Європейського Союзу, що має негативну безпекову перспективу. Так , 5 вересня президент Литви заявив: «Корупція в Україні впливає на постачання зброї».
А може вже потрібно перестати імітацію бурхливої діяльності і працювати за європейськими стандартами, які задовільнять партнерів, і насамперед, наших громадян.
Анотація
Запуск «Єдиного порталу повідомлень викривачів» має на меті імітувати боротьбу влади з корупцією. У 2021 році був прийнятий Верховною Радою України Закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо упорядкування окремих питань захисту викривачів”. Номінально запуск порталу відбувся через понад два роки, а саме – 6 вересня 2023 року, але повноцінно він запрацює через 180 днів.