З історії «глибинної» корупції на Прикарпатті

На сайті «Відкритий ліс» опублікована стаття «Корупційні маніпуляції на Прикарпатті під прикриттям НАБУ та НАЗК». З метою врегулювання піднятих проблем в частині державного управління мисливським господарством  направлено звернення Президенту України через урядовий електронний кабінет (реєстраційний номер ПР-15193659). Розгляд по суті доручено Івано-Франківській обласній державній адміністрації та Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів України.  Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України повідомило, що проблему щодо недотримання вимог законодавства в частині внесення плати за користування мисливськими угіддями розглядати не буде, так як воно вже надало вичерпну відповідь. Зауважу, що тим самим перший заступник Міністра допустився подвійного порушення вимог статті 8 ЗУ «Про звернення громадян», оскільки направлене питання виконання вимог законодавства не вирішене по суті, а питання щодо відмови щодо розгляду повторних звернень приймає виключно керівник органу, а не його заступник. Хочу зауважити, що місцева влада основною причиною невиконання вимог чинного законодавства про плату за користування мисливськими угіддями в Івано-Франківській області вважає невиконання Кабінетом Міністрів України Закону, який мав привести у шестимісячний термін свої нормативно-правові акти у відповідність з ЗУ «Про мисливське господарство та полювання». (Лист Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства від 09.08.2022 року № 06-21-55/858). Власне Міндовкілля є центральним органом виконавчої гілки влади, що визначає політику у галузі мисливського господарства та входить до Кабінету Міністрів України, і воно мало б відповідати за відповідність нормативно-правових актів, а в реальності кожен орган влади знаходить все нові виправдання для блокування вимог законодавства.

Аналогічно, як і  Міндовкілля, відмежувалась від вирішення викладених у статті «Корупційні маніпуляції в галузі мисливського господарства на Прикарпатті» Івано-Франківська обласна державна адміністрація. Розглядаючи статтю, листом від 14.02.2023 року № П-8/01-10/22 зацитовано статтю 24 ЗУ «Про мисливське господарство та полювання», проінформовано про розроблений законопроект, який після ухвалення ще краще врегулює плату за користування мисливськими угіддями. Але не повідомлено чому, на відміну від інших областей, не виконується на Прикарпатті чинне законодавство.

Не виявляє бажання виконувати вимоги чинного законодавства Центральний орган виконавчої влади з питань реалізації політики у галузі мисливського господарства. Так, однією з улюблених тез, якими Держлісагентство маніпулює щодо невиконання вимог законодавства (платності використання мисливських угідь) та виправдовує свою бездіяльність щодо неможливості втручання у роботу суб’єктів господарювання, є посилання на Господарський кодекс, який забороняє втручатись у господарську діяльність. (лист від 08.05.2019 року № 03-06/3549-19). Цікаво, що у 2016 році Держліагентство втручалось в роботу державних лісогосподарських підприємств, про що свідчить лист від 17.02.2016 р. № 03-16/840-16, а вже через три роки передумало втручатись. Слід також зауважити, що юридичні погляди на правозастосування законодаства в Держліагентстві проходять еволюцію. Так на своє виправдання про те, що не все так погано і питання плати за користування мисливськими угіддями контролюється Держліагенством, свідчить лист від 01.06.2022 року № 03-06/2365,  в якому вказано, що відповідно до пункту 10 контракту, укладеного між та керівниками державних лісогосподарських підприємств, останні зобов’язуються забезпечувати отримання плати за користування мисливськими угіддями. Але, як бачимо, контракт в Держлісагентстві не вартий паперу, на якому його написали бо сім років державні лісогосподарські підприємства його не виконують. Іншою тезою Держліагентства для маніпуляції та ігнорування по суті моїх звернень, які базуються на чинному законодавстві, є посилання на частину 2 статті 30 Закону України «Про інформацію», яка визначає, що оціночні судженнями, за винятком наклепу, є висловлювання, які не містять фактичних даних, критика, оцінка дій, а також висловлювання, що не можуть бути витлумачені як такі, що містять фактичні дані, зокрема з огляду на характер використання мовно-стилістичних засобів (вживання гіпербол, алегорій, сатири). Оціночні судження не підлягають спростуванню та доведенню їх правдивості. (лист ДАЛР від 15.11.2022 року № 14-04/6252

В більшості регіонів України територіальними органами Держлісагенства дієво контролюється законодавство щодо платності використання мисливських угідь, про що свідчить відповідь від 04.10.2022 року № 03-06/5130-22. В Івано-Франківській області органи державної влади далі продовжують блокування вимог законодавства щодо платності використання мисливських угідь, посилаючись на те, що Кабінет Міністрів України не виконав вимог законодавства і в шестимісячний термін не привів відповідні нормативно-правові акти (лист Івано-Франківського ОУЛМГ від 20.07.2022 р.), що вказує на цілеспрямований хаос в державному управлінні так як в інших областях органи влади реалізовують вимоги законодавства незважаючи на «не доопрацювання Кабінету Міністрів України».

Слід відмітити, що позиція Державного агентства лісових ресурсів України щодо виконання вимог законодавства є мінливою. Якщо на даний час Держлісагентство усунулось від виконання питання платності використання мисливських угідь, то у 2016 році намагалось (принаймні документально) виступати суб’єктом при дотриманні законодавства. Так, з метою реалізації виконання вимог законодавства Державне агентство лісових ресурсів України звернулось до начальників обласних управлінь лісового та мисливського господарства, які прямо підпорядковані агентству і є його територіальними органами, з вимогою надати пояснення керівниками підпорядкованих підприємств щодо невиконання вимог статті 24 Закону України про мисливське господарство та полювання» щодо отримання плати за користування мисливськими угіддями (Лист від 17.02.2016 р. № 03-16/840-16).  Про низьку виконавську дисципліну керівників територіальних органів, або небажання виконувати вимоги законодавства щодо плати за користування мисливськими угіддями свідчить лист ДАЛР від 17.02.2016 № 03-16/839-16. Нормативно-правова база визначає ієрархічність державного управління та виконання вимог як законодавства, так і законних наказів безпосереднього керівництва. У вище- згаданих листах подано посилання на закон та вказується, що керівники державних лісогосподарських підприємств вже порушили вимогу законодавства. Хочу зауважити, що відповідно до чинного законодавства державна лісова охорона має статус правоохоронного органу, начальники управлінь та директори державних лісогосподарських підприємств носять форму з пагонами, що в теорії повинно було б підвищувати їх виконавську дисципліну. Але на практиці виходить інакше. Історія мовчить про те, чи вдалось отримати Держлісагентству пояснення, але залишається незаперечним той факт, що на Прикарпатті протягом семи років влада не збирається виконувати вимоги законодавства. Історія має й своїх героїв. Так, виконати вимоги законодавства та отримати пояснення керівників державних лісогосподарських підприємств покладалось на начальників управлінь. В той час керівником Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства був Голубчак Олексій Іванович, який, як бачимо, заклав міцні корупційні підвалини невиконання вимог законодавства. По його слідах пішли й інші начальники управлінь та керівники державних лісогосподарських підприємств, які понад як сім років блокують виконання вимог законодавства. Так, 210 тисяч га державного лісового фонду державні лісогосподарські підприємства надали на безоплатній основі у користування приватним користувачам мисливських угідь. На думку голови Івано-Франківської обласної ради, середня вартість оплати за користування мисливськими угіддями становить 6-7 грн за гектар. Тож через бездіяльність органів публічного управління в Івано-Франківській області державні підприємства області втрачають лише за один рік 1470 000 грн. Якщо врахувати, що вже сім років ігнорується виконання вимог законодавства, то збитки завдані Голубчаком О. І. та його послідовниками на даний час становлять суму в 10 мільйонів гривень. 

17 лютого Президент України  Володимир Зеленський  на Мюнхенській конференції заявив «Я думаю наступне. Глибинної корупції в Україні немає. Багато чого вимила ця війна, багато хто побіг з нашої держави, якщо казати відверто. Є ті чи інші моменти. На жаль, люди у світі… знаєте, це було в часи всіх воєн: хтось воює, а хтось користується війною. Я впевнений, що ми це все поборемо». З тезою президента, що глибинної корупції в Україні немає та що корупціонери виїхали, я не погоджуюсь. Невиконання вимог чинного законодавства в Івано-Франківській області триває, а патріарха корупції Олексія Голубчака, який не виконував вимог ні законодавства, ні Держлісагентства система залишила при справах після виходу на пенсію, призначивши його директором УкрНДІгірліс. Він також має статус Заслуженого працівника сільського господарства України, члена Президії Лісівничої академії наук України, член-кореспондента Лісівничої академії наук України.

 Слушно вказує аналітик Сергій Фурса: «У нас корупціонери відкриті і відверті, зухвалі і не ховаються. У нас всі про всіх все знають. Яка ж це глибинна корупція? Все відкрито і прозоро, на видноті. Корупціонери не ховають свої статки, не заморочуються із способом життя, а корупційні оборутки прості як кут дома. Будинки, машини, годинники і дорогі сумочки. Корупціонери самі волають про те, що вони корупціонери. І пишаються тим.

Тому у нас і не прийнято звільняти корупціонерів. Бо всі знають що то корупціонери ще в момент призначення. І за що ж звільняти людину, яка робить очікувані кроки і нічим вас не дивує. Всі знають, від кого призначають людей, кому треба подзвонити “Better call …” і куди йдуть грошові потоки». Не покладатись виключно на владу з метою досягнення справедливості закликала 20 лютого 2023 р. голова МВФ Гергієва, зазначивши: «Україна може досягти прогресу в боротьбі з корупцією, тому що люди не будуть терпіти, коли гроші розкрадають і розкрадають, коли падають бомби». 

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.