Корупційні маніпуляції на Прикарпатті під прикриттям НАБУ та НАЗК

Війна з агресором  не поставила на паузу схеми з нелегального заробітку. Про низку можливих корупційних проявів в Україні, які мають на меті наживатись на горі українців під час війни, ми дізнались з публікацій у ЗМІ,. Окремі чиновники з влади,  маючи доступ до бюджетних коштів та прийняття управлінських рішень, обгрунтовано підозрюються у закупівлі за завищеними цінами електрогенераторів, харчування для військових, укладання договорів в енергетичній галузі, які завдають збитки суспільним інтересам. У корупційні схеми задіяна здавалось б навіть така непомітна галузь як мисливство, або іншими словами «використання тваринного світу». 

Якщо Міністерство оборони України  вміє швидко спустошувати бюджет України шляхом закупівлі втридорога продуктів харчування для військових, то Міндовкілля з підпорядкованим їй Держлісагентством та державними лісогосподарськими підприємствами взагалі вживає всіх заходів для того, щоб всупереч вимогам статті 24 ЗУ «Про мисливське господарство та полювання» до бюджетів державних лісогосподарських підприємств не надходили кошти за користування мисливськими угіддями на території державного лісового фонду. Якщо Міністерство оборони України втричі завищило  ціни закупівлі продуктів харчування, то через бездіяльність, а можливо й злочинну діяльність  Міндовкілля та місцевої влади на Прикарпатті, взагалі плата за користування мисливськими угіддями не стягується там де зосереджені найкращі площею ліси та найліпші карпатські мисливські угіддя на Україні.

Так, державні лісогосподарські підприємства Івано-Франківської області ведуть мисливське господарство на площі 259 тис. га, тоді як площа лісового фонду цих підприємств становить 468, 3 тисяч га. 210 тисяч га державного лісового фонду державні лісогосподарські підприємства надали на безоплатній основі у користування приватним користувачам мисливських угідь.  На думку голови Івано-Франківської обласної ради, середня вартість оплати за користування мисливськими угіддями становить в Україні становить 6-7 грн за гектар, хоча в деяких областях вона сягає й 30 грн. Тож якщо враховувати лише середньо статистичну вартість по державі, через бездіяльність органів публічного управління в Івано-Франківській області державні, підприємства області втрачають лише за один рік 1470 000 грн. Якщо врахувати, що вже сім років ігнорується виконання вимог законодавства, то збитки на даний час становлять суму в 10 мільйонів гривень. 

Якщо державні лісогосподарські підприємства Прикарпаття безоплатно надали в користування 210 тис га, то комунальні агролісогосподарські підприємства «Івано-Франківськоблагроліс» надали  безоплатно 53,7 тис. га. Таким чином,  до обласного бюджету за сім років не надійшло більш як 2,6 млн грн.

Виходить, що  влада не знає як отримати кошти за надання у користування мисливських угідь,  але знають користувачі мисливських угідь, які безоплатно отримали у користування природний ресурс, за хабарі здають їх в суборенду. І ось свіжий приклад: 5 січня 2022 року, за інформацією Львівської прокуратури, на Львівщині під час отримання хабаря у розмірі 1000 доларів затримали директора мисливського господарства. За ці кошти дозволялось полювати місцевому мисливцю без будь-яких дозвільних документів.

Корупція, тіньове використання мисливських угідь, блокування виконання вимог чинного законодавства негативно вплинули на ефективність ведення мисливського господарства.  Економічно-фінансові показники пропоную порівняти з країнами Європи, які ще недавно «будували комунізм». Дохід на одного мисливця в Україні складає 23 євро, що в 52 рази менше, ніж в Угорщині,  в 15 раз менше ніж у Польщі та в 9 разів менше ніж у Словаччині. Якщо мисливцям всіх країн полювання приносить не лише естетичне, але й матеріальне задоволення, то в Україні заняття мисливством приносить одні збитки: в середньому  ̶  13 євро на одного мисливця. В Україні, на відміну від інших європейських країн, практично всі мисливські господарства є збитковими, а вкладення коштів на одиницю площі мисливських угідь в десятки разів  меншим. Економічні результати діяльності мисливського господарства корелюються з чисельністю добування мисливських видів тварин. Один український мисливець добуває в середньому 0,04 голови копитних, тобто, лише один з двадцяти п’яти мисливців має можливість почастувитись дружину дичиною. У Польщі один мисливець в середньому добуває 5,2 гол., Угорщині – 4,9 гол., Словаччині – 2,5 гол. Легко порівняти рівень добування копитних видів дичини Польським союзом мисливців та Українським товариством мисливців УТМР, так як площа мисливських угідь, на якій ведуть діяльність ці громадські організації, практично однакова. Отож при однаковій площі мисливці у Польщі добувають у 236 разів більше кабанів, 627 разів більше козуль та увага оленів  ̶  у 11125 разів більше.

На думку Голови Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Романа Лещенка, в Україні через неналежне управління земельними ресурсами незаконно вилучено 5 млн. га землі, у галузі мисливського господарства десятиліттями тіньовому використанні перебуває більш як 14 млн га мисливських угідь. До прикладу, якщо у 90-х роках площа мисливських угідь Івано-Франківської області становила 1,1 млн га, у 2010 році – 989 тис. га, то на даний час площа мисливських угідь складає 730 тисяч гектарів. З мисливського господарства виведено понад 400 тис. га мисливських угідь, що становить більше третини всіх мисливських угідь області. Якщо у країнах Європи  показник площі мисливських угідь становить 90% від усієї площі країни, то завдяки «старанням» українських чиновників вона вже протягом десяти років становить лише 62%, а, враховуючи набагато нижчу щільність населення ніж у Європі, повинна становити 95%. Виведення їх з тіньового використання дало б змогу  створити 2 тис. додаткових робочих місць, так як відповідно до статті 29 ЗУ «Про мисливське господарство та полювання» користувачі мисливських угідь повинні утримувати єгерську службу: одного єгеря  ̶  на 5-10 тис. га мисливських угідь.

Про тіньові схеми використання природних ресурсів відомо на центральному рівні. Але все закінчується лише планами боротьби без результату. Так, 10 січня 2020 року Прем’єр-міністр України Олексій Гончарук заявив: «Тіньові схеми – це кошти, вкрадені у кожного українця. 2020-й рік стане роком детінізації української економіки. Ми вже почали з нелегальних АЗС, грального бізнесу. Додаємо у фокус облік деревини». Заява була зроблена три роки тому, але нічого не змінилось.

Наступник Олексія Гончарука Денис Шмигаль заявив, що внаслідок неефективного управління Україна щороку втрачає 100 млрд доларів валового внутрішнього продукту. Валити все на попередників  ̶ це найпростіше, а реалізувати потенціал економіки виявляється складніше.

На жаль, навіть агресор росія, використовує мисливські угіддя для зміцнення економіки. Так, в окупованому Українському Криму через механізм аукціону, який відбувся 2 липня 2019 року, за понад 16 млн. російських рублів продали 4, 1 тис га мисливських угідь, тобто, один гектар українських мисливських угідь вартує біля 30 доларів США. Можна спрогнозувати, якщо на даний час в Україні обліковується біля 40 млн. га, то через бездіяльність службових осіб Україна не отримала до різних бюджетів понад 1 млрд. доларів США.

Так звана «антикорупційна інфраструктура» сприяє владі дерибанити природні ресурсі, зокрема, тваринний світ. На моє переконання, порушення вимог законодавства щодо плати за користування мисливськими угіддями є можливим завдяки злочинній бездіяльності «антикорупційної інфраструктури». Головним чином це стосується НАЗК та НАБУ.

Зокрема, не вирішивши питання притягнення до відповідальності за корупційні та пов’язані з корупцією порушення посадових осіб органів державної влади про які мною неодноразово повідомлялось НАЗК листом від 28.04.2020 року, Голова Національного агентства з питань корупції Олександр Новіков повідомив, що він припиняє розгляд моїх звернень відповідно до статті 8 ЗУ «Про звернення громадян». Але дана стаття чітко визначає, що не розглядаються повторні звернення лише у випадку, якщо вони вирішені по суті. До цього в Івано-Франківській області органами державної влади та місцевого самоврядування заблоковане виконання вимог законодавства платності використання мисливських угідь, тобто, по суті, як це вимагає законодавство, питання не вирішено.

Задля справедливості слід відмітити, що моє епістолярне спілкування з НАЗК не припинилось, але результату для вирішення справи щодо дотримання законодавства платності використання мисливських угідь не мало жодного, хіба що підвищило мій юридичний статус як викривача. Листом від 12.01.2021 року НАЗК повідомило про те, що я маю статус викривача з 02.08.2019 року. То ж з набуттям статусу викривача, яке підтвердило НАЗК, мої заяви про можливі корупційні, або пов’язані з корупцією порушення повинні розглядатись відповідно до вимог ЗУ «Про запобігання корупції». Даний закон, на відміну від ЗУ «Про звернення громадян», не дає можливості блокувати зверненню викривачів. Таким чином, власне  Голова Національного агентства з питань корупції Олександр Новіков вчинив корупційне правопорушення, заблокувавши розгляд моїх звернень, не розглянувши їх по суті.

Показово цинічним в цьому контексті виглядає заява Голови Національного агентства з питань корупції Олександра Новікова: «Невідворотність покарання за корупцію вкрай важлива, але в довгостроковій перспективі саме культура нульової толерантності до корупції та соціальне схвалення доброчесної поведінки має стати основою суспільства». Але про яку невідворотність покарання чи нульову толерантність до корупції може йтись, коли мною аргументовано доводиться, що власне бездіяльність Голови НАЗК заохочує органи влади до невиконання вимог законодавства.

Практично аналогічні дії НАБУ, яке теж не довело справу до логічного завершення. Листом 10.08.2021 року заступник директора НАБУ А. Новак повідомив що не буде спілкуватись стосовно невиконання вимог законодавствами посадовцями органів державної влади та місцевого самоврядування Івано-Франківської області.

Станом на червень 2022 року лише державний бюджет витратив на епістолярне спілкування зі мною біля 227 тис грн. Детальніше у статті «Як викривач корупції завдав державі збитків на 227 тисяч гривень». Думаю, що на даний час збитки держави на відписки склали біля 300 тис. грн. На даний час Бюро економічної безпеки України направило 15 аркушів відповіді, Державне агентство лісових ресурсів України 170 аркушів, Івано-Франківське обласне управління лісового та мисливського господарства 21, Міндовкілля 48, Державне бюро розслідувань 102, Івано-Франківська обласна рада 22, Івано-Франківська обласна державна адміністрація 129, Секретаріат КМУ 3, Мінекономіки 18, Національне антикорупційне бюро 82, Адміністрація Президента України 13, Поліція 74, Прокуратура 224, Національне агентство з запобігань корупції 85, Народні депутати України 89, Служба безпеки України 4. Всього станом на 02.02.2023 року мені направлено відповідей на 791 аркуші.

Щодо питання корупції у галузі використання тваринного світу в Івано-Франківській області мною опубліковано у ЗМІ низка статтей:  «Недолуге публічне управління тваринним світом Прикарпаття», «Демагогія як метод продовження корупції Івано-Франківської ОДА», «Керований хаос публічного управління на Прикарпатті», «Корупційні маніпуляції влади на Прикарпатті», «Системні мільйонні корупційні оборудки на Прикарпатті з переслідуванням викривача», «Старі корупційні схеми у галузі лісового та мисливського господарства діють з дозволу Президента України!?», «Корупційні дії посадових осіб Івано-Франківської обласної ради завдали збитки суспільним інтересам громади області на 1,6 млн. грн».

На моє переконання, публікація цієї статті наблизить українське суспільство до перемоги на внутрішньому корупційному фронті і позитивно відіб’ється у перемозі над московитами.

2 коментаря

  • oleg1965

    Цю статтю оформив як звернення до нашої влади та антикорупційної інфрастркутури. Відповідь законои не виконуються і виконуватись не будуть на території Івано-Франківської області, корупція продовжується. Долдаю посилання:
    https://www.calameo.com/read/00720498102e552f7ecda

  • oleg1965

    На жаль система державного управління не бажає очищуватись попри гучні заяви секретаря РНБО п. Данілова та президента України В. Зеленського.Якщо читачам “Лісоводу” зрозуміло то влада постійно маніпулює. Підтвердженням цьому є моє звернення до владних та правоохоронно- антикорупційних структур.

    . https://ru.calameo.com/read/00720498198b27f78aab2

    У відповідях подається біля 15 “аргументів” чому не можна виконувати чинне законодавства, але це тема для наступної статті.

Comments are closed.

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.