Лісова просвіта у Великій Британії – на благо лісу і суспільства.

Сьогодні у Сполученому Королівстві діє низка проєктів та ініціатив, які підтримуються шляхом партнерства широкого кола державних органів, громадських організацій, представників лісового сектору та освіти. Вони направлені на підвищення розуміння, особливо серед школярів та молоді, екологічного, соціального та економічного потенціалу лісів, зв’язку між лісом і майбутнім. Про те як влаштована британська лісова освіта та чому їй надається таке важливе значення у суспільстві піде мова в цій публікації.

Відновити контакт з природою

Однією із багатьох цілей діяльності Комісії з лісового господарства уряду Великої Британії є підвищення обізнаності громадян про різноманітні, в тому числі, й соціальні, функції лісів. У свою чергу, це потребує наявності певних інструментів, за допомогою яких можливо було б донести необхідні знання і уявлення, розкрити потенційні можливості лісу, як місця відпочинку і єднання з природою, не забуваючи при цьому наголошувати на необхідності збереження лісових екосистем.

Ліси мають великий потенціал як місце і джерело освіти та місце для навчання. Лісівники та ряд громадських організацій, які переймаються питаннями взаємодії людини з природою, виконують великий обсяг освітньої роботи для навчання людей різних вікових груп, особливо дітей та молоді. Отримуючи відповідні знання, вони починають розуміти, що таке лісова екосистема, як працює лісове господарство і яку роль виконують у ньому лісівники. З часом знання учнів поглиблюються до розуміння глобальних проблем, з якими стикаються ліси і фахівці лісової галузі.

Сьогодні в британському суспільстві зростає занепокоєння тим, що діти та молодь втрачають зв’язок з природою. Це спричинено низкою чинників, зокрема, появою гаджетів і соцмереж, де вони проводять більшість вільного часу. Додатковий відрив від соціуму і природи відбувся під час пандемії коронавірусу, коли всі перебували в ізоляції.

Британська Комісія з лісового господарства розробила навчальну стратегію, яка визначає важливість лісів для вивчення сталого розвитку, фізичної активності та взаємодії громадян із відновним природним середовищем. Нині у Британії здійснюється активна підтримка проєктів, які направлені на лісову освіту і навчання дітей та молоді на природі.

Любов до лісу – з дитинства

Як показали дослідження, організовані в Шотландії, люди, які не проводять час у лісі в дитячому віці, швидше за все, будуть байдужими до лісу та його проблем і в дорослому віці. Відповідно, такі дорослі так само будуть виховувати і своїх дітей, а ті, у свою чергу, наступне покоління. Через відсутність зв’язку з природою, байдужість населення до лісу, виникає негативний вплив на кожному культурному рівні. Люди страждають: фізично – через відсутність свіжого повітря та фізичних навантажень; інтелектуально – бо не формується спостережливість та уява; емоційно та морально.

Дослідження, проведені в Англії серед дорослого населення у міських і сільських районах із різним соціально-економічним рівнем, виявило, що відсутність знань про природу – одна з важливих проблем, якими занепокоєні більшість респондентів. При цьому, жителі міських районів вважають, що формування таких знань у дітей та молоді є важливою, оскільки це сприятиме зацікавленості у навколишньому природному середовищі і його збереженні. Сільські ж мешканці вважають, що таке навчання має відбуватися впродовж усього життя і викликати більший інтерес у населення до природи, ніж зараз, адже це дуже важливо для існування особливо у сільській місцевості.

Дослідження громадської думки про лісове господарство Великобританії показало, що ті респонденти, які відвідували ліс упродовж останніх 12 місяців, погодилися з тим, що це середо­вище відіграє важливу роль у навчанні дітей і дає можливість пізнавати природний світ і формувати позитивну атмосферу в родині.

В останні роки на зацікавленість лісом і проблемами довкілля суттєво вплинув тренд занепокоєння щодо наслідків від змін клімату. Останній час усе більше британців стають більш екологічно обізнаними та переймаються тим, як вони можуть вплинути на довкілля. Стали популярними програми, де можна взяти участь у посадці дерев або в різних волонтерських екологічних проєктах.

Це зумовило необхідність започаткування лісової освіти на рівні початкової школи, щоб британські діти змалечку могли відчути важливість взаємодії з природою та збереження її різноманіття.

Рух «Лісова школа»

Одним із яскравих прикладів просвітницької ініціативи в Сполученому Королівстві є рух «Лісова школа». Варто зазначити, що цей досвід було запозичено британцями ще 30 років тому в Скандинавії, де існують давні традиції культури відпочинку та навчання на природі. Однак, особливо активно Лісові школи почали розвиватися лише в останні 10–15 років. Лісова школа – це навчальне середовище на відкритому просторі з орієнтованим на дитину чи підлітка навчальним процесом, який базується на грі, пригодах та дослідженнях.

Важливими рисами Лісових шкіл є самопізнання учнів, самостійність, практична діяльність у лісовому середовищі та розуміння процесів, які там відбуваються. Вважається, що заохочення дітей до практичного навчання на основі досвіду в природному середовищі допомагає розвинути їхню впевненість і самооцінку.

Діяльність Лісових шкіл у Великій Британії ґрунтується на 6 ключових принципах, які були погоджені Асоціацією лісових шкіл (FSA):

1. Лісова школа – це тривалий і систематичний освітній процес у лісі чи природному середовищі, а не разове відвідування. Планування, адаптація, спостереження та аналізування – є невід’ємними елементами її роботи.

2. Заняття Лісової школи проходять у лісі або природному середовищі, щоб формувати постійний розвиток взаємодії між учнем і природою.

3. Мета Лісової школи – розвивати всіх учасників процесу, виховуючи стійких, впевнених, незалежних і творчих особистостей.

4. Лісова школа дає можливість учням стикатися з ризиками, які властиві навколишньому природному середовищу.

5. Лісовими школами керують кваліфіковані фахівці-практики, які постійно підтримують і розвивають свої професійні навички.

6. Лісова школа орієнтується на учня, щоб створити спільноту для розвитку та навчання.

Заходи Лісової школи лише доповнюють традиційне навчання і, звичайно, мають проводитись у лісі. До прикладу, у Шотландії 90% усіх шкіл розташовані у радіусі одного кілометра від лісу. Під час пандемії саме лісове навчання там використовувалося як більш соціалізований і захищений від Covid-19 варіант освіти.

Хоча Лісові школи не мають одного центрального органу контролю та керування, ними, зазвичай, управляє кваліфікований практик. Програми Лісових шкіл можуть залежати від конкретних вікових груп та місцевості. Зазвичай, лісова освіта використовує дерева та ліс, як навчальний ресурс, наприклад, у математиці, мистецтві, науці, фізкультурі для емоційного і соціального розвитку. Учні в Лісовій школі можуть вивчати породи дерев, сліди диких тварин і шукати їх, будувати притулки для тварин та займатись їхньою підгодівлею, виходити на фотополювання тощо.

Фінансування. Лісові школи часто працюють як комерційні підприємства, іноді покладаючись на гранти від місцевих муніципалітетів, власників лісів і партнерство з місцевим лісопромисловим бізнесом.

Незважаючи на те, що популярність Лісових шкіл продовжує зростати, нині у Великобританії є лише 108 сертифікованих практиків, які можуть кваліфіковано проводити навчання.

Програми Лісових шкіл

У своїй діяльності Лісові школи використовують різноманітні програми, ігрові завдання, розраховані на конкретний вік учнів. При цьому, можуть використовуватися як загальні ресурси, розроблені та рекомендовані FSA, так і власні, створені у тій чи іншій Лісовій школі та адаптовані до місцевості, а також до певного віку. В Британії вік дітей поділяють на Ключові етапи (Key Stages, KS): Ранні роки (5 років і менше); KS1 (5–7 років); KS2 (7–11 років); KS3 (11–14 років); KS4 (14–16 років); KS5 (16–18 років). Ось лише кілька прикладів найбільш популярних.

Прогулянка лісом. Найбільш популярна та доступна програма, яка використовується всіма Лісовими школами. Зазвичай, застосовується для учнів KS1 та KS2 як ознайомлювальна та оздоровча. Вважається, що завдяки лісовим прогулянкам, крім знайомства з лісом (для багатьох – уперше), учні підвищують своє фізичне та психічне здоров’я людей завдяки прекрасному лісовому оточенню, запахам та звукам, можуть розслабитися та відпочити, а також відчути спокій.

Дослідник дерев. Програма розрахована на дітей двох вікових категорій – KS1 та KS2 і містить пакет завдань, виконання яких дозволяє учням розпізнавати дерева в лісі за формою листя, визначати їх вік та розмір, дізнаватися, які тварини, птахи, комахи та інші організми використовують ті чи інші дерева як їжу, домівку чи прихисток від негоди та ворогів.

Олень. Правда чи неправда. Весела інтерактивна гра, яка допомагає розширити знання дітей про британських оленів. В її процесі учні отримують інформацію про найбільшого наземного ссавця Великої Британії та яка різниця між королівським оленем й іншими породами. Ця гра спонукає учнів багато рухатися, вивчаючи та імітуючи поведінку цих загадкових тварин. Розрахована на вік KS1 та KS2.

Лісові роботи. Передбачає ознайомлення учнів віку KS2 та KS3 із циклом лісових робіт: посадка, догляд, рубка тощо. Зазвичай, складається з теоретичного ознайомлення з процесами в навчальному класі, та безпосереднім виходом у ліс на ділянки, де проводяться роботи. Ця програма має на меті дати розуміння учням про види робіт, які здійснюються в лісі протягом його життєвого циклу, їх складність та необхідність, а також зацікавити у виборі тієї чи іншої лісової професії в майбутньому.

Лісові матеріали і їх використання. Розрахована на вік KS2 та KS3 та має на меті навчити учнів вибору і використанню різноманітних матеріалів і компонентів із дерева відповідно до їх функціональних властивостей і естетичних якостей. Ці знання вони можуть використовувати при практичних заняттях із інших предметів (математика, фізика, дизайн тощо), а також при самостійному виготовленні різних виробів із дерева.

Спостереження за звірами. Передбачає вихід у ліс на заздалегідь вивчені та підготовлені місця, де є можливість спостерігати за життям і поведінкою невеликих тварин (білки, куниці, ящірки, миші, різних птахів тощо). Практикується для всіх вікових категорій.

Також використовується низ­ка інших оздоровчих і просвітницьких програм, таких, як: «Лісова йога для дітей», «Лісова медитація», «Мої лісові пригоди» та інші.

Зокрема майже всі Лісові школи практикують програми, які направлені на дослідження лісу в ігровому форматі безпосередньо на природі. Природний ландшафт має особливості, які відповідають потребам дітей у різноманітному, стимулюючому та складному ігровому середовищі. Досліджуючи їх, діти інтерпретують можливості різних особливостей середо­вища (наприклад, чагарники, дерева, схили) у різні пори року, що впливає на їх ігрові функції. Наприклад, ліси та скелі використовувалися для лазіння; ділянки чагарникової землі – для будівництва барлоги та укриття; схили використовували для ковзання; а відкриті простори – для рухливих ігор. Дослідження, проведені в скандинавських країнах показують, що гра в природному середо­вищі має численні переваги: діти стають більш творчими, менше пропусків, пов’язаних із хворобою, покращується рухова підготовленість. Діти, які гралися в лісі, як правило, демонстрували кращі рухові навички, ніж ті, які гралися на традиційному майданчику.

Діяльність Лісової школи охоплює різні сфери навчання, включаючи мову, грамотністьта комунікативні навички (наприклад, історії та віршики про ліс), математичний розвиток (знайти палички завдовжки з руку і товщі за великий палець) і творчий розвиток (змішування кольорових палітр листя).

Варто зазначити, що у Лісових школах серйозно ставляться до питань безпеки при перебуванні дітей в природному середовищі. Це можливо лише завдяки високому співвідношенню дорослих і дітей: приблизно один дорослий на кожні 4–5 учні. Після завершення програми Лісової школи, зазвичай, проводяться святкові дні, куди запрошують батьків, щоб вони змогли побути в лісі з дітьми і побачити, що тим вдалося навчитися і дізнатися про лісове життя.

Види лісової освіти

Загалом, у Сполученому Королівстві практикується два види лісової освіти: формальна і неформальна.

Формальна освіта зосереджена на учнях від 3 до 18 років. Вона включає шкільні екскурсії у ліси, візити рейнджерів і лісівників до загальноосвітніх шкіл та дитсадочків, а також заходи в рамках Ініціативи лісової освіти (FEI), яка є партнером широкого кола громадських і державних організацій, представників освіти та лісового господарства.

До неформальної освіти залучаються люди будь-якого віку, для яких організовуються прогулянки та інші заходи в лісі, наприклад, спостереження за птахами, пошук грибів або навчання навичкам виживання у дикій природі. Цей вид освіти включає навчання впродовж усього життя.

Для залучення суспільства використовують запрошення, які роздають у людних місцях, використовують соцмережі, долучають волонтерські центри тощо.

Згідно з дослідженнями, проведеними в рамках FEI, навчання на природі дозволяє учням отримати знання і розуміння процесів, які там відбуваються (когнітивний процес), сформувати ставлення до цінності природи (афективний процес), покращити комунікативні й лідерські навички (міжособистісні/соціальні процеси), вдосконалити фізичну форму, моторику, особисту і соціальну поведінку (фізичні/поведінкові процеси).

Звичайно, враховуючи самостійність Лісових шкіл, ця освіта може мати різні форми, які можуть адаптуватися до потреб певної аудиторії, фінансових і технічних можливостей та інших важливих чинників. Але, незважаючи на різноманітність форм, усі вони направлені на головне – сформувати у молодого покоління розуміння процесів, що відбуваються у лісі, що таке природні відновні ресурси і як людина впливає на них і використовує їх, хто такі лісівники і як працює лісове господарство, як працівники галузі й суспільство в цілому можуть завадити негативним процесам, що відбуваються у лісах та який особистий внесок у збереження природи може зробити кожен.

 

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.