Категорія справи № 300/2582/22: Адміністративні справи (з 01.01.2019); Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо; прийняття громадян на публічну службу, з них. | |
Надіслано судом: 21.10.2022. Зареєстровано: 22.10.2022. Оприлюднено: 24.10.2022. | |
Номер судового провадження: П/300/3870/22 |
![]() |
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
“12” жовтня 2022 р. справа № 300/2582/22
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі
судді Могили А.Б.,
за участі:
секретаря судового засідання Заречної В.К.,
представника позивача Шургот О.В.,
представника відповідача Державного агентства лісових ресурсів України Тиніва І.Д.,
представника відповідача Івано-Франківської обласної державної адміністрації (обласної військової) Ігнатенка О.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , в інтересах якого діє адвокат Шургот Оксана Василівна до Державного агентства лісових ресурсів України, Івано-Франківської обласної державної адміністрації (обласної військової), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів про визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов`язання до вчинення дій,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 , в інтересах якого діє адвокат Шургот Оксана Василівна, звернувся в суд із позовом до Державного агентства лісових ресурсів України, Івано-Франківської обласної державної адміністрації (обласної військової), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів в якому просить:
– визнати протиправною бездіяльність Державного агентства лісових ресурсів України в частині не видання наказу про призначення ОСОБА_1 на посаду начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства за результатами конкурсу, проведеного на підставі наказу Держлісагенства від 17.01.2022 №11-к “Про оголошення конкурсу на зайняття вакантних посад державної служби категорії Б”; зобов`язати видати наказ про призначення ОСОБА_1 на вказану посаду;
– визнати протиправними дії Івано-Франківської обласної державної адміністрації (обласної військової) щодо надання відмови в призначенні ОСОБА_1 на посаду начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства.
Позовні вимоги мотивовані тим, що в грудні 2017 року ОСОБА_1 призначено на посаду заступника начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства. З 22.06.2020 на позивача покладено тимчасове виконання обов`язків начальника цього Управління. В січні 2022 року Державним агентством лісових ресурсів України оголошено конкурс на зайняття вакантних посад державної служби, в тому числі начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства. Переможцем конкурсу визначено ОСОБА_1 . Державне агентство лісових ресурсів України 08.02.2022 звернулося до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України із клопотанням щодо погодження призначення позивача на посаду. В свою чергу, Міністерство погодило призначення позивача. Незважаючи на це, Державне агентство лісових ресурсів України свого обов`язку не виконало та не прийняло наказ про призначення позивача на посаду, мотивуючи отриманням відмови в погодження на таке призначення місцевої обласної державної адміністрації.
Разом з тим зазначає, що керівники та заступники керівників територіальних органів центрального органу виконавчої влади призначаються на посади та звільняються з посади керівником центрального органу виконавчої влади відповідно до законодавства про державну службу. В силу статті 21 Закону України “Про центральні органи виконавчої влади” та статті 31 Закону України “Про державну службу”, погодження з головою місцевої адміністрації при призначенні на посаду начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства не передбачено. А тому суб`єкт владних повноважень Івано-Франківська обласна державна адміністрація зобов`язана була, повернути клопотання Державного агентства лісових ресурсів України від 08.02.2022 щодо погодження призначення ОСОБА_1 на посаду начальника вказаного Управління, без розгляду. Натомість таке клопотання було розглянуто та за результатами надано відмову в погодженні вказаної кандидатури, що призвело до порушення прав позивача. Вважає, що Державне агентство лісових ресурсів України в межах п`ятиденного строку зобов`язане було видати наказ про призначення позивача на посаду начальника Управління.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30.06.2022 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.
Відповідач Державне агентство лісових ресурсів України скористався правом подання відзиву на позовну заяву, який надійшов до суду 14.07.2022. Відповідач вважає позовні вимоги безпідставними. Вказує, що у відповідно до Положення про Івано-Франківське обласне управління лісового та мисливського господарства, Управління очолює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади Головою Держлісагенства відповідно до законодавства про державну службу за погодженням з Міністром захисту довкілля та природних ресурсів України та головою місцевої держадміністрації. Що стосується строків погодження (вмотивованої відмови у погодженні), то Порядок призначення на посади та звільнення з посад керівників територіальних органів міністерств та інших центральній органів виконавчої влади, затверджений постановою КМУ №45 від 25.01.2012, не є чинним на сьогоднішній день, в тому числі щодо визначення строків розгляду пропозицій щодо погодження (вмотивованої відмови в погодженні) головами місцевої державної адміністрації. У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, введенням воєнного стану та необхідності здійснення першочергових заходів направлених на захист територіальної цілісності держави України, Івано-Франківською облдержадміністрацією відмова в погодженні ОСОБА_1 на посаду надана 25.05.2022. Просив в задоволенні позову відмовити (а.с.57-64).
У відповіді на відзив, який надійшов до суду 19.07.2022, представник позивача вказує, що на сьогоднішній день, у зв`язку із змінами в законодавстві вказана в ч.5 ст.21 Закону України “Про центральні органи виконавчої влади” норма, що передбачала погодження призначення на посаду з міністром та головами місцевих державних адміністрації, виключена. Отже, на посаду державної служби призначається особа, визначена переможцем конкурсу. Рішення про призначення приймається суб`єктом призначення не пізніше п`яти календарних днів з дня надходження результатів спеціальної перевірки у випадку та порядку, передбачених законодавством у сфері запобігання корупції (а.с.91-93).
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 08.08.2022 прийнято до розгляду заяву представника позивача про збільшення позовних вимог, залучено Івано-Франківську обласну державну адміністрацію (обласну військову) до участі у справі як співвідповідача, а Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів залучено до участі у даній справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.
Відповідач Івано-Франківська обласна державна адміністрація (обласна військова) 23.08.2022 подав відзив на позовну заяву у якому позовні вимоги не визнав. Вказав, що згідно пункту 16 частини 4 статті 19 Закону України “Про центральні органи виконавчої влади” керівник центрального органу виконавчої влади призначає на посади за погодженням із відповідним міністром та головами відповідних місцевих державних адміністрацій, звільняє з посад керівників територіальних органів центрального органу виконавчої влади. Таке погодження передбачено також Типовим положенням про територіальні органи міністерства та іншого центрального органу виконавчої влади, затвердженого постановою КМУ №563 від 25.05.2011 та Положенням про обласні управління лісового та мисливського господарства Державного агентства лісових ресурсів України, затвердженого наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України 26.03.2021 №217. Таким чином, розглядаючи лист Державного агентства лісових ресурсів України від 08.02.2022 стосовно розгляду пропозиції щодо призначення на посаду начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства Ярошика О.В., Івано-Франківська облдержадміністрація (обласна військова) керувалася нормами чинного законодавства та діяла в межах наданих законом повноважень. Стосовно строків розгляду листа від 08.02.2022 вказав, що Івано-Франківська обласна державна адміністрація (обласна військова) керувалася законодавством про звернення громадян. Крім того, в зв`язку із введенням воєнного стану, діяльність органу була спрямована на здійснення першочергових заходів, направлених на захист територіальної цілісності держави України. Просив в задоволенні позову відмовити (а.с.141-145).
Третя особа Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів у поясненнях щодо позову, які надійшли 13.09.2022, вказала на безпідставність позовних вимог. Зазначила, що для призначення на посаду керівника територіального органу центрального органу виконавчої влади застосовуються положення п.16 ч.4 ст.19 Закону України “про центральні органи виконавчої влади” в поєднанні з положенням про Держлісагенство України, затверджене постановою КМУ від 08.10.2014 №521. Згідно пункту 10 Положення про Івано-Франківське обласне управління лісового та мисливського господарства, затвердженого 22.06.2021, управління очолює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади Головою Держлісагенства відповідно до законодавства про державну службу за погодженням з Міністром захисту довкілля та природних ресурсів України та головою місцевої держадміністрації. Стосовно строків погодження (вмотивованої відмови у погодженні), то Порядок призначення на посади керівників територіальних органів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, яким визначалася процедура призначення, на момент розгляду погодження щодо позивача, втратив чинність. Просить адміністративний позов залишити без задоволення (а.с.158-163).
Ухвалами суду від 23.09.2022 в задоволенні заяв про зупинення провадження у справі відмовлено та закрито підготовче провадження у справі, розгляд справи призначено по суті.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала з підстав викладених в позовній заяві, заяві про збільшення позовних вимог та заявах по суті позову. Просила позовні вимоги задоволити.
Представники відповідачів Державного агентства лісових ресурсів України, Івано-Франківської обласної державної адміністрації (обласної військової) позовні вимоги не визнали, просили відмовити в задоволенні позову з підстав викладених у відзивач на позовну заяву.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів в судове засідання не з`явився, суду подав клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Суд, заслухавши пояснення представника позивача, заперечення представників відповідачів, дослідивши письмові докази, письмові пояснення викладені у заявах по суті справи, зазначає наступне.
Наказом Державного агентства лісових ресурсів України №509-к від 27.12.2017 з 29.12.2017 ОСОБА_1 призначено на посаду заступника начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства (а.с.26-28).
З 22.06.2020 наказом Держагенства лісових ресурсів України №366-к на ОСОБА_1 покладено тимчасове виконання обов`язків начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства (а.с.33).
Відповідно дочастин 1, 2 статті 21 Закону України “Про державну службу”, в редакції на час виникнення спірних правовідносин, вступ на державну службу здійснюється шляхом призначення громадянина України на посаду державної служби за результатами конкурсу. Прийняття громадян України на посади державної служби без проведення конкурсу забороняється, крім випадків, передбачених цим Законом.
Частина 1 статті 22 Закону України “Про державну службу” визначає, що з метою добору осіб, здатних професійно виконувати посадові обов`язки, проводиться конкурс на зайняття вакантної посади державної служби відповідно до Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
Рішення конкурсної комісії оформляється протоколом, який підписується присутніми на засіданні членами комісії, не пізніше ніж протягом трьох календарних днів після його проведення і зберігається в державному органі, в якому проводився конкурс, протягом п`яти років. Інформація про переможця конкурсу оприлюднюється на офіційних веб-сайтах центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби, та державного органу, в якому проводився конкурс, не пізніше наступного робочого дня після підписання протоколу засідання конкурсної комісії відповідно до Порядку проведення конкурсу (частини 1, 2 статті 28 Закону України “Про державну службу”).
Наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 17.01.2022 №11-к оголошено з 18.01.2022 конкурс на зайняття вакантних посад державної служби категорії «Б», у тому числі, начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства та затверджено Умови проведення конкурсу на зайняття вакантних посад державної служби категорії «Б» (а.с.34).
Згідно наказу Державного агентства лісових ресурсів України від 02.02.2022 №38-к переможцем конкурсу на зайняття вакантної посади начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства визначено ОСОБА_1 (а.с.36).
У відповідності дочастин 1, 2 статті 31 Закону України “Про державну службу”, на посаду державної служби призначається переможець конкурсу. Рішення про призначення на посади державної служби категорій категорії “Б”, які здійснюють повноваження керівників державної служби в державних органах, – суб`єктом призначення, визначеним законом.
Рішення про призначення на посаду державної служби приймається суб`єктом призначення після проведення співбесіди з кандидатом та підписання з ним контракту про проходження державної служби (у разі укладення). Таке рішення приймається не пізніше п`яти календарних днів з дня надходження результатів спеціальної перевірки у випадку та порядку, передбачених законодавством у сфері запобігання корупції (частина 3 статті 31 Закону України “Про державну службу”).
Відповідач Державне агентство лісових ресурсів України, стверджуючи про необхідність погодження кандидатури переможця конкурсу із Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України та місцевою держадміністрацією, відповідного наказу про призначення ОСОБА_1 на посаду протягом встановленого строку не прийняв, а вжив заходів щодо застосування процедури погодження.
Листом від 17.02.2022 №25/1-19/3128-22 Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України погодило призначення ОСОБА_1 на посаду начальника Управління за умови дотримання вимог законодавства України (а.с.38-39).
За результатами розгляду пропозицій, викладених у листі Державного агентства лісових ресурсів України від 08.02.2022 №10-28/930-22, з посиланнями на статтю 36 Закону України “Про місцеві державні адміністрації”, за результатами проведеної співбесіди Івано-Франківська обласна державна адміністрація (обласна військова адміністрація) не погодила призначення ОСОБА_1 на посаду начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства, що підтверджуються листом від 25.05.2022 (а.с.40).
Пізніше, 14.06.2022 наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 13.06.2022 №203-к увільнено ОСОБА_1 від тимчасового виконання обов`язків начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства (а.с.42).
Отже, спір в даній справі полягає в оцінці бездіяльності Державного агентства лісових ресурсів України щодо призначення на посаду у зв`язку з відсутністю погодження на таке призначення позивача з боку Івано-Франківської облдержадміністрації та надання правової оцінки дій облдержадміністрації щодо погодження позивача на посаду, як переможця конкурсу.
Позивач вважає, що відмова місцевої держадміністрації в наданні погодження не заслуговує на увагу, як така, що не передбаченаЗаконом України “Про державну службу”, а тому відповідач Державне агентство лісових ресурсів України повинен призначити його на посаду, як переможця конкурсу. В свою чергу відповідачі вважають, що відсутність погодження з боку Івано-Франківської ОДА за будь-яких умов унеможливлює прийняття рішення про призначення позивача на посаду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
У відповідності до частини 5 статті 21 Закону України “Про центральні органи виконавчої влади” (в редакції на час спірних правовідносин) керівники та заступники керівників територіальних органів центрального органу виконавчої влади призначаються на посади та звільняються з посад керівником центрального органу виконавчої влади відповідно до законодавства про державну службу.
Порядок призначення на посади керівників територіальних органів центрального органу виконавчої владивстановлюється Кабінетом Міністрів України.
Аналіз положеньстатті 21 Закону України “Про центральні органи виконавчої влади”(в редакції до внесення змін внаслідок прийняття в 2016 році Закону України “Про державну службу” №889-VIII від 10.12.2015, а також Закону України “Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких інших законодавчих актів у зв`язку із проведенням адміністративної реформи” №440-ІX від 14.01.2020) у поєднанні з положеннями Порядку призначення на посади та звільнення з посад керівників територіальних органів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади”, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.01.2012 №45, дійсно унормовував питання призначення на посаду керівників і заступників керівників територіальних органів центрального органу виконавчої влади, якими передбачалося, що на посади керівників територіальних органів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади призначаються особи, визнані переможцями конкурсного відбору, за умови, що їхня кандидатура погоджена місцевою державною адміністрацією, а у випадку коли діяльність центрального органу виконавчої влади спрямовується і кординується Кабінетом Міністрів України через відповідного Міністра за погодженням відповідного Міністра.
В частині 4 статті 19 згаданого Закону передбачено повноваженнякерівника центрального органу виконавчої влади, серед яких призначення на посади за погодженням із відповідним міністром та головами відповідних місцевих державних адміністрацій, звільнення з посад керівників територіальних органів центрального органу виконавчої влади.
Саме на цих нормах ґрунтуються заперечення відповідачів і ними трактуються таким чином, що обов`язковою передумовою для прийняття рішення про призначення позивача на посаду керівника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства, є отримання погодження в тому числі від Івано-Франківської облдержадміністрації.
Проте, у зв`язку зі згаданими змінами в законодавстві вказана частина 5 статті 21 Закону України “Про центральні органи виконавчої влади” зазнала змін, зокрема слова «за погодженням з міністром, який спрямовує та координує діяльність центрального органу виконавчої влади» замінена словами «відповідно до законодавства про державну службу». В подальшому необхідність такого погодження з головами місцевих державних адміністрацій виключено зв`язку із прийняттям Закону України “Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких інших законодавчих актів у зв`язку із проведенням адміністративної реформи”, а Порядок №45 від 25.01.2012 втратив чинність відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 №465. Тож на час визначення позивача, як переможця конкурсу, на законодавчому рівні не існувало іншої процедури прийняття його на державну службу на посаду керівника територіального органу центрального органу виконавчої влади, окрім тієї, яка передбачена Законом України “Про державну службу”.
Відповідачі та третя особа на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору обґрунтовували необхідність дотримання процедури погодження призначення на посаду керівника територіальних органів центрального органу виконавчої влади з головою місцевої державної адміністрації приписами п.16 ч.4 ст.19 Закону України “Про центральні органи виконавчої влади”.
Суд констатує, що вказана процедури погодження призначення на посаду керівника територіальних органів центрального органу виконавчої влади з головою місцевої державної адміністрації міститься тільки в положенні даного Закону, що передбачає повноваження керівника центрального органу виконавчої влади.
Однак, на переконання суду, керівник Державного агентства лісових ресурсів України в питанні призначення керівників та заступників керівників територіальних органів центрального органу виконавчої влади повинен керуватися статтею 21 Закону України “Про центральні органи виконавчої влади”, яка констатує, що призначення таких посадових осіб здійснюється відповідно до законодавства про державну службу, а також статтею 31 Закону України “Про державну службу”, яка встановлює порядок призначення на посаду державної служби, в тому числі категорії «Б».
В заявах по суті позову відповідачі також посилаються на норми підпункту 14 пункту 11 Положення про Державне агентство лісових ресурсів України, а також пункту 10 Положення про Івано-Франківське обласне управління лісового та мисливського господарства, затвердженого в 2021 році відповідно до яких, голова Держлісагентства призначає на посади за погодженням з Міністром енергетики та захисту довкілля і головами відповідних місцевих держадміністрацій, звільняє з посад керівників територіальних органів Держлісагентства.
Проте ці норми не можуть бути застосовані до спірних правовідносин з огляду на таке.
Закон України “Про державну службу”передбачає конкурсний відбір на зайняття вакантних посад державної служби. А ніЗакон України “Про державну службу”, а ні Порядок проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 № 246, відповідно до цьогоЗакону, ні в якій частині не передбачають отримання погодження з боку голови місцевої державної адміністрації для призначення переможця конкурсу на посаду.
В розділіХІ”Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про державну службу”(пункт 15) зобов`язано Кабінет Міністрів України:
– у місячний строк з дня опублікування цьогоЗаконупідготувати та подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо приведення законодавчих актів у відповідність із цим Законом;
– у місячний строк з дня набрання чинності цим Законом привести свої нормативно-правові акти та забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
Відповідно дочастини 3 статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі невідповідності правового актаКонституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.
Так як Положення про Державне агентство лісових ресурсів України, а також Положення про Івано-Франківське обласне управління лісового та мисливського господарства в частині щодо отримання погодження на призначення керівника територіального органу – управління лісового та мисливського господарства від голови місцевої державної адміністрації, суперечитьЗакону України “Про державну службу”та Порядку № 246, які не передбачають отримання такого погодження, а в прикінцевих положеннях Закону України “Про державну службу” зобов`язано Кабінет Міністрів України привести і забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади нормативні акти у відповідність із ним, чого зроблено не було, то суд застосовує нормативний акт, який має вищу юридичну силу, яким в даному випадку єЗакон України “Про державну службу”.
Суд, з урахуванням відсутності на час спірних правовідносин законодавчої вимоги про погодження призначення позивача на посаду з головою облдержадміністрації, вважає, що застосована процедура погодження (тобто, всі її складові, як подання запиту голові облдержадміністрації, так і отримання відповіді та інше) є протиправною та такою, що створила правові наслідки для позивача у вигляді перешкоди в призначенні позивача на посаду.
Таким чином, при розгляді даної справи суд встановив, що відповідач Державне агентство лісових ресурсів України допустив протиправну бездіяльність, яка полягає в тому, що маючи повноваження самостійно призначити позивача на посаду начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства за результатами конкурсу, помилково вважав, що для такого призначення необхідно отримати погодження, в тому числі голови Івано-Франківської облдержадміністрації та не призначив позивача на посаду протягом строку, визначеногоЗаконом України “Про державну службу”.
Що ж стосується посилання відповідачів на приписи щодо погодження призначення керівника територіального органу головою місцевої державної адміністрації, як це обумовлено частиною 2статті 36 Закону України “Про місцеві державні адміністрації”, суд зазначає наступне.
У відповідності до частини 2статті 36 Закону України “Про місцеві державні адміністрації” керівники підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, призначаються та звільняються з посад за погодженням з головою відповідної місцевої державної адміністрації, крім керівників установ, підприємств і організацій Збройних Сил та інших військових формувань України, Міністерства внутрішніх справ України, Національної поліції, а також керівників навчальних закладів, що призначаються на посаду за умовами конкурсу.
Водночас суд зазначає, що обласні управління відповідача Державного агентства лісових ресурсів України є територіальними адміністративними органами останнього. В той же час, до сфери управління цього центрального органу виконавчої влади входять створені ним підприємства, установи і організації, які мають статус окремої юридичної особи, керівники яких також призначаються за результатами конкурсу, проведеного за процедурою, яка включає погодження із місцевою держадміністрацією. Саме на керівників створених Державним агентством лісових ресурсів України підприємств, установ та організацій, а не на керівників його територіальних органів, і розповсюджується вимогачастини 2 статті 36 Закону України “Про місцеві державні адміністрації”про отримання погодження голови місцевої державної адміністрації на їх призначення.
Суд зазначає, що Івано-Франківське обласне управління лісового та мисливського господарства не є підприємством, установою або організацією в розумінні приписівчастини 2 статті 36 Закону України “Про місцеві державні адміністрації”, а тому призначення його керівника повинно відбуватися без погодження з головою місцевої державної адміністрації.
Отже, за відсутності таких повноважень, дії Івано-Франківської обласної державної адміністрації (обласної військової) щодо розгляду по суті питання погодження на призначення ОСОБА_1 начальником Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства є протиправними.
Стаття 5 Кодексу адміністративного судочинства Україниодними із способів судового захисту передбачає визнання дій/бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання вчинити певні дії. Цій нормі кореспондуєпункт 4 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України.
Як уже зазначалося судом вище, порядок призначення на посаду державної служби врегульовано статтею 31 Закону України “Про державну службу”, у відповідності до якої на посаду державної служби призначається особа, визначена переможцем конкурсу.
У відповідності до Положення про Державне лісове агентство лісових ресурсів України, затверджене постановою КМУ від 08.10.2014 №521 Державне агентство лісових ресурсів України (Держлісагентство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства.
Положенням про обласні управління лісового та мисливського господарства Державного агентства лісових ресурсів України, затвердженим наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України 26.03.2021 №21, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.05.2021 за №694/36316 визначено, що обласні управління лісового та мисливського господарства підпорядковуються Держлісагенству та є його територіальними органами.
Суб`єктом призначення керівників територіальних органів Держлісагентства є голова Держлісагентства.
Надаючи ж правову оцінку належності обраного позивачем способу захисту, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Відповідачем у справі Івано-Франківською обласною державною адміністрацією (обласною військовою), як суб`єктом владних повноважень створено правові наслідки для позивача у вигляді перешкоди в призначенні його на посаду. Водночас відповідачем Державним агентством лісових ресурсів України не виконано покладеного на нього обов`язку щодо прийняття рішення за результатами проведеного конкурсу, з приводу чого й виникли спірні правовідносини.
Отже, враховуючи все вищезазначене у сукупності та з метою належного захисту прав та інтересів позивача, суд приходить до висновку про необхідність задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправними дій Івано-Франківської обласної державної адміністрації (обласної військової) щодо розгляду питання погодження на призначення ОСОБА_1 начальником Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства, визнання протиправною бездіяльності Державного агентства лісових ресурсів України щодо не призначення ОСОБА_1 на посаду та зобов`язання до його призначення, як переможця конкурсу.
Згідно з нормами частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню.
Відповідно до частин першої, третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України позивачу слід відшкодувати за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів, в солідарному порядку, судовий збір пропорційно до задоволених позовних вимог у розмірі 1984,80 грн.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, –
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Державного агентства лісових ресурсів України щодо не призначення ОСОБА_1 на посаду начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства, як переможця конкурсу, визначеного на підставі наказу Держлісагенства від 02.02.2022 №38-к.
Зобов`язати Державне агентство лісових ресурсів України призначити ОСОБА_1 на посаду начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства, як переможця конкурсу, визначеного на підставі наказу Держлісагенства від 02.02.2022 №38-к.
Визнати протиправними дії Івано-Франківської обласної державної адміністрації (обласної військової) щодо розгляду питання погодження на призначення ОСОБА_1 начальником Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державного агентства лісових ресурсів України (код ЄДРПОУ 37507901, вул.Шота Руставелі, 9-А, м.Київ) на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) сплачений судовий збір у розмірі 992 (дев`ятсот дев`яності дві)грн. 40коп.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Івано-Франківської обласної державної адміністрації (обласної військової) (код ЄДРПОУ 20567921, вул. Грушевського, 21, м.Івано-Франківськ) на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) сплачений судовий збір у розмірі 992 (дев`ятсот дев`яності дві)грн. 40коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя /підпис/ Могила А.Б.
Рішення складене в повному обсязі 21 жовтня 2022 р.