Начальник Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства Василь Мазурик звернувся з листом до голови Волинської обласної державної адміністрації Володимира Гунчика, у якому аргументує недоцільність введення мораторію на експорт лісосировини.
Принаймні у теперішніх умовах господарювання. Такого листа також направлено на адресу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України. У ньому зокрема йдеться:
“Реалізація необробленої деревини постійними лісокористувачами, що входять до сфери Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства, здійснюється через біржові аукціони, у відповідності до чинного наказу Держкомлісгоспу України від 19.02.2007 № 42 «Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини». На аукціони виставляється вся необроблена деревина за винятком дров паливних, деревини для індивідуального ремонту і будівництва, забезпечення соціальної сфери та власних потреб і переробки постійних лісокористувачів. Участь у торгах можуть приймати виключно деревообробні підприємства – резиденти України.
В 2014 році на аукціонах суб’єкти господарювання малого та середнього бізнесу із виставлених 576,2 тис. кбм виявили бажання придбати 470,0 тис. кбм, що становить 82% від виставлених обсягів, фактично викупили 399,5 тис. кбм або 85 %.
Зазначені цифри вказують, що на аукціони виставляється достатня кількість деревини для задоволення потреб вітчизняних деревообробних підприємств.
Нереалізована на аукціонних біржових торгах деревина, у відповідності до пункту 1.5 Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, затвердженого наказом Держкомлісгоспу України від 19.02.2007 року № 42, продається вільно, в тому числі і на експорт, за цінами не нижчими тих, які сформовані в процесі біржових торгів.
За 11 місяців 2014 року лісгоспами області поставлено на зовнішній ринок 197,5 тис.куб.м необробленої деревини, що становить 22 % від заготівлі, в тому числі 70,0 тис. куб.м або 35% техсировини, а також 127,5 тис. кбм пиловника або 65 %, з якого125,5 тис. кбм хвойного, 0,25 тис. кбм дубового та 1,75 тис. кбм інших листяних порід.
При вступі до Світової Організації Торгівлі, Україна взяла на себе зобов’язання, згідно яких заходи по обмеженню експорту застосовуватимуться у повній відповідності з нормами та правилами СОТ. У відповідності до статті ХІ:1 Генеральної угоди з тарифів і торгівлі 1994 року, встановлене загальне правило, згідно з яким будь-які заборони чи обмеження експорту чи продажу на експорт будь-якого товару, призначеного для ввезення на територію будь-якої іншої сторони (зокрема квоти, експортні ліцензії або будь-які інші заходи), крім мит, податків або інших зборів, застосовуватись не повинні. Пропозиції щодо запровадження ставок експортного мита суперечать міжнародно-правовим зобов’язанням України перед державами-учасницями СОТ, а також нормам окремих міжнародних угод про вільну торгівлю. Йдеться, насамперед, про ст. XXVIII Генеральної угоди з тарифів і торгівлі 1994 року, в якій зазначається, «що мита часто являють собою серйозні перешкоди для торгівлі; а отже, переговори на взаємній та взаємовигідній основі, спрямовані на значне зниження загального рівня тарифів та інших зборів на імпорт та експорт, мають велике значення для розширення міжнародної торгівлі».
Відповідно до ст. 2.4 Угоди про вільну торгівлю між Україною та державами ЄАВТ від 24 червня 2010 р., ратифікованої Законом України від 7 грудня 2011р. № 4091-VI, з набранням чинності цією Угодою Сторони повинні скасувати всі мита та еквівалентні миту податки і збори на експорт товарів, в тому числі і на лісопродукцію. Причому жодні нові мита та еквівалентні миту податки і збори на експорт не будуть запроваджені стосовно товарів, що експортуються з митної території однієї Сторони на митну територію іншої Сторони.
Відповідно до ст. 7 Угоди про вільну торгівлю між Україною та Республікою Македонія від 18 січня 2001 р., ратифікованої Законом України від 5 липня 2001 р. № 2599-ІІI, жодні нові мита на експорт або збори, що мають еквівалентний характер, не вводитимуться у торгівлю між Договірними Сторонами. Причому на момент набуття цією Угодою чинності згідно зі Статтею 38 Договірні Сторони скасують мито на експорт та збори, що мають еквівалентний характер, у відносинах між собою.
Згідно із ст. 2 Договору про зону вільної торгівлі від 18 жовтня 2011 р., який був ратифікований Законом України від 30 липня 2012 р. № 5193-VI, Сторона не застосовує мита та інших платежів, еквівалентних миту, стосовно експорту товару, призначеного для митної території іншої Сторони, та/або імпорту товару, що походить з митної території іншої Сторони.
У даний час у Верховній раді України знаходиться два законопроекти із зазначеного питання: «Про встановлення ставок вивізного (експортного) мита на деревину (№ 2325 від 19.02.2013) та “Про особливості державного регулювання діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, пов’язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів” (щодо мораторію на експорт лісо- та пиломатеріалів у необробленому вигляді)» (№1362 від 10.12.2014 р.)
Виходячи з викладеного, та враховуючи взяті Україною зобов’язання, як члена Світової організації торгівлі, щодо створення рівного конкурентного середовища на ринку та вільного переміщення товарів та послуг, а також те, що в області впродовж останніх років стабільно проводяться аукціонні загальні біржові торги деревиною, Волинське обласне управління лісового та мисливського господарства вважає введення мораторію та мита на експорт лісоматеріалів недоцільним та таким, що може зашкодити міжнародному іміджу України та призведе до різкого зниження прибутковості держлісгоспів області.
Суть законопроекту №1362 від 10.12.2014 р. – заборона строком на десять років вивезення за межі митної території України лісоматеріалів та пиломатеріалів. При цьому забороняється вивозити пиломатеріали та заготовки товщиною понад 70 міліметрів з транспортною вологістю більш як 22 %.
Результат прийняття закону – різке падіння об’ємів переробки виробничих деревообробних підрозділів постійних лісокористувачів. Держлісгоспи відправляють на експорт пиломатеріали природньої вологості (від 25 до 65%) і переорієнтуватись на поставку даної продукції на внутрішній ринок не зможуть через відсутність споживачів. У результаті раптового припинення експорту держлісгоспи області будуть змушені закривати цехи та звільняти людей. А для встановлення сушильних камер необхідні значні капітальні вкладення.
Можна спрогнозувати, що після ухвалення закону, попит на лісопродукцію скоротиться як мінімум на 365.0 тис. м.куб на рік (165,0 тис.м.куб. власної переробки та 200,0 тис.м.куб експорт), адже споживачі внутрішнього ринку купують на аукціонах 70-80% наявної лісопродукції. Це призведе до зменшення поступлення коштів держлісгоспам.
Наслідки ухвалення законопроекту для лісової галузі:
Заборона експорту змусить лісгоспи продавати продукцію вітчизняним переробникам за нижчими цінами. Більше того, навіть ця невисока ціна, при надлишку лісопродукції, почне різко знижуватися. В результаті державний бюджет недоотримає податкові платежі, люди втратять роботу, лісгоспи стануть збитковими, працівники, які залишаться працювати, будуть отримувати меншу зарплату.
Погіршиться платіжний баланс держави, зросте тиск на курс національної валюти.
Через скорочення доходів і попиту на деревину в держлісгоспів не буде можливості проводити рубки в необхідному, науково- обґрунтованому обсязі, що в середньостроковій перспективі негативно позначиться на екологічній ситуації.
Тобто, введення мораторію на експорт лісопродукції сьогодні є недоцільним.
Також Волинське обласне управління лісового та мисливського господарства пропонує:
1. Біржові спеціалізовані торги проводити в області.
2. До спеціалізованих торгів допускати всіх бажаючих резидентів, які мають власну переробку.
3. Проводити постійно діючі біржові торги – біржові торги за технологією, встановленою правилами біржі, яка передбачає постійну можливість виставлення заявок на продаж та/або на купівлю деревини протягом робочого тижня.
4. Необроблена деревина реалізується підприємствами – постійними лісокористувачами на аукціонах, а у разі нереалізації така деревина підлягає продажу на постійно діючих біржових торгах, у тому числі для експорту з укладенням та реєстрацією аукціонних свідоцтв відповідно до Закону України “Про товарну біржу” та правил біржової торгівлі.
5. До участі в постійно діючих торгах допускати всіх резидентів та нерезидентів України.
6. Зовнішньо-економічні контракти складати з нерезидентами України на основі аукціонних свідоцтв та з врахуванням витрат на митне оформлення, вивезення, навантаження, розвантаження, послуг залізниці, зд-тарифу.
7. На аукціони виставляти дрова паливні, які підлягають реалізації споживачам.
8. Обов’язкова перевірка аукціонним комітетом за 2-3 дні до аукціону учасників торгів на достовірність представленої ними інформації про наявність штатних (найманих) працівників та потужностей деревообробного обладнання.
9. Встановити, що необроблена деревина, придбана на аукціоні, призначена виключно для переробки та не підлягає продажу (перепродажу) в необробленому вигляді іншому резиденту.
10. Заборонити прямі договори (крім реалізації дров паливних населенню та забезпечення соцсфери).
11. Державній митній службі здійснювати митне оформлення експортних поставок деревини та виготовленої з неї продукції тільки за умови підтвердження придбання її на товарних біржах.
12. Можливість розбивки лотів на підлоти з обумовленням різних груп діаметрів та сортів”.
