Лес, древесина и охота в предложения к парламентским слушаниям по определению приоритетов экологической политики Украины на 2020- 2024 годы

Предложения к парламентским слушаниям занимают более 70 страниц текста и затрагивают множество разноплановых проблем. Для облегчения анализа мы выбрали все предложения имеющие отношение к лесу, древесине и охоте.  Вопросы связанные с охраной природы путем создания особо охраняемых объектов будут представлены отдельно. М.П.

Леса, лесное хозяйство, лесные ресурсы…

Кабінет Міністрів України та Міністерство енергетики та захисту довкілля України (листи від 28.10.2019 № 23973/0/2-19 та № 5/4-10/11699-19)

Пріоритетними завданнями у сфері екологічної політики на наступні п’ять років є:

створення прозорої системи ведення лісогосподарської діяльності із залученням новітніх технологій для підвищення ефективності процесів; 

Ураховуючи викладене та зважаючи на те, що процеси глобалізації та суспільних трансформацій підвищили пріоритетність збереження довкілля, а отже, потребують від України вжиття термінових заходів, пропонується:

7. Підготувати та впровадити Основні засади (стратегію) державної екологічної політики у збалансоване лісоуправління.

11. У контексті подальшого реформування земельних відносин, включаючи запровадження обігу земель сільськогосподарського призначення, та розширення прав місцевих громад на розпорядження земельними та іншими природними ресурсами забезпечити:

– підвищення лісистості території країни,  відтворення лісів, створення нових та  реконструкції  існуючих  полезахисних  лісових  смуг та інших захисних  насаджень;

Міністерство закордонних справ України (лист від 30.10.2019 № 51/12-640-2966)

Президентом ЄК Урсулою фон дер Ляйн надіслано листа Єврокомісару з питань довкілля та морської політики Віргініюсу Сінкевічусу, в якому рекомендовані наступні пріоритетні напрями:

Слід розробити нову Стратегію біорізноманіття до 2030 року, яка включатиме положення Програми Natura2000, питання вирубки лісів, деградації земель, захист видів та їх природнього середовища, а також стабільний розвиток морів та океанів.

Державне агентство лісових ресурсів України

1. Пропозиції щодо відсутність національних стратегій та програм у лісовому секторі економіки:

– удосконалення і внесення змін до чинної нормативно-правової бази, що регламентує лісогосподарську діяльність (Лісовий кодекс України, Закони України «Про оцінку впливу на довкілля», «Про тваринний світ», «Санітарні правила в лісах України» тощо);

 – розроблення та затвердження на урядовому рівні «Національної лісової політики України» (Стратегії розвитку лісового господарства України);

– розроблення Стратегії адаптації лісів та лісового господарства України до зміни клімату;

 – розроблення Державної цільової програми розвитку лісового господарства України «Ліси України – 2030».

2. Пропозиції щодо припинення фінансування (з 2016 року) заходів з ведення лісового та мисливського господарства з Державного бюджету України:

 – врегулювання механізму фінансування лісового та мисливського господарства, збільшення видатків із загального фонду Державного бюджету на фінансування суспільно значущих заходів(охорона лісів від пожеж, захист від шкідників і хвороб, лісовпорядкування, державний лісовий кадастр та облік лісів, інвентаризація та моніторинг лісів, управління територіями та об’єктами природно-заповідного фонду, створення захисних лісових насаджень, наука);

 – створення Державного фонду розвитку лісового господарства, кошти якого спрямовуються на покриття дефіциту бюджетних коштів державних лісогосподарських підприємств переважно Півдня та Сходу України для ведення поточної лісогосподарської діяльності (відтворення лісів, охорони і захисту лісів, придбання протипожежної та лісогосподарської техніки і обладнання, поліпшення якісного складу лісів та збереження біорізноманіття тощо);

– внесення відповідних змін до законів і нормативних актів, зокрема до Бюджетного та Податкового кодексів.

3. Пропозиції щодо погіршення санітарного стану лісів (масове всихання лісів, зокрема соснових лісів Полісся, ялинників Карпат), яке набуває ознак екологічної катастрофи:

– внесення відповідних змін і доповнень до нормативно-правової бази, зокрема Санітарних правил в лісах України;

 – обов’язковість проведення іншими лісокористувачами заходів із захисту лісів від шкідників та хвороб, а також надання інформації щодо лісопатологічної ситуації;

 – впровадження комплексу заходів щодо запобігання всиханню лісів на основі розроблених науково обґрунтованих рекомендацій;

 – створення умов для своєчасного проведення заходів з поліпшення санітарного стану лісів.

4. Пропозиції щодо лісових пожеж:

– розроблення та впровадження новітніх технологій профілактики, виявлення та своєчасної локалізації лісових пожеж, зокрема з використанням сучасних геоінформаційних систем;

 – врегулювання механізму фінансування лісового та мисливського господарства, збільшення видатків на виконання заходів з охорони лісів від пожеж, придбання протипожежної техніки;

 – поповнення матеріального резерву, створеного для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 № 775.

Народний депутат України Іонова М.М. (лист від 28.10.2019 № 42/208-19)

Верховна Рада України, діючи у межах своїх конституційних повноважень, повинна протягом наступних п’ять років вирішити такі питання, пов’язані з реалізацією державної екологічної політики:

– забезпечити узгодженість горизонтальних реформ (передусім екологічного нагляду та контролю) та секторальних реформ у сфері охорони довкілля (управління відходами, зміни клімату, сталого управління лісами, щодо екологічного податку, жорстокого поводження з тваринами тощо);

Донецька обласна державна адміністрація Донецька обласна військово-цивільна адміністрація (лист від 28.10.2019 № 04/12-5583/4-19)

І. За пріоритетним напрямом «Охорона атмосферного повітря» надаємо наступні пропозиції до проекту рекомендацій:

ІІ. За пріоритетним напрямом «Охорона і раціональне використання природних рослинних ресурсів, ресурсів тваринного світу та збереження природно-заповідного фонду» надаємо такі напрямки діяльності: – відтворення та раціональне використання лісів;

Закарпатська обласна державна адміністрація (лист від 28.10.2019 № 6690/06-37)

 Пропозиції щодо вирішення екологічних проблем шляхом першочергової підтримки на законодавчому рівні:

11. З метою впровадження інноваційних проектів та залучення інвесторів (для будівництва заводів по сортуванню та переробці ТПВ) необхідно на законодавчому рівні врегулювати питання внесення змін до статті 208 Земельного кодексу України та розширити перелік об’єктів які звільняються від відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Івано-Франківська обласна державна адміністрація (лист від 28.10.2019 № 8097/1/1-19/01-025)

3. Пропонується прийняти законопроект про скасування заборони на полювання в гідрологічних заказниках, передбаченої Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони пралісів згідно з Рамковою конвенцією про охорону та сталий розвиток Карпат»       від 23.05.2017 № 2063 – VIII.

4. Пропонується у Лісовому кодексі України передбачити обов’язки лісокористувачів в частині ведення обліку продукції лісозаготівель, лісопиляння і деревообробки із застосуванням електронних засобів маркування та обліку деревини, здійснення реалізації усієї необробленої деревини через спеціальні аукціони, оприлюднення на офіційних сайтах інформації про проведення рубок. Одночасно необхідно встановити відповідальність за невиконання зазначених вимог і незаконний обіг деревини.

Крім цього, доцільно передбачити обов’язковість проведення стратегічної екологічної оцінки проектів організації та розвитку лісового господарства в порядку, встановленому Законом України «Про стратегічну екологічну оцінку». У зв’язку з цим варто спростити процедуру оформлення права на спеціальне використання лісових ресурсів у межах територій та об’єктів природно- заповідного фонду та скасувати норму Закону України «Про природно-заповідний фонд України» щодо необхідності встановлення лімітів використання лісових ресурсів.

Тернопільська обласна державна адміністрація (лист від 28.10.2019 № 02-6467/14)

5. Підтримати звернення депутатів Тернопільської обласної ради, прийняті рішенням Тернопільської обласної ради від 09.08.2018 № 1090, надіслані до Верховної Ради України і  Міністерства екології та природних ресурсів України, щодо прийняття законопроекту  про скасування заборони на полювання в гідрологічних заказниках, передбаченої Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони пралісів згідно з Рамковою конвенцією про охорону та сталий розвиток Карпат» від 23.05.2017 № 2063 – VIII.

6. Пропонується у Лісовому кодексі України передбачити обов’язки лісокористувачів в частині ведення обліку продукції лісозаготівель, лісопиляння і деревообробки із застосуванням електронних засобів маркування та обліку деревини, здійснення реалізації усієї необробленої деревини через спеціальні   аукціони, оприлюднення   на   офіційних    сайтах інформації про проведення рубок. Одночасно необхідно встановити відповідальність за невиконання зазначених вимог і незаконний обіг деревини. Крім цього, доцільно передбачити обов’язковість проведення стратегічної екологічної оцінки проєктів організації та розвитку лісового господарства в порядку, встановленому Законом України «Про стратегічну екологічну оцінку». У зв’язку з цим варто спростити процедуру оформлення права на спеціальне використання лісових ресурсів у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду та скасувати норму Закону України «Про природно-заповідний фонд України» щодо необхідності встановлення лімітів використання лісових ресурсів.

Черкаська обласна державна адміністрація (лист від 28.10.2019 № 04-15/05-138)

 1. Кабінету Міністрів України:

  • з урахуванням зміни правового статусу зазначених земель та оптимізацією системи органів виконавчої влади внести зміни до Концепції розвитку агролісомеліорації в Україні та Плану заходів щодо її реалізації; забезпечити відповідальними виконавцями виконання Плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку агролісомеліорації в Україні, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.06 2014 № 582-р;
  • розробити Порядок видалення зелених насаджень лінійного типу (полезахисних смуг), розташованих на землях сільськогосподарського призначення;

Національний лісотехнічний університет України (лист від 24.10.2019 № 01-171)

 Парламентські слухання рекомендують:

8. Підготувати державну програму заліснення 2,5 млн. га непридатних для сільськогосподарського виробництва земель за міжнародної фінансової підтримки – з метою виконання вимог Паризької кліматичної угоди та досягнення Цілей сталого розвитку ООН.53

Державна установа «Інститут економіки природокористування та сталого розвиту Національної академії наук України» (лист від 25.10.2019 № 01-05/238)

1. У системи лісокористування:

 – вжиття планомірних заходів, спрямованих на збільшення лісистості території України (до 18,5% до 2025 року);

 – підвищення ефективності управління та розвитку лісового господарства;

 – здійснення суцільної інвентаризації лісів України, їх лісовпорядкування і розроблення відповідних проектів організації та розвитку лісового господарства з урахуванням регіональних особливостей;

– завершення оформлення правовстановлюючих документів на користування земельними ділянками лісогосподарського призначення, насамперед, постійними лісокористувачами, що передбачає розмежування земель із встановленням меж земельних ділянок в натурі (на місцевості);

– удосконалення механізму фінансового забезпечення лісової галузі, зокрема, шляхом створення фонду розвитку лісового господарства України.

Національне представництво FSC в Україні (лист від від 28.10.2019 № 1-464)

Першочергові пропозицій до проекту рекомендації по визначенню пріоритетів екологічної політики з питань сталого ведення лісового господарства в Україні:

 1. Внести зміни до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» згідно з якими оцінка впливу на довкілля має стати частиною процедур проведення базового й безперервного лісовпорядкування та матеріалів Проекту організації та розвитку лісового господарства.

 2. Внести зміни до Закону України «Про тваринний світ», поширивши обмеження на проведення лісозаготівель під час «сезону тиші» виключно на територіях концентрації тварин.

 3. Внести зміни до Закону України «Про природно-заповідний фонд України» щодо спрощення дозвільного механізму проведення господарських заходів на територіях та об’єктах ПЗФ (зокрема, відмінити ліміти на проведення рубок догляду, окрім прохідних).

 4. Удосконалити механізм виділення об’єктів Смарагдової мережі на землях лісогосподарського призначення, зокрема, передбачивши залучення зацікавлених сторін, у тому  постійних лісокористувачів.

 5. Передбачити розробку, прийняття та практичну реалізацію механізму економічного стимулювання застосування екологічного безпечних технологій у лісовому господарстві через систему фіскальних, кредитних та інших інструментів.

 6. Передбачити використання фінансових інструментів (дотації, субсидії, цільове фінансування) для підприємств лісового господарства, які реалізують цільові проекти, спрямовані на підтримку та посилення екосистемних послуг, забезпечення збереження біорізноманіття та інших цінностей довкілля.

Благодійна організація «Міжнародний благодійний фонд «Допомога дикій природі» (лист від 28.10.2019 № 27-НWF)

Щодо рекомендацій, надаємо наступне:

1) Ліси півдня та сходу України продовжують знищувати суцільними і вибірковими санітарними рубками. Необхідно розробити механізми державного контролю, які б виходили за відомчі рамки лісогосподарських підприємств і пов’язаної з ними вертикалі управління в особі Держлісагентства України.

2) Національні природні парки України вимагають спеціалізованої фахової юридичної підтримки та захисту. Судові прецеденти на місцях, які не отримують своєчасного юридичного реагування в повному обсязі, створюють неоднозначне трактування законодавства, і це руйнує природоохоронну сферу.

 3) Необхідно уважно розглянути доцільність підпорядкування об’єктів природно-заповідного фонду України вищої категорії (біосферні заповідники, природні заповідники, національні природні парки), які знаходяться під керуванням Держлісагентства, безпосередньо Міністерству енергетики та захисту довкілля України; розробити механізм такого переводу.

Екологічна група «Печеніги» (лист від 28.10.2019 № 40-10/19)

 1. За останні роки через хаотичне прийняття законодавчих актів, що мали б оптимізувати систему природно-заповідного фонду, вона в значному ступеню розбалансувалася: наприклад, служба державної охорони природно-заповідного фонду має статус правоохоронного органу, який фактично нічим не підкріплений – її посадові особи не мають відповідних зарплат і засобів індивідуального захисту, фактично соціально не захищені тощо; сумнівними є прийняті вимоги щодо збереження природних комплексів; практика резервування цінних в природоохоронному значенні земель припинена тощо.

З огляду на це, за участю представників установ природно-заповідного фонду і профільних фахівців-екологів заповідне законодавство варто системно переглянути.

 2. Частина установ природно-заповідного фонду підпорядкована Держлісагентству. При цьому їх задачі в широкому розумінні – збереження природних комплексів – суперечить головній задачі, на яку спрямоване це відомство – заготівлі деревини. Через цей конфлікт лісові установи природно-заповідного фонду постійно отримують вказівки, що суперечать їх завданням – наприклад, щодо розчистки лісових масивів від «захаращеності» -зрозумілий для звичайних лісових господарств, але неприйнятний (такий, що знищує місця мешкання багатьох видів) для заповідних установ захід тощо. В ситуації, коли лісові господарства є самоокупними, природно-заповідні установи не тільки не заробляють ніяких грошей, а навпаки – вимагають фінансування на свою діяльність – тому регулярно опиняються в ролі «пасинків». В 2012 році Державним бюджетом навіть не були передбачені кошти для їх утримання.

З огляду на це, установи природно-заповідного фонду, підпорядковані Держлісагентству, мають бути передані профільному відомству – Мінекоенерго.

Древесина, деревообработка

Івано-Франківська обласна державна адміністрація (лист від 28.10.2019 № 8097/1/1-19/01-025)

4. Пропонується у Лісовому кодексі України передбачити обов’язки лісокористувачів в частині ведення обліку продукції лісозаготівель, лісопиляння і деревообробки із застосуванням електронних засобів маркування та обліку деревини, здійснення реалізації усієї необробленої деревини через спеціальні аукціони, оприлюднення на офіційних сайтах інформації про проведення рубок. Одночасно необхідно встановити відповідальність за невиконання зазначених вимог і незаконний обіг деревини.

Тернопільська обласна державна адміністрація (лист від 28.10.2019 № 02-6467/14)

6. Пропонується у Лісовому кодексі України передбачити обов’язки лісокористувачів в частині ведення обліку продукції лісозаготівель, лісопиляння і деревообробки із застосуванням електронних засобів маркування та обліку деревини, здійснення реалізації усієї необробленої деревини через спеціальні   аукціони, оприлюднення   на   офіційних    сайтах інформації про проведення рубок. Одночасно необхідно встановити відповідальність за невиконання зазначених вимог і незаконний обіг деревини. Крім цього, доцільно передбачити обов’язковість проведення стратегічної екологічної оцінки проєктів організації та розвитку лісового господарства в порядку, встановленому Законом України «Про стратегічну екологічну оцінку». У зв’язку з цим варто спростити процедуру оформлення права на спеціальне40

Екологічна група «Печеніги» (лист від 28.10.2019 № 40-10/19)

2. Частина установ природно-заповідного фонду підпорядкована Держлісагентству. При цьому їх задачі в широкому розумінні – збереженняприродних комплексів – суперечить головній задачі, на яку спрямоване це відомство – заготівлі деревини.

Охота и охотничье хозяйство

Державне агентство лісових ресурсів

2. Пропозиції щодо припинення фінансування (з 2016 року) заходів з ведення лісового та мисливського господарства з Державного бюджету України:

– врегулювання механізму фінансування лісового та мисливського господарства, збільшення видатків із загального фонду Державного бюджету на фінансування суспільно значущих заходів(охорона лісів від пожеж, захист від шкідників і хвороб, лісовпорядкування, державний лісовий кадастр та облік лісів, інвентаризація та моніторинг лісів, управління територіями та об’єктами природно-заповідного фонду, створення захисних лісових насаджень, наука);

– врегулювання механізму фінансування лісового та мисливського господарства, збільшення видатків на виконання заходів з охорони лісів від пожеж, придбання протипожежної техніки;

Закарпатська обласна державна адміністрація (лист від 28.10.2019 № 6690/06-37)

Пропозиції щодо вирішення екологічних проблем шляхом першочергової підтримки на законодавчому рівні:

8. Пропонується у Законі України «Про мисливське господарство та полювання» і Земельному кодексі України визначити механізм відносин між власниками або користувачами земельних ділянок і користувачами мисливських угідь, нарахування розміру плати та порядку її внесення за31

користування мисливськими угіддями. Закон потребує внесення змін з урахуванням сучасної практики ведення мисливського господарства.

Івано-Франківська обласна державна адміністрація (лист від 28.10.2019 № 8097/1/1-19/01-025)

 5. Пропонується у Законі України «Про мисливське господарство та полювання» і Земельному кодексі України визначити механізм відносин між власниками або користувачами земельних ділянок і користувачами мисливських угідь, нарахування розміру плати та порядку її внесення за користування мисливськими угіддями. Закон потребує внесення змін з урахуванням сучасної практики ведення мисливського господарства.

 Тернопільська обласна державна адміністрація (лист від 28.10.2019 № 02-6467/14)

 7. Пропонується  у Законі України «Про мисливське господарство та полювання» і Земельному кодексі України  визначити  механізм відносин між власниками або користувачами земельних  ділянок і   користувачами мисливських   угідь, нарахування розміру плати та порядку її внесення  за користування мисливськими  угіддями.   Закон потребує внесення змін з урахуванням сучасної практики ведення мисливського господарства.

Громадська екологічна організація «Еко-Галич» (лист від 27.10.2019 № 24-19)

 Просимо внести зміни до чинного законодавства України:

1. Охорона та відтворення тваринного світу:

  Мінімізація негативного впливу полювання, шляхом контролю за обліком мисливської фауни та її використання.

  Боротьба з браконьєрством, шляхом реформування громадських мисливських організацій та активізації первинних колективів.  Боротьба з браконьєрством, шляхом пломбування зброї.   Збереження популяцій тварин з негативною динамікою чисельності, шляхом змін до Закону «Про полювання та мисливське господарство» у ст. 1968 про мисливські види.

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.