Результати транскордонного інфраструктурного проєкту в лісах Карпат.
У Карпатському регіоні в рамках «Програми транскордонного співробітництва Угорщина Словаччина-Румунія-Україна» впродовж більше двох десятиліть виконуються різноманітні міжнародні проєкти, метою яких є розширення, поглиблення й інтенсифікація багатогранних форм співробітництва між прикордонними регіонами цих країн. Про один із таких у нашій публікації.
На Всесвітньому гірському форумі (2000 р.) прийнято «Хартію гірських народів», а у 2002 році під егідою ООН засновано добровільний альянс країн під назвою «Гірське Партнерство». Ця інституція є платформою для спільних дій і програм, спрямованих на підвищення обізнаності в усьому світі про важливість гір та посилення політичної уваги до сталого розвитку гірських районів і добробуту їх населення, а також до збереження унікальних природних гірських ландшафтів. Такі дії пов’язані з тим, що для гірських територій характерним є наявність проблем у забезпеченні економічного та соціального розвитку, викликаних складними для розвитку господарства та життєдіяльності населення рельєфно-кліматичними умовами, що вимагає особливої політики регіонального розвитку. Впродовж останніх років у Карпатах реалізується ряд міжнародних проєктів у рамках «Програми транскордонного співробітництва Угорщина-Словаччина-Румунія-Україна». Зазвичай, такі проєкти спрямовані на вирішення конкретної проблеми транскордонного характеру або співпрацю в окремій галузі у випадку наявності спільних інтересів. Основний обсяг їх фінансування (орієнтовно 90%) здійснюється за рахунок коштів ЄС. Решта коштів покривається організаціями-виконавцями проєкту.
Наші читачі вже мали можливість ознайомитися з інформацією про перший в лісовій галузі України великий інфраструктурний проєкт «Шляхи до здорових лісів: посилення стійкості, життєздатності й адаптаційної спроможності лісів у прикордонних регіонах України та Словаччини», термін дії якого 2019–2022 роки. Головною метою проєкту є посилення стійкості та адаптаційної спроможності карпатських лісових екосистем з огляду на прояви впливів зміни клімату на особливо уразливі гірські екосистеми Українських Карпат та Високих Татрів. Його загальна вартість становить понад 3,5 млн євро, в тому числі, для українських учасників 2,1 млн євро. Кошти, більшою мірою, передбачені на фінансування робіт з удосконалення об’єктів лісової інфраструктури. У виконанні цього проєкту задіяні шість організацій. Головним партнером виступає ДП «Ужгородське лісове господарство». Партнерами від України є ДП «Вигодське лісове господарство» Івано-Франківського ОУЛМГ і ГО «ФОРЗА» (Ужгород). Словацьку сторону представляють Татранський національний парк, «Ліси міста Спішська Бєла» і «Ліси міста Кежмарок». У рамках виконання завдань проєкту для словацьких партнерів передбачено проведення реконструкції лісових автодоріг, відновлення постраждалих від зміни клімату лісів і виконання заходів із захисту молодих насаджень від пошкоджень та хвороб. Українськими організаціями заплановані роботи, спрямовані на розвиток лісової інфраструктури. На Закарпатті – це створення сучасного лісового розсадника з інноваційною теплицею для вирощування садивного матеріалу основних лісових порід і спорудження корпусу демонстраційно-інформаційного центру «Ліс і клімат». Проєкт включає будівництво 11 км нових лісових автодоріг на Прикарпатті, у комплекс яких входять три залізобетонні мости, а також влаштування польдеру, берегоукріплюючої споруди, протипожежної водойми, річкових перепадів і рекультивацію не використовуваних тракторних волоків. УкрНДІгірліс, як інститут прикладного спрямування, що виконує функції головної організації лісової галузі України з питань лісотранспорту, у свій час розробив відповідні лісівничо-екологічні обґрунтування, а також технічні пропозиції зі створення об’єктів лісової інфраструктури в ДП «Вигодське лісове господарство», які входять у комплекс робіт, передбачених цим міжнародним проєктом. Крім того, науковці інституту в рамках проєкту виконують ряд досліджень та підготовку інформаційних матеріалів.
Варто зауважити, що крім спорудження інфраструктурних об’єктів, проєктом були передбачені навчання для лісівників щодо впливів кліматичних змін на ліси, польові заходи та обмін досвідом для вивчення найкращих практик управління життєздатними та більш адаптованими до зміни клімату лісами. Особлива увага приділяється заходам зі створення модельних територій і показових ділянок та підготовці публікацій і розповсюдженню спеціальних видань, що сприятиме підвищенню обізнаності громадськості стосовно ролі лісів у боротьбі зі зміною клімату.
У ДП «Ужгородське лісове господарство» і ДП «Вигодське лісове господарство» відбувся спільний польовий захід, який включав обмін досвідом, практиками і методами адаптації лісів до зміни клімату. Вони стосувалися вирощування садивного матеріалу і догляду за насадженнями, проведення рубок переформування лісів для подальшого запровадження принципів наближеного до природи лісівництва, роботи з громадськістю, лісової освіти для учнів тощо. Також відбулося відкрите засідання Наглядової ради проєкту, де були присутні відповідальні працівники всіх організацій – партнерів проєкту, керівники та головні спеціалісти Івано-Франківського ОУЛМГ та УкрНДІгірліс, керівники і відповідальні працівники органів місцевої влади, представники засобів масової інформації та громадських організацій. Важливою подією стало офіційне відкриття новозбудованої лісової автодороги в урочищі Городище Людвиківського лісництва. Дорога прокладена залісеними гірськими схилами великої крутизни на висотах понад 800 метрів, у місцях, до яких не було транспортного доступу. Траса цієї дороги намічена із застосуванням методів ландшафтного проєктування, а будівництво здійснювалося ефективним методом виконання дорожньо-будівних робіт із використанням комплекту машин на базі сучасного екскаватора. Необхідно відзначити, що до будівництва було залучено на конкурсних засадах підприємство, яке оснащене необхідною технікою і фахівці якого мають великий досвід будівництва лісових автодоріг у складних гірських умовах. Це дозволило забезпечити якість робіт та дотримання екологічних вимог при спорудженні дорожнього полотна.
Місце розташування траси дороги і її параметри забезпечують рівномірність руху транспортних засобів без надлишкових зупинок і сповільнень, що сприяє зменшенню викидів токсичних газів, шуму, вібрації і збереженню ландшафту місцевості. Дорога має довжину траси понад 3,9 км і ширину дорожнього полотна на прямих ділянках – 4,5 м, максимальний поздовжній ухил 10%, дорожній одяг перехідного типу (основа товщиною 26 см із ґрунтощебню, покриття товщиною 14 см зі щебеневої суміші), водопропускні споруди – круглі металеві труби, розрахункова швидкість руху – 20 км/годину.
Зосереджені резерви для добування ґрунту не влаштовувались. Ґрунт для насипів отримано від розробки виїмок по трасі. В конструкції всіх елементів дороги застосовані місцеві природні й нетоксичні матеріали. Для запобігання розмиву укосів земляного полотна, вхідних і вихідних русел водопропускних труб зроблені укріплення із кам’яної накидки. Всі вищевказані заходи сприяють запобіганню ерозії ґрунтів і збереженню лісових насаджень.
З дороги відкриваються чудові краєвиди залісених гірських хребтів, тому керівники ДП «Вигодське лісове господарство» прийняли рішення щодо влаштування оглядового майданчика оригінальної конструкції, укомплектованого інформаційними матеріалами. Цей елемент обстановки дороги, що викликав надзвичайну зацікавленість у присутніх на польовому семінарі, слугуватиме чудовою туристичною атракцією. У процесі огляду дорожніх елементів і ознайомлення з таксаційними характеристиками і станом лісових масивів, до яких відкрився доступ, відбулися жваві дискусії стосовно методів подальшої лісогосподарської діяльності в зоні дії збудованої дороги та обмін наявним досвідом. При цьому, основна увага приділялась екологічним аспектам лісокористування і забезпеченню стійкості лісових деревостанів із врахуванням наявних тенденцій кліматичних змін.
Одним із символічних і значущих моментів семінару стала посадка дерев на прилеглій до дороги ділянці. Цей захід стратегічно відповідає завданням цьогорічного указу Президента України «Про деякі заходи щодо збереження та відтворення лісів», який направлений на сталий розвиток навколишнього природного середовища через використання одного з його важливих компонентів – лісу.
Згодом, після вищеописаних подій відбулась, вже в Словаччині, планова зустріч партнерів проєкту, яка стала не такою представницькою, але не менш важливою. На ній обговорювалися наявні проблеми виконання заходів проєкту та шляхи їх вирішення, а також намічалися плани подальших дій. Словацькі партнери проєкту також продемонстрували свої досягнення. У лісових масивах відбулася демонстрація застосовуваних методів лісовідновлення в захисних лісах. Цьому питанню словацькі партнери приділяють надзвичайно важливе значення. При цьому, особлива увага звертається на необхідність поглиблення знань практичних лісівників такому аспекту лісогосподарської діяльності. Тому були презентовані два друковані видання, які підготовлені вченими із Національного лісового центру Словаччини (м. Зволен) у рамках виконання робіт за проєктом. Це – «Путівник з демонстраційних об’єктів» (словацькою мовою), а також рекомендації «Перевірені способи догляду та захисту лісових насаджень, що постраждали від зміни клімату» (словацькою і українською мовами). Основною метою цих видань є не тільки демонстрація сучасного стану і умов дотеперішнього використання лісів у Карпатах і оцінювання ризиків та негативних чинників впливу на них, але і подання практичних заходів, спрямованих на покращення стану та подальшого використання гірських лісів. Приємним здивування для українських учасників стало відвідування реконструйованих ділянок лісових автодоріг із якісним асфальтобетонним покриттям, загальна довжина яких становить понад 8,3 км. Це підкреслює той факт, що лісівники Словаччини, маючи розгалужену мережу лісових автодоріг, не переймаються будівництвом нових, а підвищують якість наявних.
Хід виконання і досягнуті результати першого в лісовій галузі України транскордонного інвестиційного проєкту підтверджує його важливість і актуальність, а також наявність позитивного впливу на діяльність організацій-учасників проєкту. Виконання робіт у рамках цього проєкту є гарним прикладом і дороговказом для розширення участі українських лісівників у міжнародній співпраці.