Кожна дія має свою корисливу мету. Політики та державні чиновники, до посадових обов’язків яких входить правозастосування, використовують її, як зазначається у прислів’ї: «Закон – як дишло, куди повернеш – туди і вийшло». За інформацією чинного Прем’єр Міністра України Дениса Шмигаля, внаслідок неефективного управління Україна щороку втрачає 100 млрд доларів валового внутрішнього продукту. І щоб щорічно завдавати суспільним інтересам збитків на 100 млрд. грн, необхідно робота не одного державного чиновника чи керівника державного підприємства.
Яскравим прикладом викручування законодавства на Прикарпатті є й теперішній начальник Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства Сергій Кокоць, який перейняв естафету у своїх попередників, внаслідок дій яких, чи то б пак бездіяльності, лише державні лісогосподарські підприємства області втрачають щорічно 1,4 млн грн. Якщо врахувати, що вже сім років ігнорується виконання вимог законодавства, то збитки на даний час становлять суму в 10 мільйонів гривень. Звертаю увагу, що 10 мільйонів гривень це ̶ збитки лише на Прикарпатті, а ще є біля десяти областей, де також заблоковано виконання чинного законодавства щодо платності щодо платності за користування мисливськими угіддями.
Попередник Сергія Кокоця ̶ Олег Ярошик відмовлявся виконувати вимоги законодавства, посилаючись на те, що Прем’єр-Міністр не забезпечив виконання вимог законодавства та не затвердив Порядок розрахунку розміру плати за користування мисливськими угіддями (лист від 26.04.2022 року № 11-09/19-358). На відміну від бувшого працівника Служби безпеки України Олега Ярошика, який не мав досвіду роботи у галузі лісового та мисливського господарства та був без відповідної освіти, Сергій Кокоць всю свою трудову діяльність пов’язав з лісовою галуззю. Попередня посада пана Сергія – керівник Славського лісгоспу, що на сусідній Львівщині, всі керівники державних лісогосподарських підприємств отримують кошти за наданий користувачам мисливських угідь державний лісовий фонд. Відповідно до листа Львівського обласного управління лісового та мисливського господарства від 29.10.2021 р. № 201003. всі керівники держлісгоспів Львівщини, на відміну від Прикарпаття, знайшли можливість виконати вимоги чинного законодавства. Відповідно до цього документу, Славський лісгосп, керівником якого був Сергій Кокоць, отримав оплату 9,7 тис. грн.
Тож у мене з’явилась надія, що новий начальник управління лісового та мисливського господарства переламає семирічну практику невиконання вимог чинного законодавства щодо плати за користування мисливськими угіддями державного лісового фонду.
Мною було направлено по даному питанню звернення, але, на жаль, відповідь Сергія Кокоця мене розчарувала, так як він відмовився виконувати вимоги законодавства. У відповіді 06-21/65-901 від 16.08.2022 року на своє виправдання він зацитував Конституцію України, яка визначає, що органи державної влади повинні діяти лише відповідно і в спосіб передбачений законодавством. Риторичне запитання: на Львівщині що закон читають інакше ніж на Прикарпатті?
Власне на чотирьох сторінках Сергій Кокоць надав пояснення, з яких причин він не буде виконувати вимоги чинного законодавства:
Так безпідставно та маніпуляційно ним підтасовуються нормативно- правові акти, які не дають йому можливості виконати вимоги законодавства, з посиланням на наказ Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 17.09.2020 року № 149, який затвердив типову форму договору про умови ведення мисливського господарства, та в якому відсутній розділ, який би визначався розмір плати за користування мисливськими угіддями. Зауважу, що такого розділу там і не повинно бути, так як наказ Міндовкілля від 17.09.2020 року № 149 визначає, що форма складена на реалізацію статті 21 Закону України “Про мисливське господарство та полювання”. Розмір плати за користування мисливським угіддями у такій формі не може існувати так як він укладається між Центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства.
Власне стаття 24.Плата за користування мисливськими угіддями ЗУ «Про мисливське господарство та полювання» визначає, що договір про плату за користування мисливськими угіддями повинен бути укладений не між користувачем мисливських угідь та органом державної влади, а між користувачем мисливських угідь та власником або постійним користувачем земельних ділянок, на яких знаходяться ці угіддя.
По друге у поясненні звертається увага, що до цього часу Кабінет Міністрів України не забезпечив прийняття відповідних нормативно-правових актів, які б дозволили виконати вимоги щодо платності за користування мисливськими угіддями. Зауважу, що ці вимоги до Дмитра Шмигаля є надуманими, так як в інших областях дана вимога законодавства реалізовується.
Тож Сергій Кокоць, зайнявши посаду начальника Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства, побачив прогалини в чинному законодавстві пропонує дочекатись ухвалення Верховною Радою України іншого законопроекту № 3200. Наскільки мені відомо, у Верховній Раді на даний час знаходяться до десятка законопроектів, які пропонують правки до чинного законодавства щодо регулювання використання тваринного світу. Дивно, що Сергій Кокоць вказує лише на одну пропозицію. А якщо приймуть інші правки, які не підходять, то й надалі не буде виконуватись законодавство?
Не підходить Сергію Кокоцю й діяльність Івано-Франківської обласної ради, яка не затвердила методику розрахунку плати за користування мисливськими угіддями, тоді як на Львівщині обласна рада рішенням від № 1019 від 12.03.2020 року затвердила відповідну методику.
Як бачимо отримавши нову посаду начальника управління на Прикарпатті, відбуваються метаморфози у діяльності Сергія Кокоця. Чи то нова посада, чи інша область негативно вплинули на свідомість пана Сергія, який відмовився виконувати набутий досвід у Львівський області в частині правозастосування виконання вимог чинного законодавства та продовжив корупційну практику попередників.
Більше того, погляди Сергія Кокоця щодо правозастосування в частині плати за користування мисливськими угіддями не поділяє безпосереднє керівництво – центральний орган виконавчої влади, Державне агентство лісових ресурсів України, відповідальне за реалізацію державної політики у галузі мисливського господарства. Листом від 31.07.2019 року № 03-14/5923-19 воно засвідчило, що має іншу думку, ніж Сергій Кокоць, вказуючи, цитую: «Законом не передбачено прийняття додаткових нормативно-правових актів для встановлення розміру та порядку внесення плати за користування мисливськими угіддями», тоді як Сергій Кокоць у листі від 29.08.2022 року № 06-21/70-947 знову стверджує, що він все таки віднайшов прогалини в законодавстві, і тому не буде його виконувати. Аналіз правозастосування у системі галузі лісового господарства свідчить, що ієрархії влади не існує, і ми доходимо до системного хаосу в державному управлінні. Територіальні органи Держлісагентства вільні у своєму виборі застосовувати чи ні чинне законодавство. Такі області, як Волинська, Кіровоградська, Миколаївська, Одеська, Рівненська, Сумська,
Тернопільська, Харківська, ігнорують законодавство під різними надуманими причинами, а саме: «у зв’язку з відсутністю встановлених та затверджених нормативних розрахунків» (Тернопільське ОУЛМГ), «на сьогоднішній день не розроблений порядок та розміри плати за користування мисливськими угіддями» (Рівненське ОУЛМГ) і тому подібне. А в таких областях як Запорізька, Хмельницька, Чернівецька, Чернігівська, Львівська знайшли механізм отримання коштів за користування мисливськими угіддями.
З метою вирішення питання щодо стягнення плати за користування мисливськими угіддями Державне агентство лісових ресурсів України листом від 02.09.2022 року № 03-06/4362-22 повідомило, що 8 вересня 2022 року буде проведено нараду в приміщенні Івано-Франківського ОЛУМГ. Нарада проходила на високому рівні за участю представників керівництва поліції, облдержадміністрації, народних депутатів України від Прикарпаття ̶ІгоряФріса та ОлександраМатусевича. Що стосується плати за користування мисливськими угіддями, то перший заступник начальника управління Роман Олійник заявив, що він прихильник правової позиції, що у зв’язку з тим, що Кабінет Міністрів України не виконав вимоги законодавства та не привів свої нормативно-правові акти у відповідність до законодавства, тому зі своєї сторони Івано-Франківське обласне управління лісового та мисливського господарства і в подальшому не повинно виконувати імперативну вимогу щодо плати за користування мисливськими угіддями. Народний депутат України Ігор Фріс заявив, що, заслухавши виступи присутніх він ініціюватиме перед Верховною Радою України ухвалення законопроекту, який би взагалі відмінив плату за користування мисливськими угіддями на період воєнного стану. Законотворчий процес був запущений блискавично, прямо у залі засідання. Народний депутат України Ігор Фріс повідомив, що під час наради він дав доручення своєму помічнику про підготовку законопроекту про відміну плати за користування мисливськими угіддям не лише під час воєнного стану, але й з пролонгацією на рік. Народний депутат України Олександр Матусевич запевнив, що він прикладе всіх зусиль, щоб цей законопроект якнайшвидше був прийнятий.
Зауважу, що ця пропозиція має сенс так як полювання на період воєнного стану не проводяться а мисливські господарства не мають доходів, але навіщо ініціювати законопроект, який би відміняв плату за користування мисливськими угіддями, так як діючий й так не виконується. Але дивно виглядають позиції Народних депутатів України, які були проінформовані першим заступником управління Романом Олійником, що виконавча гілка влади, на його думку, блокує виконання вимог законодавства, яке по своїй суті й виражає волю українського народу.
Зрозуміло, що блокування виконання вимог чинного законодавства, в якому йдеться про оплату, має своїх бенефіціарів. Якщо закон вимагає сплачувати кошти, а їх не сплачують, то зрозуміло, що фінансові потоки пішли в тінь, і це, так званий, владний корупційний кейс, який за сім років невиконання вимог законодавства становить біля 100 млн. грн. Європейські партнери України 5 вересня у Брюсселі застерегли владу від політизації всіх правоохоронних структур і закликали дотримуватись верховенства права. Ця вимога є однією з ключових умов для подальшого руху України на шляху до повноправного членства в ЄС. Про те, що влада не бажає втрачати корупційного кейсу, свідчить, що лише для розгляду звернень викривача корупції витрачено 227 тис. грн., а результатів жодних. До блокування вимог законодавства залучена Івано-Франківська обласна державна адміністрація «Недолуге публічне управління тваринним світом Прикарпаття», «Демагогія як метод продовження корупції Івано-Франківської ОДА», «Керований хаос публічного управління на Прикарпатті», «Корупційні маніпуляції влади на Прикарпатті», «Системні мільйонні корупційні оборудки на Прикарпатті з переслідуванням викривача», «Старі корупційні схеми у галузі лісового та мисливського господарства діють з дозволу Президента України!?», «Корупційні дії посадових осіб Івано-Франківської обласної ради завдали збитки суспільним інтересам громади області на 1,6 млн. грн». Аргументовано подаю докази, що до корупційної схеми залучений керівник Державного агентства лісових ресурсів України Юрій Болоховець.
Слід відмітити, що Державне агентство лісових ресурсів України листом від 01.09.2022 № 03-06/4288-22 повідомило, що моє звернення від 01.08.2022 року, в якому я додав статтю «Корупція від Голови Держлісагентства Юрія Болоховця та Ко», надіслано усім територіальним органам Держлісагентства для розгляду, ретельного аналізу та врегулювання питання плати за користування мисливськими угіддями в установленому законодавством порядку. Хочу зауважити, що це ̶ кардинально відмінна позиція Держлісагентства щодо втручання в питання реалізації виконання законодавства в частині плати за користування мисливськими угіддями, яка полягала тоді у невтручанні із посиланям на статтю 6 Господарського кодексу України, який забороняє незаконне втручання органів державної влади у господарські відносини. (01-28/3253-19 від 24.04.2019 року.) Слід відмітити, що низька виконавська дисципліна в сукупності з відсутністю політичної волі у влади дотримуватись вимог законодавства нівелюють справедливість та законність й сіють хаос в державному управлінні. Так, ще у 2016 році перший заступниця Голови Держлісагентства Х. В. Юшкевич домагалась (Лист від 17.02.2016 р. № 03-16/840-16), щоб виконання вимог законодавства було забезпечене на державних лісогосподарських підприємствах. Про низьку виконавську дисципліну керівників територіальних органів, або небажання виконувати вимоги законодавства щодо плати за користування мисливськими угіддями свідчить лист ДАЛР від 17.02.2016 № 03-16/839-16.
Тож понад сім років влада не бажає забезпечити виконання вимог законодавства і тим самим спричинила збитки суспільним інтересам щонайменше в 100 млн грн. Секретар РНБО Олексій Даніловсправедливо заявив: «що стосується корупції, всі старі схеми просто не зможуть існувати», але до цього ще потрібно дійти.