Не понял названия… Тернопольским лесоводом было совсем тяжело, но стали строить дороги и… открылось "второе дыхание"? Кстати а куда раньше они не могли доехать из-за плохих дорог? В даче Галлилея не могут пробиться к фанкряжному дубу? Судя по планам строительства , до "трудно доступных мест" у них не далеко, – 1-2 км … М.П.
Плануючи будівництво нової лісової дороги, лісівники враховують, що вона служитиме не один десяток років. А найголовніше, розробляючи план проходження нового лісового полотна, лісівники зважають на те, що цим шляхом проводитимуться безперервні лісові роботи – від весни до весни. Крім того, лісові дороги будуються власним коштом, тому потрібно і зекономити, і якісне й добротне лісове полотно звести.
Розвиток лісової інфраструктури було і залишається одним із тих завдань, які тернопільські лісівники відносять до пріоритетних у лісовій галузі Тернопільщини. Будівництво лісових полотен дає змогу пришвидшити всі лісокультурні роботи, провести вчасно догляд за молодими лісовими культурами, щоб згодом перевести їх у якісний і здоровий ліс.
Лісовою дорогою здійснюються і протипожежні заходи, адже вона веде до важкодоступних місць, що дає змогу вчасно дістатися туди протипожежною технікою. Водночас вона полегшує роботу працівникам державної лісової охорони забезпечувати охорону лісів від несанкціонованих вирубувань. Гарна лісова дорога спрощує лісівникам проведення різноманітних санітарно-оздоровчих заходів.
Крім того, будуючи лісові дороги, лісівники завжди враховують їхню соціальну значимість, адже такі шляхи завжди в кілька разів скорочують відстані між населеними пунктами, полегшуючи життя мешканцям навколишніх міст, сіл і селищ.
Як поінформував на нещодавній колегії облуправління начальник відділу лісових ресурсів та технічної політики Тернопільського обласного управління лісового та мисливського господарства Любомир Ничка, на сьогодні держпідприємствами ТОУЛМГ виготовлено проектну документацію лісовозних доріг, погоджено проходження трас доріг та надано лісівничо-екологічну експертизу проектам.
На сьогодні працівники відділу лісових ресурсів та технічної політики Тернопільського обласного управління лісового та мисливського господарства під головуванням заступника начальника ТОУЛМГ Олега Яремка здійснюють виїзні перевірки на місця будівництва доріг, перевіряючи стан поточних будівничих робіт.
Як зазначив Олег Павлович, усі роботи держпідприємства виконують самотужки, залучаючи наявну лісогосподарську техніку та власні трудові ресурси. До того ж, будівельні матеріали здебільшого місцеві, тож вдається зекономити значні кошти на паливі, адже не потрібно долати значних відстаней задля транспортування їх до місць безпосереднього будівництва лісової дороги.
До прикладу, ДП «Бучацьке лісове господарство» планує збудувати цьогоріч у Дорогичівському лісництві лісове полотно протяжністю 1,4 кілометра ІІ типу та 1,3 кілометра лісополотна ІІІ типу з твердим покриттям. Якщо кошторисна вартість лісополотна становить 340 тисяч гривень, то враховуючи всі вищеперераховані чинники, лісовому господарству вдасться зекономити 170 тисяч гривень. Немало чи не так?
Подібний стан справ і в Тернопільському лісгоспі. Дане державне підприємство планує збудувати аж три лісовозні дороги у трьох лісництвах – Збаразькому (1 км), Мшанецькому (1 км дороги ІІ типу та 0,7 км ІІІ типу) і Скалатському (1 км) лісництвах. Всього 3,7 кілометрів лісополотен. Згідно з кошторисом, дане підприємство мало б витратити на будівництво зазначених доріг 520 тисяч гривень. Проте лісівники орієнтуються затратити значно меншу суму – 290 тисяч грн., знову ж таки значно зекономивши.
До речі, минулоріч Тернопільське лісове господарство з робочим візитом відвідав Голова Держлісагентства України Віктор Сівець. Відкриваючи лісові дороги у двох лісництвах – Збаразькому й Мшанецькому, Голова Держлісагентства відмітив сумлінну роботу лісівників із виконання Програми з будівництва лісових доріг.
Цьогоріч у планах бережанських лісівників – будівництво двох лісодоріг зі значним кілометражем – 2,2 км у Бережанському та 1,9 км – у Нараївському лісництвах. Минулоріч ДП «Бережанське лісомисливське господарство» дорогу збудувало в Бережанському лісництві «з нуля», тобто на місці, де раніше дороги взагалі не було. До того ж, місце під планування будівництва майбутньої лісової дороги чергувалося подекуди горбогір’ям, а подекуди підвищеною вологістю, бо раніше тут зростала вологолюбна вільха. Тож у підході від її проектування до зведення довелося врахувати ряд цих важливих факторів, аби лісополотно відповідало відповідним стандартам та витримувало значне навантаження, адже їздитиме по ньому не лише легкий автотранспорт, а й лісовозні машини, бо ж лісове полотно першочергово є виробничим. У майбутньому лісівники додадуть даному лісополотну і соціального статусу, адже до населеного пункту (села Надорожнова) рукою подати. До речі, лісничий Бережанського лісництва Леон Наконечний розповів про те, що навколишні мешканці вже облюбували дану дорогу, приїжджаючи сюди за дарами лісу або просто відпочити й полюбуватися гарними місцинами.
У Суразькому лісництві, що входить до ДП «Кременецьке лісове господарство», 2013 року планують добудувати до минулорічного двокілометрового лісополотна 1,9 та 1,7 кілометрів дороги відповідно ІІ та ІІІ типів.
Цьогорічний кілометраж з’єднає два населені пункти – Андрушівку й Кутянки. За словами головного інженера Кременецького лісгоспу Олександра Войтюка, лісова дорога з’єднає Кутянки, яке знаходиться у передмісті Шумська з Андрушівкою Шумського району і скоротить шлях від одного до іншого села з п’ятнадцяти до п’яти кілометрів. Минулоріч на будівництво пішло більше 3 тисяч тонн гірської маси. Олександр Петрович наголосив на тому, що лісництву вдалося значно зекономити кошти під час будівництва дороги. Адже за радянських часів неподалік розробляли кам’яні кар’єри, тож залишилося багато відходів гірської маси з камінцями. Кошторисна вартість будівництва лісових доріг цьогоріч становить 430 тисяч гривень. Кременецькі лісівники, як і торік, планують зекономити і орієнтовний план витрат, за їхніми розрахунками, становитиме 180 тисяч гривень. Значну частку з цих коштів становитимуть витрати на транспорт.
В Улашківському лісництві найпівденнішого лісового господарства – ДП «Чортківське ЛГ» цьогоріч збудують лісову дорогу протяжністю 2,5 та 2,1 км ІІ та ІІІ типу відповідно. Чортківські лісівники уже розпочали будівельні роботи та розрахували її орієнтовну вартість 350 тис. грн. замість 490 тисяч кошторисних.
«Ми розуміємо важливість розвитку лісової інфраструктури, – наголошує заступник начальника ТОУЛМГ Олег Яремко. – Витрати суттєві, як для Тернопільщини, адже всі будівничі роботи проводяться за власні кошти підприємств і з місцевих бюджетів не виділяється жодної копійки, хоча всі державні підприємства є справними платниками податків і інших соціальних внесків».
Якісні лісові дороги – це економія часу, якого в лісівників не зажди багато, аби впоратися з усіма лісокультурними, протипожежними, санітарно-оздоровчими, виробничими, профілактичними роботами. Зрештою, це економія на пальному й ремонті лісової техніки.
Ми завжди наголошуємо на тому, що лісові дороги є і соціальними, адже ними користуються не лише працівники лісової галузі, а й мешканці навколишніх населених пунктів. Та й будуються дороги не на рік-два, адже при їх зведенні враховуються всі технічні стандарти. Тож зводячи чергову лісову дорогу лісівники Тернопілля вдихають в неї життя. Бо ж недарма лісові дороги називають лісовими артеріями, які забезпечують його другим диханням.
На фото: Це лісополотно (фото 3,4) розташоване у Бережанському лісництві, що входить до ДП "Бережанське лісомисливське господарство". Його бережанські лісівники планують добудувати цьогоріч. Будівництво дороги є доволі складним, адже деякими ділянками майбутня лісотраса проходить горбогір’ям. Тягнеться майбутня лісова дорога в лівий бік від збудованої і зданої в експлуатацію дороги торік (фото 2). А прямуватиме вона аж до села Куряни, тож крім виробничої несе вона в собі і соціальну складову, що є немаловажним для мешканців навколишніх сіл.