Микола Когут: “Парламент та Уряд продовжують методично знищувати лісопромисловий сектор економіки України”

 

В Україні сумною та небезпечною для власної економіки стала традиція під виглядом «покращення», «впорядкування» або «боротьби з незаконним обігом» вносити зміни до законодавства, які потім використовуються для отримання контролю над торгівлею деревини на шкоду розвитку промисловості.

Наразі ми спостерігаємо чергову спробою монополізувати право над ринком круглого лісу із набуттям чинності Закону “Про ринки капіталу та організовані товарні ринки”. Згідно цього Закону біржі і торгівельні майданчики, які планують продавати круглий ліс, повинні отримати ліценцію. За рік після ухвалення закону ліцензію отримала лише Українська енергетична біржа, яка стає новим монополістом.

Слід відмітити, що ні електронна торгова система Державного підприємства «Прозорро.Продажі», ні спеціалізоване на продажу деревини Державне підприємство «Лісогосподарський інноваційно-аналітичний центр» до цього часу не має ліцензії.   

  Державні лісогосподарські підприємства могли б продавати деревину за прямими угодами, але з початку року такі угоди заборонені Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України , якому вони підпорядковані.

Що ми маємо на сьогодні?

По-перше порушується Господарський Кодекс України, який надає  право лісгоспам вільно розпоряджатися своєю продукцією – деревиною, а також вільно обирати агентів і контрагентів.

По-друге порушено антимонопольне законодавство. Згідно Закону України “Про захист економічної конкуренції” споживачі мають можливість вибору. При цьому окремий суб’єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку.

Представники Української енергетичної біржі тиснуть і вимагають від лісгоспів продавати деревину через їх біржу. При цьому відсутні правила товарної біржі, які мають затверджуватися у Міндовкілля та Держлісагентстві. Правила повинні містити: порядок проведення торгів, їх періодичність, якій відсоток від заготівлі на які торги виставляється, розмір гарантійного внеску, види та тарифи за послуги біржі тощо. Є лише регламент Української енергетичної біржі, який стосується переважно організаційним питанням участі в аукціоні і тарифи біржових торгів.

Асоціація деревообробників та лісозаготівельників Львівщини звернулася до Міндовкілля з приводу врегулювання питання торгівлі деревиною. У відповіді зазначено, що 17.06.2021 року проведено нараду з обговорення питання торгівлі деревиною під головуванням Прем’єр-міністра Д. Шмигаля за участі усіх заінтересованих сторін, а за результатами наради утворено робочу з реалізації експериментального проекту з реалізації необробленої деревини на товарних біржах у складі представників Міндовкілля, Держлісагентства та Нацкомісії з цінних паперів та фондового ринку.

Обурення викликає той факт, що Кабмін та Міндовкілля вже не вважають деревообробників, які є головним споживачем (покупцем) деревини, заінтересованою стороною! Не вважають за потрібне залучити деревообробників, які мають власну думку, в робочу групу.

Виникає питання: для кого і з якою метою розвернута вся ця імітація бурхливої діяльності з «покращення» ринку деревини, якщо у владних кабінетах забувають про основного споживача – вітчизняну деревообробну промисловість, українського виробника?!

Наразі деревообробники платять зі свого карману за недолугі експерименти та закулісні ігри політиків. До прикладу: сьогодні Українська енергетична біржа просить за свої послуги комісію у розмірі 1,2-1,5% (не враховуючи збір за обробку документів), що у 2-3 рази більше, ніж на підприємці платили до цього. Додайте до того ціну на круглий ліс, яка через штучно створений ажіотаж вища за європейську щонайменше у 1,5 рази. Врахуйте, що світові ціни на пиломатеріали впали більш ніж вдвічі. Фактично український підприємець, через хибні рішення Парламенту та Уряду, став неконкурентним!

На фоні критичного стану приватного деревообробника у державних лісопилок виглядає начебто все добре: 1) не платять комісії за участь у аукціонних торгах і не заморожують кошти у вигляді застав; 2) беруть деревину у себе за собівартістю, яка майже втричі менша за ринкову ціну необробленої деревини; 3) можуть дозволити собі продавати пиломатеріали дешевше, ніж приватники. Але ми вже не раз наголошували і доводили, що приватні підприємства працюють ефективніше, купують сировину за вищими цінами та «витягують» з кожного кубометра максимум.

Наразі лісгоспам вигідніше продавати ліс-кругляк, ніж нести витрати на його переробку на власних цехах.

Але цього не відбувається, а комусь дуже вигідно створювати нерівні умови конкуренції між приватним деревообробником і державними лісопилками.

Асоціація деревообробників та лісозаготівельників Львівщини вкотре наголошує, що непрофесійні дії органів влади призводять до скорочення виробництва, падіння доходів підприємців та, як наслідок – зменшення кількості робочих місць і видатків до всіх видів бюджету. Особливо страждають дрібні і середні підприємці, які складають 90 % деревообробного бізнесу і є основою економіки місцевих громад, особливо у Карпатському регіоні та на Поліссі. Нехтування інтересами вітчизняної промисловості, в тому числі деревообробної, призводить до перетворення України на сировинну базу для інших країн. Це неприпустимо!

Як тимчасовий вихід я бачу внесення змін в частині торгівлі деревиною або відтермінування дії Закону “Про ринки капіталу та організовані товарні ринки” на рік до отримання ліцензії на право торгівлі деревиною іншими біржами. Найкращим рішенням є ухвалення багатостраждального законопроекту «Про ринок деревини», який має працювати в першу чергу на розвиток лісокористувача і деревообробника!  

Голова Асоціації деревообробників

та лісозаготівельників Львівщини                                      Микола Когут

 

1 коментар

  • repair les

    Зачем поднимать крик. Все биржи прекрасно торгуют без лицензии и никакая комисия “Ценных Бумаг и Фондового Рынка” им не страшна. Она вроде что-то может но по факту июля месяца это полностью импотентный орган. На неё “плюют” не только часные торговые площадки но и государственные предприятия которые нарушать законы по сути не решаются.
    Это всё свидетельствует о полном беспределе который существует на рынке древесины.
    Главная лицензия на торговлю нынче в отрасли это указание начальника управления на какую площадку выставлять продукцию и под какого клиента.
    И как результат на незаконных торгах цены значительно упали в сравнении с легитивными торгами проведёнными до 01.07.2021года.
    Интересно, как подобный факт будут класифицировать правоохранительные органы. Ведь по сути закон это закон. Даже если он и не совсем хорош, всё равно это закон. А если нарушение закона привело к финансовым убыткам госпредприятий, за это ктото должен ответить. Посмотрим кто?

Comments are closed.

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.