Не напрямки, а дороги!

Ще не так давно поняття «лісові дороги» (принаймні, в Україні) вважалося питанням зрозумілим і складності не викликало. Лісовою дорогою вважалася стежка або прокладений автомобілем шлях із колією, яка щоразу давала про себе знати у дощову погоду. А в болотяному Поліссі Волині про дорогу у лісі й узагалі не йшлося. Болото є болото.

Сьогодні ситуація докорінно змінилася. Європа вже давно працює над будівництвом справжніх лісових доріг, а не напрямків, як колись називали українські шляхи у лісах. Так, будівництво хорошої дороги у лісі – справа нелегка і дороговартісна, але експлуатація лісової техніки на бездоріжжі обходиться ще дорожче. Напевно, фахівці Фінляндії (досвід цієї країни рекомендують як кращий у сфері), зважили всі «за» і «проти» – і саме тому лісові масиви держави покриті дорогами, наче риболовною сіткою.
Високі транспортні витрати, дорога техніка, важкодоступні і майже непрохідні місцини – все це дало поштовх українським лісівникам по-новому подивитися на питання потрібності шляхів у лісі. Хоча у багатьох лісових господарствах країни й раніше будували дороги, хіба, можливо, не такі потужні, як тепер.

Сьогодні у державі чітко визначені пріоритети, серед яких лісова інфраструктура займає чільне місце. Лісові дороги в Україні почали будувати досить швидкими темпами і високими потужностями. Маючи напрацювання і досвід інших держав, ми можемо класти якісне і довговічне полотно. Адже висока ступінь ефективності лісового господарства європейських країн заснована на логістичних ланцюжках. І досить щільна мережа лісових доріг відіграє головну роль у цьому ланцюжку. Наприклад, сітка лісогосподарських доріг у тій же Південній Фінляндії настільки щільна і такої якості, що середня відстань лісоперевозки становить усього 200 м. – Президент України і уряд держави ставлять перед Держагентством завдання розвивати лісову інфраструктуру.
Будівництво сучасних доріг наблизить лісову галузь України до євростандартів, – зауважує перший заступник голови Державного агентства лісових ресурсів України Ярослав Макарчук. – За даними експертів, 80 відсотків лісових угідь лишаються недоступними для наземного транспорту, тому керівництво лісової галузі України спільно з лісовими господарствами всіх регіонів держави активно працюють над цим питанням, розуміючи, що це означає не лише підвищення економічних показників діяльності галузі за рахунок вільного доступу до стиглої деревини, а має ще й протипожежне значення.

У випадку виникнення лісових загорянь фахівці безперешкодно зможуть дістатися джерела займання, що значно підвищить шанси швидко його ліквідувати. Окрім цього, лісові дороги мають ще й важливий соціальний фактор. Досить вагомим чинником у несучій здатності лісогосподарської дороги є правильний водовідвід. На Волині – у досить вологій місцевості – бачимо потужні дренажні канави, які й дають можливість довготривалого й ефективного використання дорожнього полотна. …Новозбудована дорога протяжністю 15 кілометрів, яку відкривали у переддень професійного свята лісівників за участю першого заступника голови Державного агентства лісових ресурсів України Ярослава Макарчука, також прокладена у заболочених, важкопрохідних місцях. По обидва її боки тягнуться чудесні волинські ліси. Новий шлях не тільки полегшить роботу лісівникам і дасть можливість використати ресурс із важкодоступних місць, а й матиме важливе соціальне значення.

– Сьогодні дуже гарна подія, – зауважив Ярослав Макарчук, оглядаючи нову лісову дорогу, яка об’єднала два найвіддаленіші села у двох районах Волині – Кашівку Ковельського та Софіянівку Маневицького. – Відкриваємо дорогу, яка сполучає два населені пункти і водночас дає їм життя і розвиток. Це прекрасні дороги, які дають можливість рости і селам, і регіонам, як у культурному, так і у напрямку ведення лісового господарства. Черевахівський сільський голова Валентина Чернишен уже турбується, аби пустили автобусний маршрут Маневичі – Ковель через Череваху, Софіянівку та Кашівку.

Заступник голови облдержадміністрації Віталій Карпюк пообіцяв посприяти селянам у вирішенні цього питання. …Призупиняємося у рекреаційному пункті (десь на середині шляху), тут неподалік працює техніка із меліорації. Цікаво подивитися, як справляється у болотистій місцевості. Назустріч нам – мопед. Чоловіки, тримаючись один за одного, ледве втримують величезні кошики, наповнені грибами. Новозбудованою дорогою миготять машини, підводи. Рух пішов! Шлях у життя – відкрито! А ще кілька років тому поліщуки й мріяти не могли про подібне… Попри дощову погоду, цього дня в області відкрили ще одну лісову дорогу. Тепер уже – в масивах державного підприємства «Цуманський лісгосп». Здавалося б, відрізок усього 6 кілометрів, але він дає можливість доїзду у важкодоступні заболочені ліси: веде від траси Цумань – Лопатень до збудованої торік лісової дороги Берестяне – Скреготівка, яка вже рік успішно експлуатується і підтримується у хорошому стані. Аби прокласти ці шість кілометрів, довелося вибирати торф, завозити пісок, прокопувати бічні меліоративні канави, а верхній шар укріплювати щебенем. Зате добротна вийшла траса! Фактично ж будувати лісові дороги на Волині почали із 2007 року. Вже тоді було прокладено 8 км лісових шляхів, у тому числі 5 км – за кошти Державного бюджету. Освоєно 1,5 млн грн капіталовкладень, із них 1 млн – кошти державної казни. Протягом 2007-2010 років побудовано та проведено капітальний ремонт лісових доріг із облаштуванням щебеневого покриття загальною протяжністю близько 60 км, в тому числі – понад 20 км за кошти Державного бюджету. Освоєно 8 млн грн капітальних вкладень, у тому числі – 5,5 млн грн коштів Держбюджету.

– За підтримки Президента, минулого року на будівництво доріг у лісах із Державного бюджету виділили 60 мільйонів гривень. Ще стільки ж – на придбання будівельної техніки, – зауважує Ярослав Макарчук. – Цього року державними лісогосподарськими підприємствами України за власні кошти заплановано побудувати, відремонтувати і реконструювати близько тисячі кілометрів лісових автомобільних доріг. Десяту частину із них буде прокладено на Волині.

Фото автора

Всеукраїнський журнал «Лісовий вісник» (жовтень 2012 №10/13)

2 жовтня на Вінниччині з робочим візитом побував голова Державного агентства лісових ресурсів України Віктор Сівець. Віктор Миколайович узяв участь у відкритті лісової дороги в ДП «Тульчинське лісомисливське господарство». 4 жовтня Віктор Сівець із робочою поїздкою відвідав Тернопільщину. Цього дня відкрили 2 дороги – у Збаразькому та Мшанецькому лісництвах, які входять у ДП «Тернопільське лісове господарство». Нещодавно відкрили лісову автомобільну дорогу Олине-Гремячка, що була побудована державним підприємством «Свеський держлісгосп» (Сумське ОУЛМГ). Дорога призначена для виробничих потреб, але стане в пригоді й мешканцям району, адже дозволить зручніше діставатися до лісу в рекреаційних цілях, зменшить відстань між населеними пунктами Ямпільщини. Три новозбудовані лісові дороги у кінці вересня відкрили на Житомирщині. Науковці стверджують: будівництво лісових доріг гостро постає у сусідній Росії. Їхня відсутність просто не дає можливості використовувати на повну потужність потенціал лісової галузі країни. А він чималий – четверта частина світового запасу деревини. Ще донедавна ці питання там намагалися вирішувати завдяки покриттю із деревини і залізобетонних плит. Але зрозуміли, що цей шлях веде в нікуди.

Оксана ЧУРИЛО

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.