Как бы не назывались статьи Олега Процив, тема к него одна, – охотничье хозяйство. Статья получена почтой. Размещаю, хотя в реакцию власти или профильных ассоциаций верится с трудом. М.П.
На цьому тижні українців шокувала новина про те, що бездіяльність органів публічного управління призвела до того, що Держрезерв обікрав суспільство на 31,4 млн грн., а через декілька днів прем’єр-міністр України заявив, що «1 трлн доларів ВВП за 10 років — це нереалізований потенціал нашої країни. 1 трлн. втратили всі громадяни країни через постійні зміни векторів, незавершені реформи, відсутність довгострокової економічної стратегії, корупцію, неефективне управління». На думку прем’єр-міністра України, нереалізований потенціал України щодо лісових ресурсів складає 40 млрд доларів, а через невикористання земельного потенціалу країна втратила 85 млрд доларів.
Одним із способів використання земельних ресурсів є ведення мисливського господарства, адже національне законодавство визначає, що мисливські угіддя ̶ це ділянки суші та водного простору, на яких перебувають, або можуть перебувати мисливські тварини. На їх неефективне управління зі сторони органів публічного управління я неодноразово звертав увагу у 13 статтях через засоби масової інформації: Як держава втратила 1,6 мільярди гривень на ринку землі, просто не виконуючи свої закони[1], Адміністративні послуги в галузі мисливства, або навіщо товкти воду у ступі[2], Гібридна війна Івано-Франківської облради на земельному фронті[3], В наслідок бездіяльності Івано-Франківської ОДА державі нанесено збитки у сумі понад 40 мільйонів гривень? (документ)[4], Тіньове використання мисливських угідь: еколого-економічні наслідки[5], Новий Уряд – новий формат співпраці з громадянським[6], Чому НАЗК і НАБУ не помічають мільярдні зловживання влади?[7], В Україні має бути база даних «Мисливець»[8], Українські особливості правозастосування в діяльності викривачів (відео+документи)[9], Оновлена на Прикарпатті влада заявила пріоритети: боротьба з корупцією[10], Фарисеї та книжники сучасного публічного управління в галузі мисливства[11], Житомирський розстріл рибалок – це наслідок кризи в державному управлінні тваринним світом[12], Цинізм і системна корупція унеможливлюють розвиток мисливського господарства.[13]
До цього часу претензій щодо неправдивості викладеного матеріалу зі сторони Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства чи Держлісгоспу України не було, але й на практиці ̶ нічого не робилось і не робиться. У європейських країнах, де чиновники мають честь, гідність та дорожать своєю репутацією, існує правило відповідати на звинувачення, опубліковані у засобах масової інформації. У нашому ж випадку відповіді немає, а неефективне управління та корупція продовжується. Правильно зазначає заступник голови Національного агентства з питань запобігання корупції І. Пресняков, що «За нашими попередніми оцінками, завдяки впровадженню Антикорупційної стратегії на 2020–2024 роки держава зможе економити до 200 млрд грн щорічно». Питання стоїть лише, чи вона це зможе реалізувати на практиці.
У моїх статтях зазначалось, що з 1 січня 2015 року в Україні введена в дію норма щодо плати за користування мисливськими угіддями, але фактично ця норма не виконується, хоча в усіх європейських країнах та, навіть, у Білорусії та Росії користувачі мисливських угідь оплачують власникам земельних ділянок кошти. У Німеччині, площа якої менша ніж в Україні, ця сума сягає 340 млн євро. На думку голови Івано-Франківської обласної ради, середня вартість оплати за користування мисливськими угіддями становить 6-7 грн за гектар [14]. Якщо врахувати, що вже п’ять років ігнорується виконання вимог законодавства, то збитки на даний час становлять суму у 1,6 мільярдів гривень. Державні лісогосподарські підприємства Івано-Франківської області ведуть мисливське господарство на площі 259 тис. га, тоді як площа лісового фонду цих підприємств становить 468, 3 тис. га. Тобто, 210 тис. га державного лісового фонду державними лісогосподарськими підприємствами надано на безоплатній основі у користування приватним користувачам мисливських угідь.
Тож через бездіяльність органів публічного управління в Івано-Франківській області державні підприємства області втрачають лише за один рік від 1554 до 1813 тис грн.
Важливою проблемою при використанні земельного ресурсу є різке зменшення площі мисливських угідь в Івано-Франківській області. Для прикладу, якщо у 90-х роках площа мисливських угідь Івано-Франківської області становила 1,1 млн га, у 2010 році – 989 тис. га, то на цей час площа мисливських угідь складає 730 тисяч гектарів. З мисливського господарства виведено понад 400 тис. га мисливських угідь, що становить більше третини всіх мисливських угідь області.
Залучення у користування 400 тис. га мисливських угідь дало б змогу працевлаштувати як мінімум 50 працівників, а по Україні – 2 тис. працівників, які б займались мисливським господарством на угіддях, що на цей час є безгосподарськими і їх ніхто не охороняє. Так, відповідно до статті 29 ЗУ «Про мисливське господарство та полювання» користувачі мисливських угідь повинні утримувати єгерську службу: одного єгеря ̶ на 5-10 тис. га мисливських угідь.
Хочу зауважити, що маніпуляції із землею мають загальнонаціональне значення. Так, Голова Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Роман Лещенко повідомив, що в Україні через неналежне управління земельними ресурсами незаконно вилучено 5 млн. га землі. Цікава констатація фактів. А хто відповість? Державні службовці, які працюють у Державній службі України з питань геодезії, картографії та кадастру і присягали служити народу України, а виявилось, щоб рабськи служили мамоні?
Виникає питання, чому не задіяти для вирішення питання напрацювання науковців, які вже з сучасними підходами хотіли б працювати на благо держави? Скільки дисертацій захищено у галузі публічного управління, економіки, юриспруденції, які стосуються використання земельних ресурсів? Чому не скористатись науковими здобутками? Але й тут ніхто – нічичирк. Більше того, якщо, на думку прем’єр-міністра України, в країні через корупцію та неефективне використання не реалізуються матеріальні активи природних ресурсів, то, на мою думку, марнується й людський потенціал та витрачені на його підготовку кошти. Це, до слова, з власного досвіду. Держава, яка на моє навчання витратила 400 тис. грн. (магістратура, аспірантура та докторантура Національної академії державного управління при Президентові України), не дає мені навіть шансу втілити мої наукові напрацювання, пов’язані з державним управління галузі мисливського господарства у життя. Після закінчення навчання Івано-Франківське обласне управління лісового та мисливського господарства, організація – за рекомендацією якої я й вступив до докторантури, не виявила зацікавленості до моєї кваліфікації та можливості застосування кращих практик моєї наукової роботи для подолання корупції та покращення економічної ситуації. Мабуть, сподіваються, що проблема «розсмокчеться» сама собою.
Про тотальну злочинну сутність у галузі лісового господарства на Прикарпатті свідчить одночасне затримання сімох керівників державних лісогосподарських підприємств, які запропонували керівникові відділу обласного управління стратегічних розслідувань щомісячну «винагороду» за нереагування на факти незаконної порубки на території лісових масивів – 1000 доларів США з кожного. Метою угоди було, щоб працівники поліції не реагували на порушення та в подальшому не втручалися в їхню злочинну діяльність.
У коментарях до цієї інформації багато дописувачів обурювались тим, що половина керівників державних лісогосподарських підприємств Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства попались на хабарі правоохоронним органам. Нас вже не шокує, що хабарі дають, щоб відкупитись від відповідальності за незаконну вирубку лісу. Ну з ким не буває, біс поплутав і вкрав. Але в Івано-Франківській області завідомо планується злочинна діяльність, а за тисячу доларів на місяць кожен керівник державного лісогосподарського підприємства хотів купити собі індульгенцію не за зменшення покарання, а за наперед сплановану незаконну діяльність. Звісно, красти ліс справа не легка, це ж не вкрасти готівку з сейфу. Потрібно задіяти техніку, людські ресурси – майстрів лісу, лісничих, інженерів-лісівників лісгоспу, контролюючі органи. Залишилась поліція, яка, до своєї честі, не купилась. А куди дивились керівні органи, до компетенції яких відноситься управління лісовою галуззю?
І як тут не погодитись з думкою президента США Джозефа Байдена, що головним безпековим ризиком України є не Росія, а корупція: якби не такий високий рівень корупції в Україні, то Росія не захопила б Крим і не встановила б контроль над частиною Східної України. Адже, виходячи з позиції Джозефа Байдена, напрошується висновок, що і очільник чи то Державного агентства лісових ресурсів України, на якого відповідно до «Положення…» покладені функції реалізації державної політики у сфері лісового та мисливського господарства, чи то – Івано-Франківського обласного управління лісового та мисливського господарства шляхом невиконання вимог чинного законодавства призводять до зубожіння українського народу, зменшення робочих місць і погіршення рівня життя громадян-платників податків.
На моє переконання, факти, викладені у цій статті, несуть загрозу в частині економічної безпеки держави і повинні розслідуватись компетентними органами, а органи виконавчої гілки влади вжити адміністративних заходів для виправлення ситуації.
Українці вперто намагаються реалізовувати свій потенціал. Однак, інформація про крадіжку з Держрезерву 31,4 млн грн, втрати 1 трлн доларів ВВП за 10 років та 85 млрд доларів через невикористання земельного потенціалу оптимізму аж ніяк не додає. Кожен українець спостерігає, як слабшає країна, а монетизовані природні ресурси опиняються в кишені олігархічних структур. Але свідомих громадян не полишає надія, що органи влади, до функцій яких належить раціональне використання природних ресурсів, все ж скористаються своїми можливостями та новими підходами і перейдуть від викриття корупційних схем до ефективного управління галуззю.
- [1] https://agravery.com/uk/posts/author/show?slug=ak-derzava-vtratila-16-milardi-griven-na-rinku-zemli-prosto-ne-vikonuuci-svoi-zakoni
- [2] https://vilneslovo.com/%d0%b0%d0%b4%d0%bc%d1%96%d0%bd%d1%96%d1%81%d1%82%d1%80%d0%b0%d1%82%d0%b8%d0%b2%d0%bd%d1%96-%d0%bf%d0%be%d1%81%d0%bb%d1%83%d0%b3%d0%b8-%d0%b2-%d0%b3%d0%b0%d0%bb%d1%83%d0%b7%d1%96-%d0%bc%d0%b8%d1%81/
- [3] https://www.openforest.org.ua/127744/
- [4] http://www.golos.if.ua/2019/12/03/v-naslidok-bezdiyalnosti-ivano-frankivsko%D1%97-oda-derzhavi-naneseno-zbitki-u-sumi-ponad-40-miljoniv-griven-dokument/
- [5] https://www.openforest.org.ua/130168/
- [6] https://vilneslovo.com/%d0%bd%d0%be%d0%b2%d0%b8%d0%b9-%d1%83%d1%80%d1%8f%d0%b4-%d0%bd%d0%be%d0%b2%d0%b8%d0%b9-%d1%84%d0%be%d1%80%d0%bc%d0%b0%d1%82-%d1%81%d0%bf%d1%96%d0%b2%d0%bf%d1%80%d0%b0%d1%86%d1%96-%d0%b7-%d0%b3%d1%80
- [7] https://www.openforest.org.ua/138889/
- [8] https://www.openforest.org.ua/139336/
- [9] https://www.openforest.org.ua/134728/
- [10] https://www.openforest.org.ua/139562/
- [11] https://vilneslovo.com/%d1%84%d0%b0%d1%80%d0%b8%d1%81%d0%b5%d1%97-%d1%82%d0%b0-%d0%ba%d0%bd%d0%b8%d0%b6%d0%bd%d0%b8%d0%ba%d0%b8-
- [12] https://www.openforest.org.ua/141244/
- [13] https://vilneslovo.com/%d1%80%d0%be%d0%b7%d0%b2%d0%b8%d1%82%d0%be%d0%ba-%d0%bc%d0%b8%d1%81%d0%bb%d0%b8%d0%b2%d1%81%d1%8c%d0%ba%d0%be%d0%b3%d0%be-%d0%b3%d0%be%d1%81%d0%bf%d0%be%d0%b4%d0%b0%d1%80%d1%81%d1%82%d0%b2%d0%b0/
- [14] http://galtv.if.ua/video/deyaki-myslyvski-ugiddya-prykarpattya-mozhut-perejty-z-derzhavnogo-korystuvannya-u-pryvatni-struktury
2 коментаря
popkov
По моим наблюдениям Вы можете связать со своей основной охотничьей темой все что угодно, включая речь Байдена, войну в Карабахе и сказки народов мира…
Я иногда размещаю материалы не связанные с лесом, – для себя и для общего развития тех кому это интересно, Однако, я против их обсуждения… Оно приводит к появлению лишних людей на сайте и политизации. Это контрпродуктивно…
На мой взгляд, Ваша мысль тривиальна: если страна будет дальше разворовываться и нищать, то её будут по разному ассимилировать различные “миры”: польский, китайский, венгерский, румынский, еврейский, немецкий, американский… вплоть до нарушения территориальной целостности… Это неизбежно и применимо к любой стране, в том числе и России и любой отрасли, в том числе и лесной… Ошибки Югославии, Чехословакии, Молдавии, Грузии… Украину ничему не научили, теперь приходиться учиться на своих…
Наш лесной путь очевиден: Министерство, Комитет, Агентство, потеря статуса распорядителя финансами, уменьшение бюджетной поддержки, грядущая потеря функций управления наукой и, вероятно, лесоустройством, постоянное стремление к разгосударствлению, навязывание отрасли не профессионального руководства и судебные разбирательства, переместившиеся с мастеров леса на лесных директоров и чиновников….
Все это многое говорит о том, куда идет отрасль, но только для тех кто может охватить взглядом сразу многое…
Остальные продолжают гадать на ромашке… Впрочем, они тоже в конечном итоге узнают “любит” или “не любит” лесную СИСТЕМУ народ и Власть Украины… “Быть ей или “не быть”…
В Гослесагентстве, видимо, всерьез думают, что толерантность и терпимость ко всему, ПИАР и позитив – выведут отрасль на поступательный путь развития. Дай Бог… Поживем увидим…
В заключение этой тирады, предлагаю изменить акценты и перейти к обсуждению проблем охоты и охотничьего хозяйства. Они действительно есть. Я был бы благодарен Вам за план реформ, которые способны кардинально изменить ситуацию к лучшему.
oleg1965
Пане Михайле “Рускій мір” буде мати всі підстави просуватись в Україні, якщо ми будемо толерувати неефективне управління галуззю, корупцію. Це закони еволюційного суспільного виживання. Бідніші імперії та держави розпадаються. Ми вже маємо досвід СРСР. Про це й говорить президент США Д. Байден.
Comments are closed.