Прочитайте, что думает о реформе Богдан Иванович Колесник, два дня назад награжденный орденом За заслуги Первой степени… … помните, что , как все мудрые люди, Богдан Иванович говорит не всё, что думает… Это интервью из последнего Лесного вестника, который размещен и на нашем сайте. На мой взгляд, в "индивидуальном формате" читать и копировать его удобнее. М.П.
Реформування лісової галузі відбувається вже кілька років. Розпочалося все ще у 2006-му, коли була вироблена і схвалена Кабінетом Міністрів України концепція реформування та розвитку лісового господарства. Саме вона стала важливою складовою загальної стратегії збалансованого соціально-економічного та екологічного розвитку на довгострокову перспективу. Враховували досвід європейських країн, перш за все Литви та Польщі. Українські лісівники їздили вивчати європейські методи ведення лісового господарства у державних лісах. Висновок був єдиним – потрібно дати можливість лісівникам більш глибше і змістовніше займатися лісовим господарством та створити конкурсне середовище для малого і середнього бізнесу, передавши підприємцям виконання лісогосподарських операцій. Другим, але не менш важливим, мало стати введення електронного обліку деревини та відповідного вдосконалення структури лісогосподарських підприємств. Поступово почали втілювати в життя намічену стратегію. Щоправда, реформування потягнуло за собою низку питань і ще більше нарікань. Адже все нове сприймається не одразу, та й страшнувато відрікатися від уже витоптаної стежини і йти новою, ще невіданою.
Невід'ємним атрибутом реформ стала оптимізація штату державних підприємств. Позаяк частина роботи переходила до інших, ту кількість людей, які донедавна працювали у державних лісогосподарських підприємствах, утримувати стало недоцільно. Люди обурювалися, деякі, розуміючи ситуацію, ставали підприємцями, брали в оренду техніку і продовжували працювати у лісі. Дехто так і не наважився піти на «свої хліби» – знайшов іншу роботу.
Про реформування, яке фактично почалося у 2008-му, і те, що вдалося зробити за ці роки, розмовляємо із начальником Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства Богданом Колісником.
– Богдане Івановичу, з чого на Волині розпочали реформування?
– Основне завдання реформи – підвищити ефективність управління лісогосподарським виробництвом. Із цією метою ми переглянули структуру управління, штатні розписи і кадрове забезпечення.
Перш за все, звертали увагу на професіоналізм та відповідальність кожного працівника, для чого була проведена атестація спеціалістів, керівників виробничих підрозділів, майстерських дільниць. Оптимізували кількість адмінперсоналу та працівників лісової охорони.
– Що означало оптимізація? Лише скорочення працівників?
– То комплексна робота. Оптимізація майстерських дільниць та лісництв відбувалася за принципом рівномірності об'ємів проведення лісогосподарських робіт і забезпечення ефективної охорони лісів. Найсуттєвіші структурні зміни відбулися в ДП «Маневицьке лісове господарство», «Горохівське лісомисливське господарство» та «Старовижівське лісове господарство».
Загалом в управлінні кількість лісових обходів зменшилась із 670 до 615, а кількість лісництв зросла із 84 до 105. Це дало можливість покращити оперативний контроль за охороною та захистом лісових масивів, організацією лісогосподарських робіт і водночас підвищити соціальний статус працівників лісової охорони. Сьогодні системно зростає заробітна плата працівників, а значить – і відповідальність. Ми намагаємося підтримувати лісівників, надаючи їм нормальні умови для праці та життя.
– Богдане Івановичу, на початках реформування, коли людям довели до відома те, що штати скорочуються і їм потрібно шукати роботу, напевно, була паніка. Як виходили із ситуації? Що пропонували? І чи пропонували взагалі?
Згідно з Концепцією, в частині формування конкурентного ринку послуг до таких було внесено сезонні роботи – лісовідновлення та лісорозведення, проведення рубок формування та оздоровлення лісів, здійснення лісозаготівель, робіт, пов'язаних з охороною та захис- том лісу. З метою збереження в галузі кваліфікованих робітників і спеціалістів, зменшення соціальної напруги працівникам, які звільнялися, ми пропонували стати суб'єктами підприємницької діяльності приватної форми власності з правом надання послуг лісовому господарству. Люди дійсно сумнівалися, але більшість із тих, хто вирішив ризикнути і продовжувати трудитися у лісі, сьогодні працюють успішно. Ще раз скажу: наші підходи до робітників були виважені та здійснювалися з наданням можливості іншого працевлаштування. Усі, хто звільнявся, були переведені в приватний сектор для надання послуг або самі ставали приватними підприємцями та надавали послуги із заготівлі деревини. Директорів державних підприємств було зобов'язано контролювати та вживати заходи для забезпечення рівня заробітної плати працівників, які перейшли на роботу у приватні структури, і не допускати безпідставного їх звільнення.
– Які фірми сьогодні надають відповідні послуги?
– Тут немає таємниці. Нині на таких умовах виконуються майже всі лісозаготівельні та лісогосподарські роботи, послуги із переробки та вивезення деревини.
Наші партнери – ТзОВ «Волинь Ліс Сервіс», СПД «Канц-Лідер», ТзОВ «Вижва Ліс», ТзОВ «Ратне Ліс», ТзОВ «АРБО», ТзОВ «Меридіан Форест», ПСБ «Волинь».
– Наскільки мені відомо, аби працювати у лісі, потрібно пройти тендер. Лише той, хто виграв, має право виконувати певне коло робіт. Чи не так?
– Звичайно. Першочерговими критеріями вибору суб'єктів підприємницької діяльності є наявність відповідних дозволів на проведення лісозаготівельних робіт, економічна доцільність, наявність технічних засобів і досвід роботи в системі лісового господарства. Крім того, вже в процесі роботи до кожного договору додається калькуляція на ділянку. Договір вноситься до Єдиного реєстру роботи з СПД. Виробничі стосунки формуються на конкурентних засадах на основі рішень технічних рад держлісгоспів, де й розглядаються договори про співпрацю.
– Державним підприємствам така реорганізація пішла на користь?
– Комплекс лісозаготівельних робіт та робіт, пов'язаних із вивезенням та розкряжуванням деревини, обслуговувало більше тисячі осіб. Експлуатувалася 71 одиниця лісовозних автомобілів, 39 трелювальних гусеничних тракторів ТДТ 55А, 67 колісних тракторів МТЗ 80-82, близько 500 бензопил. Витрати були величезними. Тут і утримання загальновиробничого персоналу; експлуатація та ремонт застарілого автотракторного парку, значна сума витрат ішла на перевезення працівників до місць робіт, організацію харчування. Сьогодні все це відійшло. Ми лише платимо за виконану роботу. Виходячи з нових економічних умов в області, впроваджується система організації лісозаготівель із залученням новітніх технологій та механізмів, а також сформована мережа верхніх складів із реалізації лісопродукції на умовах франко-верхній склад-двір споживача, враховуючи таку ланку, як нижній склад і використання залізничного транспорту. А разом із тим уже починають звикати, що лісівник – для лісу.
– Фінансовий стан підприємств не погіршився після реформування, а суми податків, які надходять до Держбюджету, не зменшилися?
Діяльність жодного підприємства не була збитковою. Рівень заробітної плати у працівників із 2008-го до 2012-го зріс від 900 до 2500 гривень.
Щодо того, чи не зменшилися платежі до бюджетів від реформування, то хочу зауважити: у 2008 році до бюджетів та фондів усіх рівнів ми сплатили майже 36 мільйонів гривень, у 2009-му – понад 42 мільйони, 2010-го – майже 44 мільйони, протягом 2011-го – більше 50 мільйонів гривень.
Перехід на послуги посилив інтерес правоохоронних та інших контролюючих органів. У 2011 році Контрольно ревізійним управлінням у Волинській області була проведена перевірка всіх підприємств управління за період роботи з 2009-го по І квартал 2011 років. Спеціалісти, які проводили перевірки, не підтвердили жодного факту щодо порушення фінансово-господарської діяльності лісогосподарських підприємств. Крім того, актами перевірки не встановлено, що перехід на виконання робіт на умовах послуг погіршив фінансовий стан підприємств чи підприємствам були нанесені збитки.
Нині постійно відбуваються перевірки правоохоронними органами, податковою службою щодо питань дотримання законодавства при проведені конкурсних торгів на закупівлю робіт та послуг, укладання договорів на виконання робіт СПД та юридичними особами, складання проектно-кошторисних документацій, актів виконаних робіт і т. д., що дає можливість переконуватися: наші дії є правомірними і підприємства працюють лише в законодавчому полі.
Ніколи не було думки: ми вирощуємо, а користуються інші?
– Ні. Такого не було і не може бути. Лісом має користуватися держава. Це – державне надбання. Саме тому невід'ємною частиною реформування стало введення електронного обліку деревини, який має остаточно розставити всі крапки над «і». Впровадження системи, яка полягає в оперативному отриманні інформації про рух деревини на стадіях від лісосіки до споживача на завершальному етапі. Вже розроблено методику та програмне забезпечення відповідно до діючого законодавства України, проведено підготовку спеціалістів, перераховано кошти для отримання необхідного обладнання та оргтехніки. Частина апаратури вже є і працює.
– Дякую за розмову.
Оксана ЧУРИЛО
Фото автора
