Нещодавно ЕПЛ вже наголошувала на тому, що якість звітів з ОВД рубок лісу залишається вкрай низькою. Не дивлячись на законодавчі вимоги та суми в півмільйона гривень заплачені за підготовку звітів ОВД, більшість лісгоспів оцінює вплив на довкілля окомірно, виключно на основі матеріалів лісовпорядкування, без збору та аналізу польових даних. Зокрема до підготовки звітів не залучаються фахівці-біологи та екологи і не оцінюється вплив рубок на біорізноманіття. Проте, як показала практика – навіть залучення фахівців не покращує якість звіту. Якщо це залучення теж робиться виключно формально.
Наприклад, восени минулого року процедуру ОВД розпочали чотири лісгоспи з різних куточків України :
- Чернігівський військовий лісгосп (Чернігівська область)
- Черкаське військове лісництво (Черкаська область)
- Коростишівське лісове господарство (Житомирська область)
- Старосамбірський Галсільліс (Львівська область).
До розробки звітів з ОВД в цих лісгоспах нарешті був залучений фахівець-біолог, а саме кандидатка біологічних наук, доцентка Кременчуцького національного університету та директорка РЛП “Кременчуцькі плавні” – п. Гальченко Н.П.
Нам невідомо, чи належить пані Гальченко до команди розробників звіту (НП “Екопростір”) чи вона залучалася лише для виконання окремих задач. Проте, її участь, на жаль, не дозволила більш якісно оцінити вплив рубок на біорізноманіття.
У звітах з ОВД чотирьох вищезгаданих лісгоспах результат роботи п. Гальченко представлений у вигляді додатку із назвою “Інформаційний звіт про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля”. Парадокс у тому, що з такого “Інформаційного звіту…” публічно доступною є лише титульна сторінка. Розробники звітів з ОВД обгрунтовують це тим, що інформація про місця перебування або зростання тварин і рослин, занесених до Червоної книги України, є конфіденційною і тому ця інформацію не може бути публічно доступною. Залишається незрозумілим, чому замість приховування точних координат приховується увесь звіт – зокрема інформація про час проведення досліджень, площу і перелік ділянок які були обстежені, кількість і перелік виявлених видів занесених до Червоної книги України.
Тим паче, що є ряд підозрілих моментів. На нашу думку нереально більш-менш якісно обстежити заплановані лісовпорядкуванням до рубок головного користування та суцільних санітарних рубок ділянки в межах чотирьох лісгоспів розкиданих по різним регіонам України за настільки обмежений часовий проміжок. До того ж, усі чотири лісгоспи розпочали процедуру ОВД восени минулого року і лишається незрозумілим чи вдалось провести дослідження в польовий сезон.
Але і інша, більш важлива проблема. Територія Черкаського військового лісництва входить до складу запроектованого НПП «Черкаський Бір», Старосамбірського Галсільлісу до НПП «Королівські Бескиди», Коростишівського лісгоспу та Чернігівського військового лісгоспу до складу територій «Смарагдової мережі». І наявність видів, занесених до Червоної книги України, неодноразово фіксувалась там іншими фахівцями що було відображено в численних публікаціях. Тому припустимо, що п. Гальченко виконала свою роботу якісно, провела дослідження в польовий сезон і надала розробникам звіту з ОВД інформацію про виявлені місцезнаходження червонокнижних видів. Але навіть у такому випадку ці данні не були враховані розробниками звіту і не були розроблені жодні заходи з збереження цих видів – а саме для цього, в теорії, і повинні проводитись дослідження.
“Червонокнижні види зберігаються, в межах об’єктів природо-заповідного фонду, де рубки головного користування не проводяться”. Саме таку фразу можна знайти у звіті з ОВД Черкаського військового лісництва. Тобто за межами існуючих об’єктів ПЗФ Черкаське військове лісництво жодних заходів з збереження червонокнижних видів не планує. Три інших звіти містять дані про наявність окремих видів з Червоної книги – однак лише перелік назв, без координат, опису локалітетів чи популяцій тощо.
В жодному з чотирьох звітів немає згадок про конкретні заходи, які планує вчиняти лісгосп для збереження червонокнижних видів – хоча такими могли б бути, наприклад, сезонні чи постійні обмеження рубок на окремих ділянках. Або навпаки – проведення різних видів рубок для збереження видів, які не можуть існувати в умовах «абсолютної заповідності» і потребують проведення заходів з підтримки їх середовища існування.
Два з чотирьох вищезгаданих лісгоспів вже отримали висновки з ОВД. І звісно, жодних екологічних умов, направлених на збереження виявлених червонокнижних видів у конкретних кварталах-виділах, встановлено не було. Тому можна впевнено сказати – залучення у вище перелічених випадках до підготовки звітів ОВД біолога жодним чином не вплинуло ані не на якість звіту, ані на збереження біорізноманіття при проваджені планової діяльності.
На думку ЕПЛ, правильним було б залучення лісгоспами науковців-біологів для пошуку та збереження рідкісних видів флори та фауни на постійній основі, а не під час розробки звітів ОВД. Тим більше, це вимагається умовами сертифікації FSC по якій сертифіковані більшість «ресурсних» лісгоспів України.
І хоча всі науковці-біологи знають, що для проведення повноцінних досліджень території лісгоспу на наявність рідкісних видів флори та фауни необхідно використовувати інформацію про наявність рідкісних видів флори та фауни з різних інтернет-ресурсів (UkrBin, «Біорізноманіття України тощо), наукових публікацій та видань, проводити неодноразові польові виїзди в польовий сезон з врахуванням особливостей кожного виду тощо, нами були відмічені факти, що під час підготовки звітів ОВД цим нехтують.
Тому аби вашим ім’ям не прикривались лісгоспи чи несумлінні розробники звіту для підготовки звіту ОВД, який жодним чином не сприяє збереженню біорізноманіття, ми рекомендуємо науковцям-біологам під часті участі у підготовці звіту з ОВД дотримуватись наступних умов :
- Проводити польові обстеження в першу чергу на ділянках на яких заплановано проведення рубок головного користування. Особливу увагу приділяти ділянкам які потенційно цінними з точки зору збереження біорізноманіття – територіям проектованих ПЗФ, Смарагдової мережі, зволоженим ділянкам, ділянкам по берегам водотоків, перестійним лісам, лісам природного походження тощо.
- Вказувати в звіті перелік відвіданих ділянок та приблизний період проведення обстежень.
- Давати не тільки перелік виявлених видів, але й конкретні рекомендації по заходам з їх збереження.
- Просити врахувати результати вашої роботи у інших розділах звіту з ОВД.
У іншому випадку участь науковців у ОВД на боці несумлінних розробників звітів може стати значним репутаційним ризиком – бо фактично вашим ім’ям «прикриються» аби отримати дозвіл на діяльність яка може завдати значної шкоди біорізноманіття.
П.С. Значна частина території «Черкаського військового лісництва» та «Чернігівського військового лісгоспу» жодним чином не використовується для проведення навчань чи інших заходів, спрямованих на підвищення обороноздатності України і використовується для звичайної комерційної лісозаготівлі.
Контакти:
office@epl.org.ua, petro.testov@gmail.com
(032) 255 76 82
5 коментарів
Алексей Чемерис
Абсолютно согласен с предыдущими комментариями,- это еще одна ничего не производящая присосавшаяся структура. Какой то не понятный подход к оценке влияния и почему только рубок , как сказали выше – а посадки леса, а пашни, а сенокошение, а пожары, все это как то влияет ….И что такое красно книжные? – Если следовать логике – тогда надо запретить рубки на 30 тысячах га только в одной Житомирской области, там ведь растет Азалия понтийская, которая в Красной книге?
НО та же Азалия на вырубке растет лучше! Так что – вырубаем лес, улучшаем условия для Азалии и оценка влияния будет плюс! Или как?
Слишком много паразитов развелось….
Zibtsev
Взагалі то треба б було провести модельний експеримент впливу суцільної рубки на довкілля – до 3 га – впливу сутєвого не буде якщо застосовувати еколого безпечні технології (вони не застосовуються), а краще відкрити Америку і подвистись як роблять рубки у Швеції та Фінляндіїї у тому числі суцільні – ніяких проблем – ніхто галас не піднімає -це створює різновікову мозаїку у лісовому масиві що добре для стійкості та біорізноманіття – звісно в певних межах. Ключова цифра це площа порушених ділянок скажемо на 1000 га лісу – масив лісу – і все буде зрпозуміло – воно не повинно бути концентрованим
popkov
Сережа, с таким же основанием можно проводить ОВД по влиянию посадки леса… Со времен Высоцкого известно, что “лес сушит равнины”…и что “лесных культур упорная работа, полезна лишь для мокрого болота”.. Сегодня это знают даже в Африке…
Рота наших лесных академиков, – вместе с кор.-членами, – батальон, – пребывает в тяжелом раздумье: ” Ну почему мы столько леса насадили, а в Украине уровень грунтовых вод – понижается”??? Им бы Высоцкого почитать, или у какого-нибудь бушмена проконсультироваться…
repair les
На моё мнение оценка влияния рубок это продуманная корупционая схема заробатывания денег часными структурами, которая только вредит. Ну не может, по здравой логике, неличие выявленного краснокнижного насекомого или скажем росянки отменить проведение рубки главного пользования в насаждениях эксплуатационной категории лесов. Ведь уже навыделяли обектов природно заповедного фонда, пускай там экологи и изощряються. Да и то, опыт недавних пожаров доказал, что и на територии данных обектов деятельность, хотя бы противопожарная, необходима. Конечно очень плохо, что за последние годы имидж лесников стал отрицательным и они не могут громко “отгрызнуться” от всевозможных глупых и дорогостоящих новшеств, которые навязываються отрасли под благим предлогом но с корысной целью. Давайте чётко определим задачи отрасли. Если они экологические, значит следует дать государственной отрасли полноценное финансирование, достойные зарплаты и пусть выращивают, охраняют, защищают, увеличивают устойчивость насаждений, их площадь и т.д. Уверен, что при полноценном финансировании многие лесхозы и осваивать лесосеки не захотят, ведь необходимо сохранять популяции таких дорогих для экологов усачей и долгоносиков. Если же кроме экологических задач необходимо обеспечить економику страны древесиной, как государственным ресурсом, значит необходимо отказаться от всяких финансовых хотелок различных “прилипал”. Ведь все прекрасно понимают, что анализ влияния это своеобразная узаконенная взятка экологам. Вернее руководителям экологической службы которые монитизируют свои должносные полномочия через подконтрольные часные структуры экологического профиля. По сути эти структуры и нафиг не нужны. Ведь в стране есть официальная, государственная многотысячная экологическая служба. Которая также финансируется из бюджета, а карман обласного эконачальника поверьте не меньше чем карман обласного начальника лесной отрасли.
jojo
Вы максимально правы. А по итогу наши власти “типа” хотят и рыбку съесть, и на … сесть. На самом деле – всех устраивает status quo, ибо потери репутации несут руководители лесной отрасли, а не политики и чиновники правительства, и рядовые лесоводы (хотя даже не знаю, у какого % рыльце в пушку среди “простых работяг” лесного хозяйства). И это состояние способствует обогащению всех причастных.
Comments are closed.