Караючи тих, хто вирубує одне-два дерева, в державі мовчать про тих, хто рубає тисячі. Ба більше, законодавство не передбачає для них покарання
Турист Тарас часто відвідує село Верховину на Івано-Франківщині. Найбільше в місцевому колориті його смішить те, як тут крадькома вночі вивозять деревину.
«Удень машини, навантажені колодами, можна побачити раз на кілька годин. А от уночі вони починають їздити швидше та частіше. Очевидно, нічна зміна працює продуктивніше», — іронізує Тарас.
Село на Івано-Франківщині — не єдине місце, звідки курсують навантажені деревом вантажівки. Аналогічні історії можна почути і на Львівщині, і на Буковині, і на Закарпатті. Щороку в Україні «у тіні» вирубують значну частку лісових запасів.
Без цифр
Цифри щодо обсягів незаконного вирубування в Україні різняться мало не на порядок. Так, за інформацією Державного агентства лісових ресурсів (ДАЛР), останніми роками обсяги вирубування становлять близько 20 тис. куб. метрів деревини на рік. За словами голови ДАЛР Віктора Сивця, щороку Україна проводить заготівлю 15 млн. кубометрів деревини. Отже, нелегальне вирубування офіційно становить приблизно 0,13% загального обсягу. Експерти радять множити цю цифру подекуди й на 100… На думку лісівника Валерія Головашкіна, обсяги підозрілої деревини досягають 1 млн. куб. метрів щороку! Якщо рахувати, що один метр кубічний — це орієнтовно два великі дерева, то щороку незаконно зрубують стільки дерев, скільки містить 1408 територій, аналогічних до парку ім. Івана Франка у Львові.
— Вражаючу відмінність у цифрах можна пояснити, перш за все, різними методиками розрахунків, різним розумінням поняття «незаконне вирубування». А також, на жаль, корупцією, — розповідає «Газеті» Анатолій Павелко, юрист ГО «Бюро екологічних розслідувань».
Важливо, що підозріла українська деревина стала причиною головного болю не тільки для українців. Доповідь Усесвітнього фонду природи 2009 року засвідчила, що частина деревини в Польщі має підозріле походження, адже її імпортують з України. Відтак 95% поляків уважають, що їм потрібне законодавство, яке регулюватиме правовий обіг деревини у всій Європі!
— Якщо вважати нелегальною всю деревину, яку намагаються вивезти підприємці за підробленими сертифікатами, взяти до уваги кількість підроблених сертифікатів, що їх виявила СБУ (вимірюється тисячами), то ситуація виглядатиме значно гірше. Нелегальна діяльність у лісовому секторі приносить державі багатомільйонні збитки, особливо великі — в західних прикордонних областях, у тому числі й у Львівській, — стверджує Михайло Попков, консультант міжнародної програми ENPI-FLEG. — Непрямі втрати, які проявляються в порушенні принципів здорової конкуренції, формуванні негативного уявлення про сектор, перешкоджанні інвестиціям і які заважають сталому розвитку країни, оцінити складно, однак вони ще суттєвіші.
Без термінології
Занижена офіційна статистика вирубування лісів в Україні — це почасти плутанина понять. Цифра, яку називає Державне агентство, — лише самовільне вирубування. Таким вважають зрубування дерев без дозвільних документів, себто вийшов вуйко в ліс і зрубав дві смереки. Як це не парадоксально, але реального обсягу комерційного вирубування, що, за підрахунками фахівців, становить понад 95% усіх незаконних зрубувань, у нашій країні ніхто не визначає. Ба більше — такого поняття не існує в законодавстві (!), тож фактично і карати за нього не можуть.
У світі однією із загальновизнаних класифікацій нелегальних лісозаготівель є визначення «Грінпісу». Ця міжнародна екоорганізація пропонує виокремлювати три основні типи незаконного зрубування: самовільні побутові (здійснюють громадяни без відповідного дозволу для власних потреб); самовільне комерційне вирубування (крадіжка лісу з метою отримання доходу); недозволене вирубування (проводять на підставі дозвільних документів, але з грубим порушенням задля отримання доходів). Міжнародна практика визнає всі три типи названих порушень закону «незаконним вирубуванням» і передбачає покарання. Натомість українські посадовці воліють говорити лише про незаконну заготівлю для власних потреб.
Микола Чернявський, доцент Національного лісотехнічного університету, пояснює, що говорити про єдиний облік незаконного зрубування в Україні можна тоді, коли буде чітке визначення незаконного вирубування.
— Без комплексного підходу до вирішення цього питання поліпшити ситуацію неможливо, — розповідає «Газеті» Олег Часковський, доцент кафедри лісової таксації та лісовпорядкування Лісотехнічного університету України. — Унаслідок впливу пожеж, пошкоджень дикими тваринами, шкідниками лісу, фітозахворювань за останні три роки в Україні втрачено 55,9 га лісів. За даними Держкомітету статистики, 2007 року зареєстровано 15,5 тис. порушень лісового законодавства, якими заподіяно шкоди лісу на 14 млн. грн., — знищено або пошкоджено 30,8 тис. куб. м деревини.
До прикладу, в Польщі підрахували, що за 2010 рік незаконно вирубали 20,1 тисячі кубометрів деревини на суму 3,2 мільйона злотих. Але важливо те, що це — реальна (!) цифра з урахуванням усіх можливих типів зрубування у лісах.
Доцент розповідає, що в розвинутих країнах проблеми незаконного вирубування майже не існує, бо в принципі неможливо збути незаконно заготовлену деревину.
Без злочинців
За словами експертів, перевірки лісопідприємств із боку Державної екологічної інспекції й інших контролюючих органів спрямовані лише на виявлення все більшої кількості лісопорушень і стягнення більших сум штрафів, а не на зменшення таких порушень. До цього контролерів змушує чинне законодавство, зокрема бюджетне. Адже штрафи та відшкодування збитків становлять значну частину надходжень до Державного бюджету, влада фактично планує незаконне зрубування під час ухвалення бюджету (!). А якщо є план, його треба виконувати.
— Недолугою є і система покарання. Відповідатиме за всі негаразди — незаконне вирубування, пожежі, засмічення території тощо — лісівник, хоча він просто фізично не може бачити, що відбувається на всій території, — зауважує А. Павелко. — Саме тому він за будь-яку ціну замітатиме сліди злочину, навіть якщо не буде винуватим.
Остап Бойко, директор ДП «Сколівське лісове господарство», уточнює, що один лісівник має контролювати в середньому від 500 до 1000 га лісу.
— Якщо вирубали багато деревини, то лісівник звертається до керівництва лісгоспу, а керівництво лісгоспу — до міліції. Скажу відверто, міліція неохоче береться за такі справи. І дуже рідко їх розкривають. Тому знайти винуватого практично неможливо, — зітхає О. Бойко.
— Додам також, що функції лісової охорони надто обмежені. Охорона може скласти акт про порушення, піймавши злочинця на гарячому. Вилучити зброю охоронець не має права — його не наділено фактично жодними повноваженнями. Натомість у Польщі є лісова міліція, яка займається такими справами, відтак там значно нижчий показник злочинів і вищий відсоток їх розкриття, — каже пан Бойко.
Цікаво, що нині уряд планує зменшити кількість працівників ДАЛР. Експерти побоюються: якщо такі плани стануть реальністю, то почнуть скорочувати саме з «рядових», натомість у тих, хто залишиться, мало не удвічі збільшаться території обходів. У підсумку контролювати таку площу стане нереально.
Без методології
Чіткої методології підрахунку «темних» вирубувань не береться пояснити ніхто. Навіть ті організації, які заявляли про значні обсяги нелегального зрубування, до кінця не розкривають методики підрахунку. Наприклад, за підрахунками експертів проекту FORZA, ці обсяги можуть сягати 1,25 млн. куб. м деревини. Щоправда, як саме експерти рахували, «Газеті» з’ясувати так і не вдалося. Ми зверталися до двох авторів підрахунків, однак вони не змогли розтлумачити своєї методології.
З усього викладеного можна зробити принаймні три висновки. Перший — потрібно змінити законодавство відповідно до міжнародного досвіду. Передусім ідеться про повніше визначення незаконного вирубування у Кримінальному кодексі й інших законодавчих актах.
Другий — створити єдину систему обліку незаконного зрубування для всіх правоохоронних органів і контролюючих організацій, а також єдину базу даних про таке вирубування — наприклад, під егідою МінАПК, яке після адмінреформи відповідає і за порядок у лісовому секторі.
Третій — провести реформування лісової охорони.
Додамо також: проблема незаконного зрубування, як і ситуація в лісовій галузі загалом, не поліпшиться доти, доки цей сектор залишатиметься «закритим», яким є нині. Лісове відомство подає лише чітко дозовану та ретельно фільтровану інформацію, уникаючи відвертої розмови про існуючі проблеми, ігноруючи необхідність їх широкого обговорення. Допоки так буде, із настанням ночі з карпатських лісів виїжджатимуть фури, вщент набиті деревиною.
4 коментаря
OLEG Lystopad
На сьогодні уже є з десяток матеріалів на конкурс ЗМІ, який проводить FLEG (http://fleg.org.ua/index.php?id=6&no_cache=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=129&cHash=bda804372747e8a9381a19dcad176b6e). Серед них і дана стаття, єдина поки що дійсно толкова. Журналістка показала, що про обсяги рубок немає реальної статистики і проаналізувала, чому саме; показала, що треба змінити . Вербовська, до речі, з’ясувала, ситуацію щодо даних про незаконні рубки, оприлюднені у ході проекту ФОРЗА. Так от, автори дослідження ніяких пояснень дати не змогли (чи на захотіли?). Усе ж би хотілося такі роз’яснення отримати, оскількі на ці дані час від часу посилаються і журналісти, і НУО.
Цікаво, що у статті також там використано текст з виступу Михайла Попкова на прес-конференції у Львові ще у 2010 році ("нам не дано предугадать, как наше слово отзовется" – як бачимо, нічого просто так не проходить :).
Зауважу також, що на мою думку на жаль цей текст усе ще залишається актуальним.
popkov
Олег, – спасибо, что зашёл. Если я не ошибаюсь, специалисты ФОРЗА оценили количество нелегальных рубок в Украине в 1.5 млн.кбм. Скорее всего они взяли эту цифру из моего выступления на первом заседании Наблюдательного совета проекта ФЛЕГ: я действительно говорил, что оценки варьируют от 20 тыс. до 1.5 млн.кбм. Цифра 1.5 млн.кбм приведена в книге "Европейцы и нелегальные лесозаготовки" (точно не помню названия), изданной в 2009 или 2010 году и легко находимой в Интернет. Эта цифра – менее 10% общего обьема заготовки по стране не кажется мне уж слишком фантастической, однако данному изданию я не поверил просто потому, что оценки для Украины и Беларуси были одинаковы. Если оценку 1.5 млн.кбм нелегальных заготовок в год для Украины ещё можно обсуждать и пытаться обосновывать, то для Беларуси, с её почти социалистической экономикой, это явная ложь.
Любые оценки надо начинать с определения понятий. К примеру, если считать нелегальной древесину, проданную по поддельным документам, умышленно неправильно классифицированную, или проданную с другими нарушениями правил честной торговли (демпинг, прямые или косвенные откаты), то можно очень далеко зайти. Как я слышал, группа готовящая по инициативе А.Клюева новые правила торговли древисиной пытается оценить баланс её производства – потребления в стране. Очень интересно, что покажут рассчеты. По моим оценкам получается, что мы рубим как минимум на 1 млн.кбм больше, чем показывает Госкомстат и это скромно сказано. Логично считать, что вся древесина прошедшая мимо кассы и государственной статистики – нелегальна. В рамках проекта ФЛЕГ, мы ещё об этом поговорим.
Ну а "эксперты" бывают разные. Я, кстати, очень не люблю этот термин и ещё раз прошу ко мне его, по возможности, не применять.
Спасибо, что разместил обсуждение концепции Борейко экологами. Есть много хороших и правильных мыслей. Ну а на негатив, лично я не обижаюсь: во-перых, он исходит от людей мало компетентных в лесном деле; во-вторых, то, что отношение общества к нам ухудшается, мы заслужили сами. Правда, десятки тысяч простых "лесников" , ежедневно и тяжело работающих в лесу, к этому совсем не причастны.
Заходи. У нас тут совсем скучно. Мы давно бы организовали Форум, по примеру Алексея Ярошенко (Гринпис России), только говорить не с кем. Приходится делать подготовительную работу… Сколько времени она займет не знаю: я не логопед …
М.П.
OLEG Lystopad
Дані про незак рубки ФОРЗА дала у ствоїй публікації "Кластерний аналіз лісового сектору Карпатського регіону України" (http://www.forza.org.ua/fa/files/klasterbig.pdf). Опубліковано у 2008, так що це було озвучено до початку програми ФЛЕГ.
Там є і дані Світового банку, і власне ФОРЗИ. Зазначено, що дані узяті за 2007-й рік. У табличці три рядки:
ДКЛГ – 0,01 млн м куб;
Світовий Банк – 0,25-0,3 млн м куб;
і – оцінка експертів проекту (тобто – ФОРЗА) – 1,0-1,25.
Автори дослідження – проф Кійко та його команда. Я говорив з паном Кійком телефоном місяців чотири тому, він пояснив, що дані – результат врахування обсягів розпилу на лівих пилорамах. Якось так… Обіцяв детальніше якось зробити про це публікацію. Чекаємо.
Мар’яна Вербовська теж говорила з авторами цього дослідження – їй вони теж обіцяли усе роз’яснити пізніше…
Ці ж дані є у багатьох інших роботах проф Кійка, наприклад,
О. А. КІЙКО1, М. М. ЯКУБА2, І. Г. ВОЙТОВИЧ3,
ANDREAS SHULTE4, UWE KIES5, DAJANA KLEIN6
КЛАСТЕРНИЙ АНАЛІЗ ЛІСОВОГО КОМПЛЕКСУ
– Львів : РВВ НЛТУ України. – 2009. – Вип. 7.
Але і там нічого немає про методику обрахунку незаконних рубок.
Ці дані уже не раз використовувались журналістами, які, на жаль, на відміну від Вербовської, не стали розбиратися у деталях.
А жаль…
popkov
Лесной Кластер Карпат (не помню точного названия) – одна из лучших работ проекта ФОРЗА, руководитель которого с самого начала категорически не хотел заниматься проблемой нелегальных рубок, так как это могло расстроть ключевых партнеров.. Возможно, специалисты университа, привлеченные к работе по кластерному анализу (действительно хорошие специалисты), что-то делали самостоятельно, но я об этом не знаю. Думаю в этом случае они бы привели в брошюре данные по региону исследования, а не Украине в целом.
Если они оперируют общепринятым поняием самовольных рубок (без документов…), то их оценка кажется мне кажется очень высокой. Столько можно срубить только со всеми документами…
Comments are closed.