Проект Закону України «Про території Смарагдової мережі» слід доопрацювати.
4 листопада в Міністерстві енергетики та захисту довкілля України відбулося засідання робочої групи з доопрацювання проекту Закону України «Про території Смарагдової мережі».
Проектом Закону України «Про території Смарагдової мережі» пропонується встановити правові засади визначення та збереження територій Смарагдової мережі в Україні згідно з вимогами Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернської конвенції) та з урахуванням вимог Директиви № 2009/147/ЄС про збереження диких птахів та Директиви № 92/43/ЄС про збереження природних оселищ та видів природної фауни і флори.
Держлісагентство із залученням ВО «Укрдержліспроект», УкрНДІЛГА та УкрНДІгірліс розглянуло зазначений законопроект та 21.08.2019 надало свої пропозиції і зауваження Мінекоенергетики.
Загалом законопроектом визначено, що до екологічної мережі України і територій та об’єктів природно-заповідного фонду) включаються ще одні охоронювані території – території Смарагдової мережі (природні оселища та оселища видів природної фауни і флори).
Згідно з пояснювальною запискою, до Проекту «Під час 36-го засідання Постійного комітету Бернської конвенції у 2016 році був затверджений перелік об’єктів Смарагдової мережі Європи для України, який складається з 271 території площею 6,2 млн га або близько 10% України».
Однак, якщо законопроект лише зараз розробляється, то виходить, що вказаний «Перелік…» готувався поза межами законодавства України. Визначення територій об’єктів Смарагдової мережі здійснювалося без належної інвентаризації типів природних оселищ та оселищ видів природної фауни і флори, без будь-якої взаємодії і відома громадськості, власників земель, землекористувачів, відповідних органів влади. При визначенні меж територій Смарагдової мережі, до яких було включено території лісового фонду поза межами ПЗФ, не було проведено детальне їх натурне оцінювання, яке б включало визначення основних характеристик, що забезпечують стійкість та самовідновлення залучених лісів, наявність площ із лісовими культурами, що потребують догляду тощо.
Третина законопроекту присвячена внесенню змін до діючих законодавчих актів України. Більшість змін прирівнюють території Смарагдової мережі за обмеженнями, заборонами і ступенем відповідальності до територій і об’єктів природно-заповідного фонду. А рішення про визначення території Смарагдової мережі приймає уповноважений центральний орган, що суперечить положенням розділу VII «Порядок створення й оголошення територій та об’єктів природно-заповідного фонду» Закону України «Про природно-заповідний фонд України».
В цілому ряді статей Проекту присутні упущення, припущення, неточності та протиріччя, які можуть негативно вплинути на збереження лісового фонду.
Законопроект у такому вигляді, маючи нечіткі формулювання, припущення і протиріччя (зокрема: «суттєво сприятиме», «значної кількості видів у межах ареалу із високим видовим різноманіттям», «важливий та/чи репрезентативний зразок типів оселищ», «особливий приклад певного типу оселища», «територія в інший спосіб суттєво сприяє досягненню цілей Бернської конвенції»), містить ризики вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних із корупцією, і потребує проведення громадської антикорупційної експертизи (на відміну вказаного у пояснювальній записці). Це стосується визначення меж Смарагдової мережі, типу оселищ, вид порушення (знищення чи пошкодження), які «окремі заходи» можуть обмежувати чи забороняти використання природних ресурсів у межах визначеної території Смарагдової мережі, хто і як визначає рівень впливу, що існував на момент внесення території до Національного реєстру територій Смарагдової мережі.
З одного боку, у законопроекті зазначається, що «на види діяльності, що вже здійснюються на законних підставах на території або на частинах території Смарагдової мережі на момент її внесення до Національного реєстру територій Смарагдової мережі, не поширюються обмеження чи заборони, встановлені цим Законом до моменту закінчення терміну дії документа дозвільного характеру на цю діяльність». Але є види діяльності, на які такий документ законодавством не передбачено.
З іншого боку, через пропоновані зміни у Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» території Смарагдової мережі планується прирівняти до об’єктів і територій природно-заповідного фонду і через Висновок із оцінки впливу на довкілля заборонити здійснювати плановану діяльність (зокрема, всі види рубок) у межах території Смарагдової мережі, вказавши, що така діяльність призведе до «суттєвої шкоди» природним оселищам та видам природної фауни і флори і неможливо їх зберегти за допомогою встановлення екологічних умов провадження планованої діяльності.
Застосування норм Проекту призведе до того, що контрольні органи на власний розсуд будуть вирішувати чи відноситься певна територія до Смарагдової мережі, яку шкоду завдано, чи є планована діяльність «законною» тощо. Все це може призвести до значних ризиків корупційних правопорушень.
Держлісагентство вважає, що проект Закону України «Про території Смарагдової мережі» вимагає суттєвого доопрацювання, а також, враховуючи нечіткі формулювання, припущення, неточності та протиріччя, що присутні в цілому ряді статей законопроекту і можуть призвести до ризиків учинення корупційних правопорушень.
Нині Держлісагентство за результатами засідання робочої групи готує конкретні пропозиції до законопроекту.
2 коментаря
Andrei Abramchuk
Закон України «Про природно-заповідний фонд України»
Стаття 67. Міжнародні договори у галузі охорони і використання територій та об’єктів природно-заповідного фонду
Якщо міжнародним договором, укладеним Україною, встановлені інші правила, ніж ті, що містяться в законодавстві України про природно-заповідний фонд, то застосовуються правила міжнародного договору.
Петро Тєстов
Та навіть в Конституції України є стаття 9. Чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.
Взагалі, Смарагдова мережа це не ПЗФ, і там немає таких обмежень. І те що в Смарагдову потрапили лісові культури – теж не проблема. Хай би хтось з ДАЛРУ поїхав в Польщу, і дізнався б як там території Natura 2000 визначали і як ними керують. Якщо не красти і підходити з розумом, то там спокійно можна вести прибуткове лісове господарство
А ще ДАЛРУ дуже не хоче, аби менеджмент-плани об’єктів Смарагдової мережі розроблялись під час лісовпорядкування – хоча це саме логічно, бо коли ж проектувати всі лісогосподарські заходи як не під час базового? Чомусь польські лісівники навчились визначати оселища Natura 2000 під час лісовпорядкування, і роблять це не гірше за польських біологів. Наші хіба менш розумні?
Comments are closed.