Саме так умовно нарекли споруджені в краї лісові шляхи, що сполучають населені пункти.
Так уже розпорядилася природа, що Волинь – воістину лісова область. Але незважаючи на те, що маємо надзвичайної краси багатства, все ж не навчилися належно їх берегти. Тому цю місію взяли на себе лісівники. Важливим, на думку фахівців галузі, є й той факт, щона тисячу гектарів припадає близько 9 км доріг, тоді як у Європі – 50-60 км.
Минулоріч Державне агентство лісових ресурсів активно взялося за розширення лісової дорожньої мережі, адже це сприяє сталому розвитку лісового господарства, забезпечує й полегшує охорону лісу від пожеж, незаконних рубок та браконьєрів.
– Раніше деревину ми вивозили з лісу самі, – розповідає начальник обласного управління лісового та мисливського господарства Богдан Колісник. – Нині покупці зможуть забирати лісоматеріали просто на місці. Кожне навантаження обходиться у 10-15 гривень за кубометр. Завдяки зменшенню кількості навантажувально-розвантажувальних робіт на кожному кубометрі економимо 50-60 гривень. А це – наш чистий прибуток.
Хоча напрямки роботи визначають не лише враховуючи лісову економіку, насамперед зважають на соціальну функцію: частина шляхів (а це 409 км) сполучають села.
Загалом у 2011-му в області збудовано 70 км лісових доріг із твердим покриттям. На це спрямували 17 млн грн як коштів Держбюджету, так і власних. Флагманом без перебільшення став цуманський лісгосп. Власне, через це на відкриття 12 км лісового шляху, що сполучив села Скреготівка та Берестяне, завітав навіть голова Держлісагенства Віктор Сівець.
– Те, що вдалося втілити в життя, – унікальний проект, – вводить у курс справи сільський голова Грем’ячівської сільради Наталія Мельник. – Ми надзвичайно задоволені, бо ця дорога з’єднує два села. Тепер не треба буде об’їжджати 40 кілометрів. Окрім того, Скреготівка – негазифікована, більшість людей отоплює домівки дровами, а отже – працюють у лісі. Тобто поєднали і соціальну, і економічну сторони. А про якість шляху – то й мови нема. Знаєте, не всюди в селах навіть є таке.
А воно й справді: працівники ДП «Цуманське ЛГ» по секрету зауважили:легкові автомобілі без проблем тепер можуть розганятися до 90 км/год. Навіть тест-драйв влаштували, щоби слова підкріпити ділом…
На славу попрацювали й на Любешівщині: тут відкрили 6 км дороги в Мукошинському лісництві ДП «Любешівське лісомисливське господарство», що веде практично під кордон із Білоруссю. У планах лісівників – зробити кільце, щоби цей шлях з’єднав Мукошин із Ветлами.
– То велика підмога людям: відтепер легше буде заготовляти дрова, не застряватимуть трактори і підводи. По ягоди, гриби ходити простіше. Хіба ми коли думали, що може робитися дорога в ліс? – не стримує емоцій голова Гірківської сільської ради Лариса Зелик.
У свою чергу лісівники розповіли про те, що в районі вже давно не споруджували лісових шляхів, алезаготівлю деревини проводили постійно. Тому весь час мали проблеми з її вивозом:
– Навесні та восени бувало, що лісовози перекидалися. Іноді навіть кіньми не могли сюди проїхати…
Варто відзначити і те, що при будівництві доріг максимальновикористовують місцеві матеріали: пісок, відходи. Для цього навіть спеціально облаштовують кар’єри.
Оглянувши зроблене, можна з упевненістю сказати: старт узято. Головне – не зупинятися на тому, що вдалося. Але зупинятися лісівники не мають навіть морального права, адже за минулорічні досягнення у край спрямували три комплекти спецтехніки.
– У 2012 році в українських лісах прокладуть 1000 кілометрів автошляхів, із них – 100 на Волині, – зауважив Віктор Сівець. – А для того, щоби полегшити роботу будівельникам, будуть придбані приймачі з функцією GPS, яка дозволяє легко проводити зйомку місцевості та прокладати маршрути нових шляхів.
Фото автора.