Під час аудиту в Держкомлісгоспі ГоловКРУ виявило неефективне та неекономне використання державних коштів на суму понад 99 млн грн

Все руководители государственных предприятий знают особенности "арифметики КРУ", а следовательно умеют читать между строк. Поверьте, мне не очень приятно размещать такие новости, но они есть и от них никуда не денешься. Надо вникать, думать и делать выводы.  М.П.

Головне контрольно-ревізійне управління України провело у плановому порядку державний фінансовий аудит ефективності використання коштів державного бюджету на виконання низки бюджетних програм у системі Державного комітету лісового господарства України (Держкомлісгосп) за 2008 – 2010 роки.

За результатами аудиту встановлено неефективне та неекономне використання державних коштів на загальну суму майже 99,4 млн грн.

Попри те, що на виконання бюджетних програм Держкомлісгосп одержав з державного бюджету 1,26 млрд грн, під час аудиту було виявлене щорічне невиконання Держкомлісгоспом плану з лісорозведення. Так, із запланованих на 2002 – 2009 роки до заліснення 213 тис. га нових територій фактично заліснено лише 135 тис. га, або 63 %.

Рубки догляду та санітарні рубки забезпечено на 88 % (2,2 млн га) запланованих площ, тобто без догляду залишалося загалом близько 300 тис. га.

На сьогодні в Україні не досягнуто оптимальної для нашої держави лісистості (20 %), що є найнижчим показником у країнах Європи, крім Туреччини.

Такий стан речей спричинила низка чинників. Так, через невиважені управлінські рішення лісогосподарські підприємства не досягнули показників нормативної приживлюваності, що надалі призвело до неефективних витрат на суму понад 10,6 млн грн. Зокрема, не досягнуто нормативної приживлюваності через недотримання технології створення лісових культур на згарищах; придбання неякісного садивного матеріалу; несприятливі кліматичні умови за відсутності тривалих доглядів за новими насадженнями; неналежну боротьбу з осередками шкідників та хвороб.

Наприклад, для лісорозведення 2008 року підприємства Херсонської області створили майже 5,4 тис. га лісових культур (площа згарищ становила понад 5,2 га) та 16 га полезахисних смуг. 2009 року – 1,65 тис. га лісових культур та 20 га полезахисних смуг. Водночас забезпечено приживлюваність рослин лісового фонду лише на 51,8 % площ, полезахисних смуг – на 59,6 % (за визначеної нормативної приживлюваності 70 % та 67 % відповідно). Таким чином результатів від використання 6,3 млн грн бюджетних коштів не отримано.

Під час аудиту виявлено, що обмеженість земельних площ для садіння лісу, неоформлення правовстановлювальних документів на землю, придатну до заліснення, та зволікання з передачею земель у постійне користування підприємствам Держкомлісгоспу не дозволяють збільшити лісистість територій та призводять до неналежного збереження земель лісового фонду.

Із загальної площі земель лісового фонду, що перебувають в управлінні Держкомлісгоспу, держактами на право постійного користування посвідчено лише 30 % (2,25 млн га).

Як наслідок, лісогосподарські підприємства роботи із садіння та догляду за лісовими культурами в окремих випадках здійснюють на землях, виділених місцевими радами під заліснення, без оформленого права на їх використання. Загалом було заліснено понад 13,7 тис га земель, які не належать до лісового фонду Держкомлісгоспу та на яких не проводилось лісовпорядкування, на що використано 5,9 млн грн бюджетних коштів та 1,2 млн грн власних коштів підприємств. Зазначене не відповідає вимогам Порядку використання коштів державного бюджету, які виділяються на створення захисних лісових насаджень та полезахисних лісових смуг, згідно з яким роботи із захисного лісорозведення виконуються на землях лісового фонду підприємств, що належать до сфери управління Держкомлісгоспу.

Крім того, відсутність правовстановлювальних документів створює передумови для вилучення органами місцевої влади земель лісового фонду державних лісогосподарських підприємств, перешкоджає належному збереженню лісових ресурсів та призводить до втрат надходжень як до лісогосподарських підприємств, так і до державного бюджету.

Ситуація з вилученням та передачею у довгострокове користування земель лісового фонду має системний характер та охоплює майже всю територію України. Лише в Київській області за рахунок земель лісогосподарського призначення без зміни цільового призначення видано державні акти на право власності для ведення особистого селянського господарства фізичним та юридичним особам площею 139,4 га.

Загалом аудитори встановили відволікання та вилучення земель з державного лісового фонду площею понад 1077 га та втрати доходів як лісогосподарських підприємств, так і державного бюджету на загальну суму майже 56 млн грн. Це, зі свого боку, призводить до погіршення екологічного стану лісів.

Аудит засвідчив, що Державній лісовій охороні не завжди вдається запобігати незаконним рубкам лісу. Загалом за останні роки незаконні рубки, пошкодження та знищення лісу призвели до втрат 39,5 тис. м куб. деревини, чим завдано шкоди на 68,1 млн грн. Водночас за зазначений період відшкодовано загалом 5,55 млн грн, що становить лише 8,1 % від суми завданої шкоди.

Крім того, через недостатнє забезпечення лісогосподарських підприємств пожежною технікою, нерозвинуту мережу лісових доріг та вплив зовнішніх факторів протягом досліджуваного періоду зафіксовано 10 606 пожеж, якими було охоплено і знищено 10,3 тис. га лісу. Збитки від пожеж становили 105,2 млн грн.

Зношеність автотранспорту на підприємствах Держкомлісгоспу (строк служби понад 10 років), задіяного на перевезенні деревини, становить близько 80 %. Понад 60 % тракторів та спецмашин мають термін служби більш як 10 років. Водночас у досліджуваному періоді темпи списання автомобілів перевищують їхнє придбання (вибуло 162 од. автомобілів, а поставлено на баланс підприємств 100). Через старіння техніки знижується коефіцієнт її готовності.

Застаріла матеріально-технічна база лісогосподарських підприємств та низькі темпи її оновлення негативно впливають на продуктивність процесу лісозаготівлі та призводять до значних затрат людських ресурсів, що позначається на ціні та якості кінцевої продукції.

Розвиток державно-приватного партнерства може дати змогу підвідомчим підприємствам Держкомлісгоспу зменшити витрати власних і бюджетних коштів на проведення рубок та роботи з лісовідновлення.

Недостатність чіткої державної політики щодо реалізації деревини винятково на конкурентних засадах не сприяє збільшенню прибутковості лісогосподарських підприємств та призводить до заниження цін на деревину. Є факти реалізації деревини за цінами, меншими за середньо–ринкову, а в окремих випадках меншими й за собівартість кубометра заготовленої деревини. Через це за період аудиторського дослідження розрахунково недоотримано понад 11,1 млн грн. Водночас лісокористувачі інших міністерств та відомств реалізацію деревини на аукціонах практично не здійснюють, через що конкурентного середовища з реалізації деревини не створено.

За результатами проведеного державного фінансового аудиту надано низку пропозицій нормативно-методологічного та організаційного характеру, спрямованих на підвищення результативності виконання бюджетних програм та ефективності використання коштів державного бюджету.

Довідково. Державний комітет лісового господарства України, у підпорядкуванні якого перебуває 68 % лісів країни, є центральним органом виконавчої влади у галузі лісового та мисливського господарства, головним виконавцем Програми «Ліси України» на 2002 – 2015 роки. Головною метою Програми «Ліси України» є забезпечення сталого розвитку лісового господарства, спрямованого на
посилення екологічних, соціальних та економічних функцій лісів України.

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.