Екологи просять державу захистити лісозахисні насадження на полях

27 травня 2011, Київ. – Національний екологічний центр України та Кафедра лісової меліорації і оптимізації лісоаграрних ландшафтів Національного університету біоресурсів і природокористування України просять державу захистити полезахисні лісонасадження на полях. Із листом про необхідність терміново змінити ситуацію вони звернулися до міністрів екології, аграрної політики, до Державного агентства лісових ресурсів та Держагентства земельних ресурсів України.

„Щороку Україна втрачає 10-12 мільйонів тон зерна через ерозію ґрунтів. Одна з причин вітрової ерозії – цілковита занедбаність та втрата функціональності полезахисних лісосмуг між полями. Часто лісосмуги стають місцем самовільного скидання сміття, рубок, потерпають від випалювання стерні на прилеглих полях”, – пояснюють причини фахівці-лісомеліоратори.

На даний момент через земельну реформу полезахисні лісосмуги лишилися без уваги. Відсутня нормативно-правова база, яка регулювала би поновлення лісосмуг.Через безгосподарність лісосмуги не доглядаються, руйнуються та втрачають захисні функції.

Водночас, замість того, щоб відновлювати лісосмуги, чиновники взяли курс на засадження лісами степової зони України, висаджуючи штучні ліси на останніх залишках українського степу. Так, державна програма „Ліси України 2010-2015” передбачає виділення 2 319 мільйонів гривень на висадку лісів у степах, і жодної копійки на відновлення лісосмуг.

„Ситуацію може врятувати проведення обліку полезахисних лісосмуг, передача їх у постійне користування лісогосподарським підприємствам Міністерства аграрної політики, надання юридичного статусу полезахисним насадженням, внесення змін до програми „Ліси України”, – каже заступник голови Національного екологічного центру України Олексій Василюк.

За його словами, одним з рішень може бути фінансування пілотних проектів посадки лісосмуг з недержавних джерел. Інакше українські чорноземи можуть повністю зникнути, і Україна стане пустелею не через зміни клімату, а через безгосподарність держави.

Міністру екології та природних ресурсів України
Міністру аграрної політики та продовольства України
Державному агентству лісових ресурсів України
Державному агентству земельних ресурсів України


ЗВЕРНЕННЯ

Про актуальну ситуацію з полезахисними лісовими насадженнями Указом Президента України від 09.12.2010 No1085 “Про оптимізацію системи
органів виконавчої влади” створено Міністерство аграрної політики та продовольства України і Державне агентство лісових ресурсів України, а також визначено, що діяльність Державного агентства лісових ресурсів координується Кабінетом Міністрів України через Мінагрополітики. У зв’язку із цим у міністерстві, як повідомляється у листі Мінагрополітики No37-13-4-15/22506 від 29.12.2010, відбувається перегляд і розширення
пріоритетних напрямків діяльності.

Відповідно до п. 8 Розпорядження КМУ від 17.06.2009 No685-р “Про заходи з розв’язання проблемних питань соціально-економічного розвитку сільських населених пунктів” Мінприроди, Мінагрополітики, Держкомзему, Держкомлісгоспу та Мінюсту дано доручення підготувати та подати до Кабінету Міністрів України пропозиції щодо закріплення земельних ділянок, зайнятих полезахисними насадження. У результаті реформування земельних відносин, сільськогосподарські угіддя передані у приватну власність (розпайовані), а полезахисні лісосмуги, які не підлягали паюванню, в основному знаходяться в складі земель запасу, резервного фонду та загального користування на балансі селищних рад. Полезахисні лісонасадження потенційно є землями сільськогосподарського призначення, але не сільськогосподарськими угіддями. Станом на 01.01.2008 на землях, не наданих у власність та у постійне користування знаходились 318.1 тис. га полезахисних лісосмуг, у сфері управління Держкомлісгоспу – 0,1 тис.га та у сфері управління Мінагрополітики – 115 тис.га. В непереданих лісосмугах охорона, догляд та поновлення не здійснюються, наслідком чого стає їхня руйнація та втрата ними захисних функцій. В свою чергу втрата захисних властивостей лісосмугами стає причиною вітрової ерозії, втрати родючого шару ґрунту, падіння врожайності сільськогосподарських культур та деградації ґрунту.

Часто лісосмуги стають місцем самовільного скидання сміття, самовільних рубок або потерпають від випалювання стерні на прилеглих орних землях. Проте нинішні правові умови не дозволяють здійснювати ні поновлення мережі полезахисних лісонасаджень, ні їх Державний облік та моніторинг. Нормативно-правова база, що б регулювала функціонування та формувала сферу відповідальності в питаннях полезахисних лісосмуг відсутня. Хоча методичні розробки та інструктивні вимоги щодо впорядкування лісомеліоративних насаджень розроблені ще у 2004 р.
Одним з оптимальних виходів з ситуації стане проведення на державному рівні таких заходів:

1. Провести облік полезахисних лісосмуг (інвентаризацію та лісовпорядкування);

2. Вирішити питання стосовно відомчого підпорядкування полезахисних лісових смуг за постійними користувачами;

3. Розробити нормативну базу щодо використання полезахисних лісосмуг та проведення в них лісогосподарських заходів. Надати полезахисним насадженням юридичного статусу;

4. Забезпечити виконання програми “Ліси України” у частині здійснення комплексу заходів зі створення полезахисних лісових смуг і інших захисних лісонасаджень.

5. Створити в структурі управлінь агропромислового розвитку обласних державних адміністрацій відділи з питань захисту земель та агромеліорації.

6. Аналогічну систему заходів та законодавчих напрацювань розробити і для такого типу консервації деградованих земель як залуження, профільним органом виконавчої влади в галузі якого є також Мінагрополітики.

У 2009 році під головуванням Мінприроди проходив цикл міжвідомчих нарад з питання адміністративної приналежності полезахисних лісосмуг та відновлення роботи виконавчої влади в галузі агролісомеліорації та захисного лісорозведення. Натомість після 9.11.2009 року до проведення таких нарад і навіть виконання зобов’язань, взятих їхніми учасниками, ніхто не повертався. Пропонуємо у найкоротший термін повернутись до обговорення та вирішення зазначеного питання. Просимо також залучити нас до цього обговорення.

З повагою,
Національний екологічний центр України                                                                            І.П Сіренко

Завідувач кафедри лісової меліорації
і оптимізації лісоаграрних ландшафтів
НУБіП України, доктор с.-г. наук, професор                                                                         В.Ю. Юхновський

6 коментарів

  • Popovich_Pavel

    "Полезахисні лісонасадження потенційно є землями сільськогосподарського призначення, але не сільськогосподарськими угіддями."

    Чому потенційно? Актуально. Це багаторічні захисні лісові насадження лінійного типу на землях сільськогосподарського призначення. При їх площі більше 0,1 га вони є лісом. Ст.ст. 1, 4 Лісового кодексу України.

    Крім того, ці лісосмуги знаходяться на землях державної власності, бо не надані у власність і користування приватним особам і знаходяться за межами населених пунктів, отже не перебувають у комунальній власності.

    Ба більше, ці лісосмуги є лісовими ділянками і на них ведеться лісове господарство, бо "Ведення лісового господарства полягає у здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів" ст. 63 ЛК

    Але раціональне використання лісів неможливе без використання лісових ресурсів, а "До лісових ресурсів також належать корисні властивості лісів (здатність лісів зменшувати негативні наслідки природних явищ, захищати ґрунти від ерозії, запобігати забрудненню навколишнього природного середовища та очищати його, сприяти регулюванню стоку води… тощо), що використовуються для задоволення суспільних потреб" ч. 2 ст. 6 ЛК.

    Також " Законодавством України можуть передбачатися й інші види спеціального використання лісових ресурсів. Спеціальне використання лісових ресурсів здійснюється в межах лісових ділянок, виділених для цієї мети."

    Так що залищилось лише створити субєкти господарювання з реалізації лісових ресурсів-корисних властивостей споживачам-власникам земельних ділянок сільськогосподарського призначення (паїв), або користувачам-орендаторам.

    Запрошую панів Юхновського і Сіренка звертатися до ГЕО "Легені планети", методологічні підходи і варіанти методик розрахунку вартості захисних властивостей лісосмуг, наданих власникам навколишніх полів у нас є.

    
    

     

    • Я всегда, – и устно, и письменно, выступал против определения леса, узаконенного ЛКУ, и  предлагал принять в Украине проект  европейского определения, согласно которому линейные посадки шириной до 20 м и участки менее 0.5 га  к лесу не относятся. Каких-то внятных аргументов, против этого никто, никогда не озвучивал: "медвежьи услуги" отрасли всегда делались келейно, – в "узком кругу ….".  Как результат,  де-юре, Гослесагентство несет ответственность за все полосы /даже за ту однорядную полосу, которая, периодически прерываясь, тянется по полям между Бердичевым и Винницей/ и обязано обезпечить их учет, эффективное использование и контроль. Надеюсь, когда-нибудь, не знаю какое по счету,  руководство отрасли  скажет "СПАСИБО" тем, кто вручил ему  в руки этот ФЛАГ …

      Ну а степные экологи и наши лесомелиораторы меня радуют: они на порядок более профессиональны, чем наши "оптимизаторы лесистости"… Надеюсь они достучатся до Власти…

      • Popovich_Pavel

        Может для Европы определение леса ФАО и подходит, но для Украины-нет. При такой низкой лесистости и высокой екологической и социальной нагрузке на леса, выбрасывать из правового поля лесного регулирования общественные отношения по поводу этих насаждений нельзя. Никакого правового режима, кроме как лесов, у полезащитных лесных полос нет и быть не может, а если может, то только с более суровым режимом охраны, чем леса на землях лесохозяйственного назначения.

        Проблема мне видится в неспособности государственного лесного хозяйства из лесных ресурсов изготовить и продать товар иной, чем сортимент древесины. Это следствие отсутствия юридической и крайней слаборазвитости економической лесной науки в Украине. Экономико-правовая природа леса, как вещи в юридическом понимании-тайна за семью замками для лесоводов, не только рядовых сотрудников, но и для политического руководства отраслью. Естественно, не имея научных основ, трудно разработать лесную политику государства. Ключевое для лесной политики-определение леса.

        Правильно для условий Украины считать участки с преобладанием древесной и кустарниковой растительности, площадью более 0,1 га лесами. Мы не Канада, Россия или Бразилия, где высокая лесистость и малая плотность населения, нам каждое дерево дорогого стоит, не можем мы разбрасываться группами деревьем по 0,5 га. А полезащитные лесополосы вообще основа "аграрного благополучия" Украины. Давно ли были пыльные бури? На Николаевщине и Херсонщине вновь начинаються, о чем и на сайте были материалы.

        Проблема, повторюсь, в том, что лесное хозяйство Украины не может изготовить и продать защитные свойства леса. Работники отрасли ментально не способны начать производство и реализацию единиц, например, ветрозащитных свойств лесов, или грунтозащитных, поскольку это выходит за граници горизонта мышления работника гослесхоза.  Я не хочу ни в коей мере оскорбить лесоводов, называя их неумными, я сам лесовод  и знаю насколько "лесники" грамотные, умные, высокообразованые и профессионально и обще люди. Сложившаяся система государственного лесного хозяйства, ориентированого на основной продукт лесного хозяйства-древесину, не дает возможности получать прибыль от других лесных товаров, особенно торговаль "невесомыми полезностями" леса.

        Выход во вливании "свежей крови" в лесное хозяйство-часного хозяйствования. В отношении лесополос выход в создании структуры на основах государственно-частного партнерства, которая займется изготовлением и реализацией единиц защитных свойств лесополос (леса) владельцам прилегающих земель сельхозназначения. Принципиальные подходы известны. Работать надо.

        • Павел, меня удивляет, то что Вы:

          • не считаете Украину Европой
          • увидели в моем тексте упоминание об определении леса ФАО: я писал о проекте единого определения "леса" стран ЕС, куда мы вроде бы стремимся попасть
          • считаете, что что-либо изменится к лучшему, если мы станем полосы вдоль дорог называть лесами… Это ведь абсолютно тоже самое, что присвоить студенту -двоешнику  звание академика: общее количество интелекта не изменится,… затраты бюджета возрастут… а  сам двоешник так и не получит должного воспитания…

          А как Вы думаете в Израиле или Испании, где лесистость много, чем в Украине,  называют полосы вдоль дорог лесами? 

           

          • Popovich_Pavel

            Михаил Юрьевич!

            1) Украина в лесохозяйственном отношении не Европа. Доказательства: http://pryroda.in.ua/lis/files/2011/05/lvlis2.pdf ссылка с сайта. Скорее Турция, за исключением западных и центральных областей.

            2) В определении леса ФАО те же показатели: 20 м. ширина , 0,5 га площадь: http://www.fao.org/docrep/006/ad665e/ad665e06.htm

            3) Вопрос не столько в том, какие насаждения называть лесами, а в правовом режиме земельного участка и возможности извлекать прибыль из производства на этом участке. Лес производит огромное количество общественных благ без компенсации владельцу от потребителей этих благ. Если насаджение назвать лесом, то там появляются лесные ресурсы, в т.ч. защитные свойства, если это не лес, то никахих ресурсов нет, а значит нет и возможной компенсации за эти ресурсы. Каждое дерево и каждиое насаждение, лесной массив в Украине оказывает в несколько раз больше средозащитных и средоочищающих услуг  чем  в других странах. Несомненно в тяжелых условиях это приводит к уменьшению прироста древесины-единственного продукта лесного хозяйство, который наши государственные лесные предприятия умеют превратиль в товар и продать, больше они ни на что не способны. Защитные свойства леса-природная монополия по типу нефтегаза, торговля защитными функциями возможна и необходима, но никого из госчиновников не интересует. Нужен мощный частный иностранный инвестор, который сможет забрать брошенные лесные полосы, модернизировать производство защитных свойств и продавать потребителям.

            • 1. Украина, если не считать России и верить статистике, занимат 5 место в Европе по растущему запасу и 7 по площади лесов, т.е. является одним из крупных лесных государств континента.

              2.Реализуя декларации о намерениях  скорейшего вступления в ЕС Украина, так или иначе, вынуждена будет принять действующие и общие для ЕС (а не для  ФАО) понятия и определения, среди которых уже в июне может оказаться и определение понятия "лес"

              3.В Турции помимо 11.3 млн. га лесов, есть ещё и 10.4 млн.га других "wood land"/в Украине их  0.041 млн.га/, в числе которых и учитывают лесополосы.  В отношении лесных понятий Турция значительно ближе к Европе, чем Украина

              Что касается, всего остального то, по моему мнению,  это наукообразное  словоблудие, которое к сожалению уже давно стало модным   среди части научно озабоченных лесников  и  правоведов… Здесь я не силен: не мой жанр…

               

Comments are closed.

Матеріали цього сайту доступні лише членам ГО “Відкритий ліс” або відвідувачам, які зробили благодійний внесок.

Благодійний внесок в розмірі 100 грн. відкриває доступ до всіх матеріалів сайту строком на 1 місяць. Розмір благодійної допомоги не лімітований.

Реквізити для надання благодійної допомоги:
ЄДРПОУ 42561431
р/р UA103052990000026005040109839 в АТ КБ «Приватбанк»,
МФО 321842

Призначення платежу:
Благодійна допомога.
+ ОБОВ`ЯЗКОВО ВКАЗУЙТЕ ВАШУ ЕЛЕКТРОННУ АДРЕСУ 

Після отримання коштів, на вказану вами електронну адресу прийде лист з інструкціями, як користуватись сайтом. Перевіряйте папку “Спам”, іноді туди можуть потрапляти наші листи.